’s Werelds grootste stalling in gebruik

In Nieuws door HB9 Reacties

Afgelopen maandag was er een klein feestje met internationale bijklank: de overdekte fietsenstalling met een capaciteit voor 12.656 fietsen (wil iemand dat eens natellen?) is feestelijk geopend. Vier bestuurders mochten een hiephiephoeraverhaal afsteken en daar is architectonisch en organisatorisch ook zeker wel een reden voor. Maar stedenbouwkundig… – gaat het ooit lukken het fietsgebruik bij te benen? Op het Westplein is nog steeds een behoorlijk grote buitenstalling in gebruik, terwijl de geplande overdekte capaciteit aan de westzijde van het station al enige tijd in gebruik is. Hetzelfde geldt voor de buitenstallingen langs het Moreelsepark en op het Smakkelaarsveld. De rekken in de oksel van de trambaan gaan per 2 september weg, de rest van het Smakkelaarsveld en de tijdelijke stalling langs het Moreelsepark op 16 september. Op al deze plekken wordt nog driftig gestald. Maar misschien is hiervan een groot deel verweesd, wie zal het zeggen.
Op BU willen we niet te lang stilstaan bij de bereikte mijlpaal, hoe mooi ook, maar verder kijken. We hebben inmiddels al een jaar lang gebruik gemaakt van de stalling en nu is het ook mogelijk er vanaf de zuidzijde in te rijden. Gebruikers weten hem te vinden (en, niet onbelangrijk, kunnen er hun fiets terugvinden. Officiële tip: maak een foto). Want hoe gaan we er voor zorgen dat straks niet alle wegen naar het station net zo vol komen te staan met aan palen en hekken geklonken fietsen als momenteel het gebied rond TiVre? Daarvoor is die 60 miljoen (of hoeveel kostte de megastalling en het plein wel niet) toch niet uitgegeven? Ok, moeten we dan allemaal aan de e-step? (Die kan onder de arm mee in de trein.) Of gaan we aan de e-bike en waterstof-fiets en laten we het OV voor wat het is? Gaat de overheid de voetganger subsidiëren, want minste ruimtebeslag en geen parkeerbehoefte? De maximale spoorcapaciteit in Nederland zal veel sneller dan gepland worden benut en de Uithoflijn zal over een handvol jaren stijf vol zitten. Zo achteroverleunend & beschouwend denkt BU dat Hoog Catharijne in een veel te grote jas is gestoken en het station in een veel te krappe. Niet winkelen heeft de toekomst, maar reizen. Hoe ga je deze balans in de komende decennia weer goed krijgen?

Vragen, vragen. Vooralsnog geniet onze stad van een mooie wereldprimeur en – laten we eerlijk zijn – ziet de boel er gelikt uit. Nu die bomen op het plein nog in leven houden, bepaald welvarend ogen ze niet.

Filmpje van CU2030 met hoog superchill gehalte:

Hier onze fotorepo van de opening en het nieuwe gedeelte:

Zo was het (sorry voor de beeldkwaliteit, maar je snapt het idee):

Hier de folder zodat je niet verdwaalt:

BU heeft gekeken hoe ver dit nieuws na een dag of twee in de wereld is doorgesijpeld en kwam na een half uur speuren op dit uit. Fietsen + Nederland blijft voor het buitenland iets fascinerends. Het haalt nog niet de exposure van de tramaanslag, maar komt wel een heel eind.
GB: Guardian
Duitsland: TagesspiegelProsiebenDie WeltZDF
Spanje: El DiarioCDMX
Italië: TodayADN Kronos
Peru: RPP
Mexico: Obras
Enz. enz.

Tenslotte, kan iemand uitleggen hoe het zit met dat inchecken? Waarom zou je dat überhaupt doen?

Reacties

  1. PHV

    De middelste laag is voor abonnementhouders. Die betalen 75 euro per jaar. De onderste en bovenste laag zijn voor anderen die 24 uur gratis mogen parkeren. Daarna betaal je 1, 25 euro per dag. Je checkt dus in om te bewijzen dat je binnen 24 uur weer weg bent en dus gratis mag parkeren. Ga je ’s morgens naar je werk en ’s avonds weer op de fiets naar huis, kun je door het inchecken gratis je fiets dagelijks wegzetten. Wil je de fiets in het weekend laten staan, kun je beter een abonnement nemen. Wil je niet parkeren, rijd dan gewoon door de stalling naar de andere kant.

  2. Auteur
    HB

    In aanvulling, op AD/UN vond ik nog deze ervaringen:

    “Welgeteld 61 treden scheiden het kelderniveau van de buitenlucht onder het bollendak. Waar menig warenhuis voor een kwart daarvan al een roltrap plaatst, is de reiziger hier gedwongen tot een flinke klim of een wandelingetje naar een van beide liften aan weerszijden van de stalling. Dat betekent vanuit het midden een tippel van circa 100 meter, en over het Stationsplein diezelfde afstand weer terug. Voor sommigen is dat nog best een opgave.
    Hebben de NS, ProRail en de gemeente wel voldoende aandacht besteed aan de toegankelijkheid voor ouderen en ouders met kleine kinderen, vroeg een gebruiker zich een dag na de opening hardop af. En ook een hoogzwangere gebruikster die op de onderste verdieping staat baalt, want hier op -1 is geen aansluiting op een lift te bekennen. Terwijl iedereen met een kinderzitje, een krat of een tandem hier onverbiddelijk heen wordt gestuurd.
    Het is namelijk niet de bedoeling dat iedereen zijn fiets op de makkelijkst bereikbare plekken op straatniveau stalt. Deze verdieping is alleen bedoeld voor abonnementshouders. Dagstallers zonder abonnement zijn alleen welkom op de onderste (-1) en de bovenste (+1) verdieping.
    Wie een bakfiets heeft, wordt zelfs doorverwezen naar de Sijpesteijnstalling, voor de eerste 24 uur gratis stallen. Alleen bakfietseigenaren met abonnement kunnen in de nieuwe stalling terecht en hetzelfde geldt voor scooterbezitters. Dit abonnement kost met 150 euro twee keer zoveel als een jaarabonnement voor mensen met een gewone fiets.
    Uitzondering op de regel dat alleen abonnementshouders terechtkunnen op de begane grond vormen mindervaliden, die hier wel mogen stallen. Zij kunnen zo gebruikmaken van de lift en roltrappen, die op hetzelfde niveau geplaatst zijn bij beide ingangen van de Stationspleinstalling. Via de lift kunnen zij op het Stationsplein komen. Bij het Stedelijk overleg Gehandicapten Utrecht (Solgu) zijn de afgelopen twee jaar dat het eerste deel van de stalling open was geen klachten binnengekomen, laat secretaris Annelies de Jong weten.”

    Bron: https://www.ad.nl/utrecht/12-656-fietsenrekken-maar-je-mag-niet-overal-je-fiets-neerzetten-hoe-zit-dat~af086bcb/

  3. Ramon

    Denk dat de meeste mensen die op kelder niveau hun fiets stallen zullen kiezen voor de midden tunnel en gelijk naar de sporen zullen gaan. als je wilt stallen en de stad in kies je voor +1 , ben je met 1 trap op het plein. Los daarvan had een lift ongeveer in het midden van de stalling geen luxe geweest.

    1. Utrechter2

      De lift, het zal me niet verbazen als het in de toekomst gaat gebeuren. Maar het zal ook niet teveel haast hebben. De gedachte is toch dat mensen die kunnen fietsen ook kunnen traplopen. Verder helemaal eens met jou dat -1 vooral vol zal zitten met fietsen van trein-forensen.

  4. Ralph

    Ik heb er een aantal keer geparkeerd en het uitchecken gebeurde door een medewerker, als je niet incheckt heb je dus een probleem. Geen idee of er altijd bij een medewerker uitgecheckt moet worden.

  5. Herman

    Mooie stalling hoor en fijn dat er ook een doorgaande fietsverbinding is ontstaan (alhoewel bewegwijzering ontbreekt, dus je moet gokken…).

    Capaciteit station wordt inderdaad probleem, enige oplossing lijkt de grond in, daar is ruimte zat voor boortunnels voor treinen, trams en bussen. Nadeel zijn de enorme kosten. Maar op maaiveld is alles wel zo’n beetje “op” en bovengronds bouwen is lelijk en ook duur.

  6. Rob H.

    Een minpuntje is wel dat je de stalling niet mag gebruiken als doorsteek. Via de middentunnel, met de vouwfiets, zo naar buiten fietsen. Vooral ook omdat de drukste trein die aankomt in Utrecht, aankomt op een perron, dat geen aansluiting heeft op de Noordertunnel.

    Je kunt als je via de middentunnel naar de stalling gaat, daar ook niet inchecken (om twee minuten later meteen weer uit te checken)…

    1. Rob H.

      Je kunt NIET, als…

      Inchecken kan alleen bij de ingangen, als je van buiten komt (Moreelsepark, Smakkelaarsveld).

Laat een reactie achter op Rob H. Reactie annuleren