Terugkijken in de bouwput

In Analyse, Nieuws door HB5 Reacties

Fase 1 stationsgebied zit er met de opening van het laatste stuk singel grotendeels op. Het maakt lezers van BU nostalgisch. Zo ook correspondent Steef, die graag nog even met jullie de afgelopen jaren wil doornemen. Vooruitkijken kan niet zonder nagenieten, vindt hij.

2013
De Vredenburg werd officieel geopend, gevolgd door een maandenlange lichtshow van “The Sting” 🙂
De eerste stukken OV-terminal kwamen gereed: de discussie over het dak kon beginnen.
En eh, wie herinnert zich nog het blauwe tijdelijke busstation aan de Jaarbeurszijde?

2014
TivoliVredenburg opende. Het zou zich ontwikkelen tot een hotspot, ondanks de financiële ellende en de geluidslekken.
Fietsenstalling Stationsplein West/Jaarbeurszijde opende ook, werd ongekend populair (door de Leidsche Rijners?) en het tariefsysteem werd een standaard voor de fietsenstallingen die nog zouden volgen. En passant werd het Stadskantoor nog even geopend.

2015
Grote en belangrijke deelopleveringen zoals de hele noordelijke helft van de OV-terminal met al zijn winkels en veel mooier: het water dat bij de Daalsesingel weer terugkwam: voor het eerst kon je een indruk krijgen van hoe het nieuwe Utrecht er stedenbouwkundig uit zou gaan zien. Tot 2015 waren er namelijk vooral losse gebouwen opgeleverd. Dat er ook concessies zijn gedaan bleek uit de opening van het deels ondergrondse busstation Jaarbeurszijde. Het zwaartepunt van de werkzaamheden verschoof daarna van het station onmiskenbaar naar het oude Hoog Catharijne waar bij de Radboudtraverse al geruime tijd uitzicht was op de bouw van de Singel, de Stadskamer en het Poort- en het Entreegebouw.

2016
Het jaar van de eerste grote eindopleveringen: de OV-terminal en de Moreelsebrug openden beide einde van dat jaar. En passant had Kinepolis een pre-opening.

2017
Grote en lang verwachte onthullingen: het nieuwe Hoog Catharijne opende zijn Noordpassage: de uitstraling van HC was van internationaal niveau geworden en het uitzicht op de Singel was prachtig. Ook hadden de Fransen op safe (en mooi) gespeeld door te kiezen voor een crème-beige vloer in plaats van antracietgrijze. Zes maanden later dat jaar waren de doorzichtige waterornamenten in de Stadskamer gereed: prompt werd dat een grote attractie.
In dat jaar was ook de eerste deelopening van de grootste fietsenstalling ter wereld. Goed en geslaagd genoeg om meteen al een bouwprijs toegekend te krijgen. Ook dit eerste deel van deze enorme stalling kampte al regelmatig met een te groot aanbod aan fietsen. Ook het Voorzetgebouw ging intern deels open als looproute waarbij het publiek al een goede indruk kreeg van hoe het in 2018 zou gaan worden.

2018
Tijd om te oogsten! Dit was het jaar dat Utrecht zijn stationsplein (terug)kreeg, het jaar dat de Patatstraat werd vervangen door een echte ingang voor Hoog Catharijne, het jaar dat ook het grootste aantal projecten werd opgeleverd: het Paviljoen met Manneken Pis (aan hetzelfde stationsplein), het tijdelijke paviljoen aan de Croeselaan (The Green House), het Knoopgebouw, Forum Zuid, de Knoopfietsenstalling, het WTC, het Jaarbeursplein (Schotse tegels), de parkeergarage van het Jaarbeursplein, een deelopening van het Noordgebouw (AH Stationsplein: na een maand al te klein!). Vergeet ik iets? O ja, Hoog Catharijne opende de Zuidpassage ook nog eens keer en de gemeente het busstation centrumzijde. Door het stationsplein en met omliggende opleveringen werden de losse plukken nieuw CU2030-gebied voor het eerst Ă©Ă©n geheel. Het al jaren voor het gevoel kilometers moeten omlopen begon steeds meer tot het verleden te horen.

2019
Het inhaaljaar voor de projecten die 2018 niet haalden: geen probleem overigens want vorig jaar was druk genoeg. Hudson’s Bay en Primark gingen dat jaar alsnog open. En ook de Uithoflijn ging na veel vertraging in gebruik. Ook woontoren Syp en het Noordgebouw werden dat jaar met kleine vertraging volledig opgeleverd. Nu was ook de tegelkwestie van het Vredenburg achter de rug. Een route ‘nieuwe stijl’ van Oost naar West zonder bouwstof vanaf het nieuwe Vredenburgplein door Nieuw Hoog Catharijne via het stationsplein en de OV-terminal naar het nieuwe Jaarbeursplein was weer mogelijk.
2019 was niet alleen een inhaaljaar: Utrecht kreeg in dat jaar zijn grootste fietsenstalling ter wereld en ook het tweede deel van het Stationsplein kwam in gebruik. Het was na jaren ook weer mogelijk om van noord (Smakkelaarsveld) naar zuid (Moreelsepark) te lopen. Kortom: Utrechters die dachten dat het in 2018 al niet op kon, kregen met 2019 een mooie verlenging.

2020
In plaats van kwantiteit overheerste kwaliteit. Met vertraging door de Coronacrisis werd het prachtige “Post Utrecht” opgeleverd, of te wel, de nieuwe bibliotheek in het mooie aangepaste voormalige Hoofdpostkantoor, samen met mooie nieuwe vestigingen van Broese en Bever. En passant vestigden ook Amac (officiĂ«le Apple dealer) en Søstrene Grene zich in dit hippe pand. En toen kwam 12 september 2020. Iedereen, ook Utrechters die niks met CU2030 hadden, kwamen om dit grootste moment te vieren: Utrecht was weer helemaal omsingeld! De grootste en meest symbolische fout uit het Plan Hoog Catharijne was niet alleen hersteld, het was een parel voor de stad geworden.

Reacties

    1. Anoniem

      Absoluut: alleen Den Haag is qua omvang enigszins vergelijkbaar, maar dat was in veel langere tijd en met relatief veel kantoortorens, niet het meest ingewikkelde om te bouwen. Randstadrail en daarvoor de tramtunnel wel.

      De verbouwing en uitbreiding van de Bijenkorf werd in 2018 ook afgerond.
      En het Platform aan het stationsplein (2020) had ik niet opgesomd.

  1. Utrechter2

    Mooie foto ook! Veel projecten in een oogopslag, dit speelde zich op de begane grond allemaal af achter een grote schutting op het Vredenburgplein, niet zelden met de nodige geluidsoverlast toentertijd.

    1. Utrechter2

      Inderdaad. Ik vind het dak vooral mooi als je het stationsplein vanuit het zuiden, dus bij de nieuwe Basic Fit en de zijde van de Amerikaanse broodjeszaak Subway benaderd. (Of als je dak bekijkt vanuit het busstation onderin op het straatniveau.)

      Plat gezegd: zonder dat dak was het plein niet zo bijzonder.

      En om in de herinneringsmodus te blijven: wie herinnert zich nog dat steigerwoud dat noodzakelijk was voor de bouw van het bollendak (poffertjesdak)?

Reageer