Update: van patatstraat naar patatplein

In Nieuws, Reportage door HB11 Reacties

De vorst is weg, de lente in aantocht. Het was even stil maar we zijn niet weg hoor! Hier een grote foto-update. Bouw en sloop gaan weer crescendo. Je ziet de sloop van de patatstraat, een nieuwe kraan voor de fietsenstalling, hotel en woonflat aan de Sijp die de lucht in schieten en de vlotte bouw van de zuidpassage.
Niet in beeld maar zelf gezien: nieuwe signing op het WTC-gebouw en bij de HC-ingang aan het Vredenburg. De patatstraat is weliswaar weg, maar we hebben nu een patatplein erbij. Een bizar lange rij burger-verslaafden waargenomen. Hopelijk krijgt het plein de komende tijd nog wat klasse met de verdere afwerking en toevoeging van bomen.
Heb je zelf interessante waarnemingen of hebben we wat gemist, reageer. De beelden zijn van eind vorige week, gemaakt door onze trouwe correspondent PV.

[Update]

Foto’s van het afvoeren van het beton van de passage uit een nieuwsbrief van de gemeente. Je vraagt je af of zo’n plaat van het meest belopen stukje Nederland nog ergens een tweede leven krijgt als erfverharding. Duurzaamheid, weetjewel. Het werk gaat in ieder geval rap.

Reacties

  1. Herman

    Wat een mooie foto’s, dank aan de trouwe fotograaf die blijkbaar vanuit een soort sky box alles vanaf de eerste rij kan volgen 🙂

    Steeds duidelijker is te zien dat voorbereiding oneindig veel tijd lijkt te kosten en het daarna plots zo snel gaat.
    Er is genoeg beton, staal en glas te zien, het beloofde groen komt pas als allerlaatste?

  2. Atilla Vigh

    @Herman, zelf wel eens geklust? Je gaat toch niet tijdens bouwactiviteiten waar het stof alle kanten opschiet, met groen lopen zeulen? Overigens gaan ze vaak niet direct beginnen met groenvoorziening als een pand af is….ze wachten totdat het volgens de natuur de meeste logische tijdstip is….voor bomen is dat vaak het najaar….

    1. Auteur
      HB

      Inderdaad hopelijk dit najaar op de noordelijke strip van het plein. Maar bij het hotel zal het nog wel duren. ’t Is jammer. Het worden relatief bescheiden bomen want veel plantvak en groeiruimte is er niet. Kijk hoe nietig de ijzerbomen op de brug zijn in vergelijking met de uitgestrekte dode materie van de infra en de gebouwen. Utrecht creëert een fenomenale hardheid in de directe nabijheid van het station.

  3. Ramon

    Prachtige update weer.
    Hoewel ik de term patatplein wel grappig vind , doe je het plein daar wel te kort mee. De horeca die er nu zit is deels echt van een heel ander niveau dan wat er in de patatstraat zat.

    De potentie van het plein is nu al te zien , en zal hoe verder het afkomt steeds mooier worden.

    1. Auteur
      HB

      We gaan het zien. De term patatplein popte op bij het zien van de tafeltjes en stoeltjes op het plein met mensen die bakjes en zakjes formule-eten naar binnen werken.

  4. Henk

    Als aanvulling: het kunstwerk wordt volgens planning over een kleine 2 maanden geplaatst, liefst eerder, als dat mogelijk is. Afhankelijk van vele factoren (kan dus ook vertragen. Maar zoals het er nu uitzien kan er best een leuk plein zijn voor de zomer nog.

  5. Carel

    het is ook een hele klus lijkt mij om alles in te passen in het bestaande HC wat er nog is, het moet allemaal kloppen
    terwijl het ene er nog staat, wordt het andere al weer gebouwd
    Kan me nog herinneren dat in de oude traverse al de grote stalen kolommen er al in stonden, van het Poortgebouw dat er overheen werd gebouwd..

  6. Lucas

    Bedankt voor de update! Wat mij in de praktijk onder andere tegenvalt aan het ontwerp van het patatplein en de ingang van de stationshal, is dat het ontwerp de voetganger-stromen dwingt elkaar te kruisen. Het zou toch mooi zijn als er vlak voor de toekomstige oplevering alsnog voetgangersopeningen zouden komen in de wand van de stationshal aan de kant van de vroegere patatstraat. Dan hoef je niet die onhandige bocht te maken bij de misplaatste ‘hoofdingang’ van het station.

Reageer