Zomertijd, slooptijd

In Nieuws door HB22 Reacties

[update 14:20] Binnenkort is-ie weg: de Radboudtraverse. Weer een stuk emblematisch HC dat aan de vergetelheid wordt toevertrouwd. Zou de snoeplucht van Jamin er nog hangen? Zul je straks in de stadskamer, als je flink je best doet, er nog een zweem van kunnen opvangen?

BAM schetst in zijn laatste nieuwsbrief het tijdschema van de sloop. Het interieur is al nagenoeg verdwenen en nu treft men voorbereidingen voor de sloop van de constructie. Met name het deel boven de weg heeft wat voeten in de aarde. De Catharijnesingel zal volledig worden afgesloten voor doorgaand verkeer van donderdag 6 juli tot maandag 21 augustus. De parkeergarages blijven bereikbaar en verkeersregelaars worden ingezet. Auto’s kunnen er niet meer langs. Expeditieverkeer en fietsverkeer maken gebruik van de expeditietunnel, officieel nog steeds de Stationsdwarsstraat geheten. Aan voetgangers is wel gedacht, in tegenstelling tot wat we eerst schreven. Bewoners van Radboudveste kunnen bij hun woningen en doorgaande voetgangers krijgen een aparte route binnendoor, langs de parkeergarage.

Fietsomleiding door Stationsstraat en Westerstraat

Asbest moet verwijderd worden en voor het vergruizen van het beton wordt een zware rupskraan met krachtige knijper ingezet. Zo wordt staal en steen gescheiden afgevoerd, vergelijkbaar met eerdere sloopklussen in het stationsgebied. Op de aansluitingen met bestaande delen zal ook hak- en zaagwerk plaatsvinden dat de nodige herrie zal veroorzaken.

Tijdens de bouw omstreeks 1972. Bron: Het Utrechts Archief, catnr. 45667

Als dit klaar is, wat rest er dan nog van het oude HC? Inmiddels niet veel meer. Godebald is er nog, en een stukje patatstraat. Dat mag nog een half jaartje bestaan.

Reacties

  1. Apostle

    Vergeet Boven Clarenburg niet. Alhoewel dat momenteel wel compleet desolaat zal zijn, het ligt niet eens meer in de buurt van een looproute.

  2. Dirk

    “Aan voetgangers is niet gedacht. Die zoeken het maar lekker zelf uit en proberen ondertussen niet door fietsers de eerstehulp ingereden te worden.”

    Helaas typeert dit de aanpak van de gemeente in het stationsgebied. Ook rondom het smakkelaarsveld mag je het uitzoeken als voetganger.

    1. Auteur
      HB

      NB. Klepierre wees BU erop dat onze conclusie niet klopt, voetgangers kunnen via een klein lusje door het gebouw langs de parkeergarage op de begane grond. Dat is goed om te weten. De voetganger hoeft dus niet de ‘shared space’ met de jakkerende fietser te delen.

      De tekst van het artikel is aangepast.

  3. Apostle

    De ingang langs de bioscoop is nu al niet meer te gebruiken, de afzetting voor de oude traverse is een stuk naar voren gezet zag ik zojuist. En inderdaad, Boven Clarenburg is momenteel zo goed als uitgestorven. Komt geen hond meer langs.

    1. Auteur
      HB

      Proefvakken, die hebben daar een jaar of twee, drie gelegen. Ik geloof dat uiteindelijk is afgezien van deze donkere tegels, althans in de hoofdgangen van HC.

  4. Carlo

    “Als dit klaar is, wat rest er dan nog van het oude HC? ” Nou nog best veel: Gilden-, Radbout- en Godebaldkwartier. Verder blijven de Singelborch en het oude V&D gebouw ook gespaard van de sloophamer. 😉

  5. Atilla Vigh

    Carlo, wat is overblijven, wellicht de locaties. Ik heb het “gevoel’ dat het Gildenkwartier (bij de Media Markt) ook op de schop gaat. Het is me niet helemaal duidelijk wat daar gaat gebeuren. Het Radboutkwartier bestaat straks niet meer, volgens mij gaat dat deels op in de Zuid Passage en winkelruimte. Singelborch was een kantoorgebouw en wordt nu bij HC getrokken. Volgens mij gaat Godebald een beetje zo blijven als het is (is ook het laatst nog wat opgefleurd, misschien likje verf her en der en de vloer misschien). Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, blijft Boven Clarenburg nu bestaan? Of wordt dat bij het oude V&D pand getrokken? Het was altijd een te smalle doorgang met wat “noodzakelijke winkels”.

    1. Utrechter2

      Ja, volgens mij gaat Radboud op 1 juli dicht, althans dat lijkt op te maken te zijn uit dat de cadeauwinkel daar dicht moet (ook omliggende winkels zijn of gaan dicht). Wordt wel een krappe route maar bij de Clarenburgroltrappen is het ook goed gegaan. Het V&D gebouw wordt zowel in- als uitwendig verbouwd en is nooit eigendom geweest van Hoog Catharijne.

      Gildenkwartier.
      Als je nu op Skyscrapercity kijkt / of bij de nieuwe Mac Donalds bij de de mediamarkt dan lijkt er niet zoveel te gaan veranderen…. Hoe definitief is de pui en de inrichting bij de nieuwe Mc Donalds bij de Mediamarkt.

      Godebaldkwartier.
      Wat gaan ze daar veranderen? De ambities waren eerst heel hoog, en die lijken keer op keer teruggeschroefd te worden. Het streven is vooral om meer lichtstraten te creeeren maar bij het Godebaldkwartier is dat al zo. In dat opzicht hoeft er weinig te veranderen. Hoeveel heeft HC over voor het streven naar een recht winkestratenpatroon? (voor zover dat een streven is uberbhaubt).

      1. Atilla Vigh

        Ondanks dat de V&D altijd een eigen pand is, blijft de vraag wat Kleppiere met die “smalle Clarenburgsteeg” aan moet. Ik heb dat nooit goed begrepen, ook niet toen HC versie 1 er nog stond. Het zou mooier zijn als het V&D pand uitbreidt, dan kan je behalve aan de Catharijnesingel en in HC ook aan de achterkant het pand in (waar een reeks andere winkels zaten, zoals de Xenos, Blokker, KPN, etc…).

      2. Utrechter2

        Commercieel zou V&D wellicht ook graag aan de buitenzijde Clarenburg hebben gezeten (wat wel voor ogen moet worden gehouden dat het zwaartepunt van Utrecht in de decennia voor Hoog Catharijne meer op de as Smakkelaarsveld-Vredenburg-Lange Viestraat-Neude lag met alle grote warenhuizen van de tijd (de Steenweg en Oude Gracht waren in die tijd of vlak voor die tijd nog geen voetgangersgebied) . Wellicht dat ze ook bereikbaar wilden zijn voor distributie, dus misschien dat ze daarom toch hun pand aan de Rijnkade/CatharijneSingel hebben geplaatst. Het pand was voor V&D-begrippen en voor Nederlanse begrippen al erg groot.

  6. herman

    HC 2.0 zal ook al is het klaar altijd in beweging blijven. Dat is niet uniek voor HC dat zie je overal. Bepaalde routes ontwikkelen zich tot goedlopende delen en andere zakken langzaam weg.
    Ben benieuwd hoe de strijd tussen de “noord” en “zuid” route zich zal ontwikkelen. Noord heeft natuurlijk een voorsprong door de planning, maar straks heeft Zuid Hudson Bay en Primark en die kunnen het verschil maken. Dit zou wellicht de redding kunnen zijn voor Clarenburg, maar denk dat dit gebiedje eigenlijk weinig kans maakt en wellicht ooit geïntegreerd wordt met het V&D pand.

    1. Carlo

      Boven Clarenburg krijgt binnen een paar jaar ook een make-over, qua uitstraling vergelijkbaar met de noord en zuidpassage (alleen zonder lichtstraat). Het voormalige +2 niveau verdwijnt dan (Mirliton theater).

    2. Utrechter2

      @Herman: eens! Sterker nog: het Godebaldkwartier is ‘gered’ door de komst van de Albert Heijn ergens rond 1980! Geloof het of niet maar één van de eerste AH-exploitanten gaf in een interview aan dat mensen tegen hem zeiden dat hij het nooit zou redden in die uithoek (volgens mij zat daar voor die tijd een ‘Simon de Wit’, een dochterformule? van Albert Heijn??). Dat interview werd geschreven in de tijd dat het Godebaldkwartier enorm was opgeknapt en dat was allemaal terug te voeren op de Albert Heijn. Er kwam een mini-Hema, en vergissingen voorbehouden ook rond die tijd een postkantoor. Er was weer ‘Schwung’ en het Godebaldkwartier kreeg een grote facelift.

      Het Gildenkwartier is wat meer recent: het gedeelte ten Noorden van de oude H&M in HC draaide op de McDonalds die helaas halverwege het Gildenkwartier zat. Iedereen was ook blij met de komst van de Mediamarkt. Vreemd genoeg heeft dit verder geen kettingreactie gegegeven hoewel de combi Mediamarkt-Mac Donalds al sterk genoeg is.

      Over het nieuwe HC:
      Het voordeel van de Noordpassage is dat het naar de Bijenkorf gaat (het idee is niet leuk voor HC maar het verhoogt wel de aantrekkelijkheid van de Noordpassage). H&M is natuurlijk ook een winkel waarvoor mensen willen ‘omlopen’. Daar komt ook het bezoek van TivoliVredenburg bij.

      Boven Clarenburg:
      Misschien is het projectie maar het leek me een dankbare route voor als het regende (vanuit de meeste plekken in de binnenstad is dit de HC-entree die het dichtsbij is op het moment dat je natregent): voor mijn gevoel was het dan altijd drukker dan op zonnige dagen. Misschien is het een idee om de winkels tegen het warenhuis aan te plakken en een mooie glazen vide op de plek waar de winkels nu zijn (en aan de buitenkant de bekende jaren ’70 lichtstraat uit de bruine bakken, blauw en paar licht als ik met niet vergis): op deze manier krijg je een van beide kanten een visuele verbinding tussen winkelcentrum en binnenstad die commercieel voor beide partijen aantrekkelijk kan zijn (mensen op straatniveua Clarenburg worden nieuwsgierig naar al die mensen die boven hun lopen).

      1. Utrechter2

        Kleine aanvulling: de ‘zijbeuken’ tellen natuurlijk ook mee: het voordeel van de Noordpassagage is dat de Mediamarkt eraan vast zit (en de Mac Donalds waar veel tienerpubliek voor om wil lopen: zal ook minder duur zijn dan alle hippe eettenten in de stadskamer). Het voordeel van de zuidpassage is de AH en de ‘ambachtelijke’ eettenten (Vishandel Volendam, banketbakker, Hollands resataurant etc..). Dat geeft de Noordpassage in dit opzicht wat meer gewicht dan de Zuidpassage. Wellicht brengt dat wat tegenwicht voor het geweld van Primark en Hudson Bay! (grote vraag is wat er nog meer aan trekkers komt op de Zuidpassage!)

  7. Utrechter2

    Mooie foto’s trouwens. Vooral de eerste foto waarbij een wat minder bekende HC-entree ‘mooi’ uitkomt tussen de robuuste pilaren van de welbekende Radbouwtraverse 🙂

  8. Henk

    De mediamarkt zou veel groter worden. Dat gedeelte krijgt ook nog n forse verbouwing, in combinatie met de verbouwing van de buitengevel. Heb ik ooit gelezen. Wat er uiteindelijk gaat gebeuren zien we vast in 2018 starten

  9. Robin

    Ik ben geen ras Utrechter (geboren, getogen en nog steeds wonende in Hilversum), maar kwam natuurlijk zo nu en dan wel eens in HC. Deze verbouwing en de bijbehorende foto’s illustreren voor mij mooi wat een ongelooflijk doolhof HC vroeger was. Ondanks dat ik er talloze keren doorheen ben gelopen heb ik er nooit de weg geweten. Van het station naar de binnenstad leek voor mij altijd een wirwar aan vervallen gangen zonder duidelijke route.

    Nu volg ik de verbouwing van het stationsgebied in Utrecht met veel interesse, want ik vind dit soort dingen enorm interessant. Maar wat hier nu dus zo mooi aan is; HC was voor mij altijd zo’n doolhof dat ik tot vandaag altijd gedacht heb dat er twee traverses waren. Noord en zuid. En telkens als ik er liep dacht ik bij mezelf “volgens mij is dit de traverse die ik ken, maar hoe kom ik nou bij die andere?” Nu ik oude en nieuwe plattegronden aan het bekijken ben vallen er ineens zoveel dingen op hun plaats! Grappig hoe dat soort dingen vast komen te zitten in je hoofd.

    1. Utrechter2

      Er waren twee traverses in het oude HC: maar die andere was zo onbelangrijk in vergelijking met die andere dat je die wel niet zult bedoelen. De bewuste traverse heette in de volksmond de mediamarkt traverse.

      Aanvulling op onderstaande link: aan de centrumzijde kwam hij ooit uit op de 1e verdieping van het Muziekcentrum Vredenburg. Daar zat eigenlijk alleen het Japanse Restaurant Konichi Wa. Het was nog voor het tweeverdienerstijdperk dus Japanse Restaurants waren toen nog erg exclusief, weinig loop dus. Bovenverdieping Vredenburg was ook één van de eerste verdiepingen die werd afgesloten voor winkelend publiek waardoor de Gildenkwartier-traverse zoals die voor de MediaMarkt heette een ‘staart’ werd en geen onderdeel van een ‘rondje’ Hoog Catharijne.

      http://www.bouwpututrecht.nl/2007/06/15/traverse/

      1. Utrechter2

        Hier heb je trouwens beelden van o.a. de eerste verdieping van het muziekcentrum Vredenburg toen de sloop net begonnen was.
        Net zoals bij de vorige link geldt dat de foto’s (gelukkig) vergrootbaar zijn (door er op te klikken uiteraard).

        Dan krijg je iets van een indruk wat de tweede traverse moest verbinden.

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren