Weer een beeldreportage met deze keer de plint van Gildenkwartier en de laatste fase van het Stationsplein in de hoofdrollen. Ook zie je de toegang naar het tramstation, met de zich splitsende trap. Verder een plaatje van het interieur van het winkelgebied van Gildenkwartier waarvan de aannemer benadrukt dat het ontwerp nog kan veranderen. Merk op dat dit afwijkt van de rest van het ontwerp van HC, omdat hier geen hoge winkelgevels met daglichttoetreding gerealiseerd kunnen worden. Op het moment van publiceren van dit bericht is de zuidelijke wandelroute vanaf het plein opengesteld. Een opvallende strook groen, zoals een van de BU-lezers vanuit NS HGB4 heeft kunnen vaststellen.
Om mee af te sluiten een belangrijk feit om te vermelden, dat velen wellicht allang weer vergeten zijn. Met het opengaan van de zuidelijke route vanaf het Stationsplein zijn alle toegangen tot het station en HC weer vergelijkbaar met de situatie van voor de grote verbouwingsoperatie, die bijna tien jaar geleden begon. Nou en, zul je denken, maar het is relevant in het kader van de toetsing of het noodzakelijk is om perrontrappen vanaf de Moreelsebrug aan te leggen. Klépierre heeft zich altijd tegen dit plan verzet op basis van het contract met de gemeente, maar uiteindelijk gaat nieuw loopstroomonderzoek van het gebied mede bepalen of dit verzet duurzaam is. Dit is nu nog theorie, maar de deel-opleveringen volgen elkaar snel op. Straks zijn het tramstation, de fietsenstalling en het Zuidgebouw in gebruik. Daarmee komt het moment dichterbij dat loopstroomonderzoek ook werkelijk zal worden opgestart. Niemand kan precies voorspellen hoe druk het gebied werkelijk zal gaan worden. Het is vermoedelijk meer dan de som der delen, om het zo maar eens uit te drukken. We zullen op termijn niet zonder een zuidelijke ontsluiting van het station kunnen. Gelukkig is de Moreelsebrug te smal om het vol te plempen met OV-gerelateerde retail…
Het nieuwe interieur van Gildenkwartier. Een beetje anders dan de oost-westroutes:
Reacties
Wel een verschil met een paar jaar geleden m.b.t. het niet meer hoeven omlopen: rond 2016 moest je van oost naar west òf bji de Zeeman bij Achter Clarenburg via HC, of via de Noordzijde van TivoliVredenburg over de Vredenburgknoop.
De looproute’s wordt nog een punt hoor. Vanuit de stationshal is de natuurlijke uitgang op de kopse kant richting stationsplein niet mogelijk. Iedereen moet eerst naar links richting de Klepierre eetstraat en dan weer met een bocht richting Smakelaarsveld, HC of Moreelsepark. Je zit nu in de hal al de ophoping bij de portjes links, terwijl er rechts “niemand” is. Uitgang via kopse kant is technisch ook (nog?) niet mogelijk, tussen station en stationsplein zit een gapende spleet. Qua doorstroming een flinke blunder in het ontwerp.
Dat geeft hoop op ontsluiting via Moreelsebrug, vrees echter dat zodra die beschikbaar komt deze ontsluiting ten onder zal gaan aan zijn eigen succes. De ruimte is beperkt, terwijl de route opzich zeer aantrekkelijk is, via de Moreelsebrug loop je zo over de herstelde singel door de prachtige Mariaplaats naar de historische binnenstad met al zijn sfeer. De route om het sfeerloze HC snel en makkelijk te negeren.
Hier kom je op het andere contractuele punt: het droogloopmotief. Het stationsplein is afgedakt vanwege de eis dat men zonder een drupje van trein naar HC moet kunnen lopen. HC heeft nog wel wat ijzers in het vuur. Verder denk ik dat we onderschatten dat HC op velen een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft. De keuze voor droog langs shiny winkels en lonkende horeca met een muziekje erbij versus een tochtige route langs K&R, taxi’s en jakkerende fietsers is dan niet zo onlogisch. Kwestie van perspectief.
Maar er is toch een deur voorbereid in de stationshal, of lijkt dat maar zo?
Ter nuancering, het regent ongeveer 5 tot 6% van de tijd, oftewel het is heel vaak gewoon droog weer…
Maar inderdaad HC doet er alles aan mensen via haar koopdomein te trekken, tenminste op de dag, zodra het wat later wordt is het opeens over met de gastvrijheid. De hekken gaan dicht en dan moeten we opeens buitenom via stille stegen HC passeren, gastvrij dus zolang het ze uitkomt!
waarom is het mogelijk om de perrons van de tram wel fatsoenlijk aan te kleden (met plafond en voldoende verlichting), maar het busstation aan centrumzijde niet?
Eens met HB. De overgrote meerderheid gaat NHC kiezen. Je geeft t zelf al aan, de linkerkant heeft veel meer drukte dan rechts. Mensen lopen nog geen 15 meter om om rechts uit te checken. Waarom zouden die dan ineens wel de koude tochtige route kiezen als het droog warm en makkelijk kan.
Ik verbaas mij altijd dat zo snel over blunders wordt gesproken gebaseerd op eigen aannames, voorkeuren zonder praktijkobservaties in de eindsituatie. Niets is nog helemaal af.
Er is een reden waarom het definitieve loopstromenonderzoek nog moet beginnen.