Sluitstuk: sloop Patatstraat

In Nieuws, Reportage door HB11 Reacties

Weet je nog hoe je bij de Jaarbeurspleingarage met de betonnen trappen naar boven ging, langs de restaurants en de sporthal en vervolgens een halve kilometer meanderend langs winkels, kiosken en passages om vervolgens ergens in het Muziekcentrum te arriveren? Binnenkort is van die beroemde en beruchte oost-west route niets meer over. Allemaal geschiedenis, allemaal herinnering en een beetje nostalgie.

Over ongeveer een maand, medio februari, gaat de looproute over het Stationsplein in gebruik. De kiss & ride zone wordt naar het Smakkelaarsveld verplaatst als de ingang en noodtrap aan de zuidzijde van de stationspassage dicht gaan, eind februari. Vanaf week 8 tot en met week 15 gaat de Patatstraat gesloopt worden. We denken dat zondag 18 februari de laatste dag is dat je er nog van kan genieten. Maar tegen die tijd zal de gemeente wel met een precieze planning komen.

Het slopen gebeurt door middel van zagen van de betonplaten ter beperking van de geluidsoverlast. Het verpulveren gebeurt elders. De doorgang tussen Blokker en de voormalige vestiging van Tamminga is krap. Op drukke tijden loopt het daar vast en ontstaat geduw. De gemeente en Klépierre zijn ervan op de hoogte en pakken het op.

Nu we toch in de planningen zitten, nog een paar nieuwtjes. De Uithoflijn gaat op niet al te lange termijn getest worden tussen de Bleekstraat en de Uithof. Ingebruikname van de gehele Uithoflijn wordt vermoedelijk uitgesteld naar de tweede helft van 2019 omdat de bouw van de stationshalte, met seinen, wissels en beveiligingssystemen meer tijd vergt. De vertraging op de oorspronkelijke planningen is hiermee aanzienlijk. Die ging nog uit van proefrijden in 2017 en ingebruikname in 2018.

Eind februari start een renovatie van de middenconsoles van de Leidseveertunnel. Dit zal tot verkeershinder leiden.

Veel mensen vroegen zich af waarom er bij het Zuidgebouw niets gebeurt. Nu ligt er alleen een plaat met een staalconstructie er op. Eind februari gaat het verder. Niet meer door BAM maar door ABC-bouw.

Langs de Catharijnesingel tussen de Stationsstraat en het Smakkelaarsveld wordt op korte termijn gestart met verleggen van kabels en leidingen. Daar is een paar maanden een bouwplaats afgezet zonder enige activiteit. Er is vertraging omdat er geen coördinerende partij was aangewezen, hetgeen noodzakelijk is met acht betrokken partijen. BAM gaat het nu coördineren. Daarna zal de HC-plintbebouwing ter plekke gerealiseerd worden. Dat is dan het eerste stuk nieuwe plint aan de noordzijde van het complex.

Ook leuk voor de liefhebber: NS gaat vanaf eind 2018 HGB4 gedurende twee en een half jaar renoveren. HGB4 is het kantoor aan park Nieuweroord. Het wordt onder andere geschikt gemaakt voor multi-tenant gebruik. Het lijkt soms wel of de bouwoverlast in het stationsgebied nooit meer zal stoppen.

Zo ligt het er nu bij:

Met dank aan PV voor de info en de foto’s.

De looproute zoals hij was:

 

Reacties

  1. Herman

    Ben benieuwd of de looproute richting HGB/Rechtbank straks alleen nog maar via HC (Godebaldkwartier) gaat als noodtrap verdwenen is?

  2. W.van Lunteren

    Hoe staat het met de liften voor minder validen en wordt er nog iets aan de duiding gedaan? B.V,, Godenbald kwartier of blijf die roltrap daar n gen lift!

  3. Utrechter2

    Ik blijf het zeggen: die twee filmpjes van Jaarbeurs naar Vredenburg (en omgekeerd) zijn mooi. Heel goed en slim dat BouwputUtrecht op het idee is gekomen om dit vast te leggen. Hoe zullen we deze route duiden later? Een jaren ’70 winkelcentrum met een winkelaanbod gericht op de lagere middenklasse (zie patatstraat, Jamin en V&D) die in de jaren ’60 explodeerde met de grote opkomst van allerlei kantoren (verzekeringen en overheid), andere dienstverlening en retail door de welvaartsexplosie? (los van het luxe materiaalgebruik van die tijd). Dhr. Schotanus had ook al een heel leuk verhaal erover op Bouwput neergezet. Dit zeg ik zo omdat het Nieuwe Hoog Catharijne zich (qua horece-concepten en prijspeil in de winkels) meer lijkt te richten op de hoogopgeleide tweeverdieners en millenials (hoewel het winkelaanbod toch vrij herkenbaar is gebleven).

    1. John

      @Utrechter2, Het winkelaanbod is wel vrij herkenbaar gebleven, maar tegelijkertijd ook erg verschraald. Kon je ‘vroeger’ nog een vlaai kopen, een zakje snoep of een sleutel laten bijmaken (ook zaken die een hoogopgeleide tweeverdiener en een millenial af en toe moet doen), nu kun je in de nieuwe delen van HC straks vrijwel alleen zaken kopen die je in een gemiddelde winkelstraat in elke grote stad ook kan kopen. Geen kleine zelfstandigen meer, maar grote ketens die de torenhoge huur kunnen opbrengen en een verarming voor Utrecht. Hoe mooi het nieuwe HC ook is….

  4. Albert J. P.

    Het Stationsplein krijgt ook een toegang aan de zuidzijde als ik het mij goed herinner. Zie de discussie over de te lange looproute MoreelsebrugUithoflijn. Die wordt lang niet zo lang als in het nieuws was voorgesteld, omdat… De tram een trap naar het Stationsplein gaat krijgen.

  5. Albert J. P.

    ^^^ Dit was bedoeld als reactie op Herman, maar mijn telefoon staat mij niet toe de reactie ‘onder’ die van hem te plaatsen.

  6. Pol T

    Ben inderdaad erg benieuwd naar de nieuwe tijdelijke route komende met de fiets vanuit de richting Mariaplaats/Catharijnesingel. Dat is nu al behelpen maar wordt het nog minder voor toch heel veel mensen die aan die kant van de stad wonen?

    Is daar al ergens info over?

Reageer