Stationsplein deel 2: het dak komt

In Nieuws, Reportage door HB24 Reacties

Waarom krijgt het stationsplein eigenlijk een dak? Als je aan Jaarbeurszijde het station verlaat ben je toch ook aan de elementen overgeleverd? Goede vraag. Het is een van de uitvloeisels van de contracten tussen HC en de gemeente. In de huidige situatie loop je droog van station naar winkelcentrum en binnenstad. HC heeft bedongen dat het ook zo blijft. We kunnen er eigenlijk geen bezwaar tegen hebben. Door er een spectaculaire overkapping van te maken geef je de plek allure en verblijfskwaliteit, of je nu wel of niet de route door HC neemt. Iedereen blij.

Als je buiten het station door het bouwhek tuurt kun je zien dat met het bestraten van het dak van de fietsenstalling al een heel stuk is gevorderd: er ontstaat een echt plein met een stroken-patroon in natuursteen en gebakken klinkers. Het patroon wordt onderbroken door cirkelvormige bouwsels: openingen voor kolommen, trappenhuis vanaf de stalling (met schuin glazen dak), bakken voor bomen (maar niet onder het dak) en een wateropvangbak met een kunstwerk dat de binnenstad verbeeldt. Wat nog niet zo opvalt is dat het plein schuin afloopt in de richting van het winkelcentrum: er moet een substantieel hoogteverschil worden weggewerkt door de stratenmakers, zo onopvallend en strak mogelijk. Men bereikt dit met grote hoeveelheden schuimbeton waarop een waterdichte laag wordt aangebracht en vervolgens een menggranulaat waar de stenen op komen te liggen.

Op de volgende foto’s van BU’s Rob en bewoner Paul Vergeer kun je de vorderingen zien.

We hebben aan POS gevraagd hoe de planning voor de bouw van het dak er in detail uitziet, maar dan blijkt dat er nog wel wat afhankelijkheden en onzekerheden in zitten. Daarom geven we hier een uitleg waar mogelijk nog wat aan geüpdatet gaat worden maar op grote lijnen moet kloppen.

Het plein wordt gebouwd door BAM in nauwe samenwerking en afstemming met Klepierre, die het voorzetgebouw maakt. Ze delen daartoe een kraan. De stappen die gezet kunnen worden hangen af van hoe de losse onderdelen vorderen.

Zodra de gevel van het voorzetgebouw weerdicht is, kan de kraan weg. Dat maakt ruimte voor een grote steigerconstructie (een ‘woud’ van steigers) die een platform op zo’n twintig meter hoogte moet gaan bieden waarop Buiting Staalbouw het bollendak kan gaan samenstellen.

Het bestraten duurt tot medio dit jaar. Op het deel dat klaar is kan het ‘steigerwoud’ worden gebouwd. Dat is waarschijnlijk vanaf deze maand, te beginnen aan de spoorzijde in de richting van het voorzetgebouw. Daarvoor wordt van de overgebleven kraan (SPO2) de giek verlengd. De andere kraan is tegen die tijd  afgebroken. In totaal kost het drie weken om de hele steiger op zijn plek te krijgen.

Onder de steiger komt een looproute, van station, langs het paviljoen naar het voorzetgebouw. Deze route kan echter pas worden gebruikt als het bollendak volledig is gelast en op de kolommen rust. Dan is het veilig genoeg om onderdoor te lopen.

Het hijsen van de elementen gaat met twee tegelijk, deze zijn al aan elkaar gelast. Dat betekent dat er ongeveer vijfentwintig keer zo’n setje naar boven gaat. Het eindresultaat is dan ongeveer dit (steigerplateau is weggelaten):

De gemeente plant de loopstroom tussen HC en station in oktober om te leggen. Dan gaat de patatstraat, pardon stationstraverse, buiten gebruik en kan men over het plein, echter nog steeds onder de steigers.

Dan is er natuurlijk nog de fietsenstalling. Deze gaat vermoedelijk 1 augustus in bedrijf. Dat is zo’n tweederde van de volledige capaciteit (7000 tot 9000). De uitgang op het plein is dan echter nog niet bruikbaar. Om bij de sporen te komen loop je via middentunnel of de Noordertunnel. De ingang voor fietsers bevindt zich aan de zijde van het Smakkelaarsveld.

Het bollendak zal rond november echt klaar zijn. Dat betekent alle kussens opgeblazen en de verlichting werkend. (Wil je daar meer over weten, lees dan Stationsplein deel 1.) Het afbreken van de steiger kost ook weer drie weken. Pas als de steiger weg is kan men verder met de inrichting van het plein: plaatsen van bomen, verlichting en zitelementen.

Maar dan zijn we nog niet uit de bouwrommel. Uiteraard zijn er nog de bouwplaatsen van het Noord- en Zuidgebouw, het laatste stuk van het plein plus fietsenstalling en afwerking van de plint van HC. Pas eind 2018 kun je zeggen dat het gebied min of meer af is en aan de Utrechtse burger en zijn gasten wordt teruggegeven. Dan is het voorbij met de ingewikkelde (om)looproutes die een studie vereisten en nauwelijks aan vreemden waren uit te leggen.

Overigens wil Klepierre het korte stuk van het paviljoen met Vapiano zo snel mogelijk in gebruik stellen. Dat zal waarschijnlijk in juli zijn. Dan is de looproute buitenom echter nog niet in gebruik. Waar de huurders van de huidige patatstraat terecht komen moeten we schuldig blijven. Klepierre is nooit zo scheutig met dergelijke informatie. Een ding is zeker: de patatstraat was een icoon van het oude HC. Zijn opvolger wordt ook een icoon, maar dan van de hele stad.

(Met dank aan Erica van Dijk, projectleider infra en openbare ruimte bij POS)

Reacties

  1. Utrechter2

    Mijn dank. Dit artikel geeft antwoord op een heleboel vragen die ik had. Door de snelheid van afwerking van het Paviljoen (en het deel van het plein dat daar aan grenst) kreeg ik al een donkerbruin vermoeden dat ze het eerder in gebruik willen nemen dan de rest van het plein. Dat de omlegging van de route in oktober is gepland is goed nieuws lijkt me. Klepierre had het bij de opening van het Entreegebouw vorige maand nog over december (wanneer de rest van de Noordpassage in gebruik genomen zou worden).

    1 augustus voor de opening van de fietsenstalling klinkt ook al beter dan oktober.

  2. Utrechter2

    Voor de mensen die de rondleiding een aantal weken terug hebben gedaan: is de Middentunnel nu recht doorgetrokken of zit er nog steeds de knik in die het vroeger had? (De Middentunnel liep voorheen niet in een rechte lijn naar het stadsbusstation / busstation Noord maar maakte ter hoogte van de Buurtsporen (sporen 1 t/m3) een ‘bocht’.) Dus als die nu recht is dan betekent dat ze een nieuw deel hebben gemaakt vanaf de sporen 1-3 onder de bus/sneltrambaan door richting de grote fietsenstalling.

  3. Atilla Vigh

    Ik ben benieuwd of ze allemaal in oktober voor elkaar krijgen. Dat plein wellicht nog wel, maar de entree van HC zelf.
    Zeg maar in het derde/vierde kwartaal 2017 de Noordpassage klaar. En de rest derde/vierde kwartaal 2018 klaar.
    Overigens zijn dan ook het WTC, Jaarbeursplein garage, Knoopgebouw, aan de west kant af.
    Er is daar dan nog wel bouwactiviteit achter het stadskantoor en Seypesteinkade en in delen het forum.
    Weet iemand of er al nieuws is of een eventueel Jaarbeurspleingebouw? En als we toch bezig zijn, gaan CBRE het laatste lelijke jaren 70 kantoor (Seypestein) vervangen? En wanneer gaat de Jaarbeurs, het Beatrixgebouw een uplift geven. Aan de westkant zijn ze dan nog wel bezig tot 2020.
    Aan de oostkant tussen station en HC eind 2018, maar het gebeuren op de oude Cathrijnesingel duurt nog wel even.
    Ik begreep dat de Zuid-Passage pas in 2019 wordt opgeleverd. Dan moet het oude V&D pand nog grondig worden opgeknapt.
    En natuurlijk het doortrekken van de singel. Zal ook pas in 2020 echt af zijn.
    Ik hoop dat de verbouwingen van het oude Postkantoor, de Planeet en eventueel C&A pand dan ook klaar zijn.

    Wat we dan overhouden zijn het Smakkelaarsveld en Westplein. Ik verwacht dat dat nog wat langer gaat duren: 2021/22.

    Maar kort door de bocht eind 2017 een aardige slag, eind 2018 nog een groter deel, eind 2019 bijna alle looproutes, eind 2020 alle gebouwen, de rest pas eind 2021/22.

    1. Utrechter2

      Mooi overzicht inderdaad. Veel deelopeningen in 2017 en veel definitieve opleveringen in 2018. In 2020 is het meeste werk aan de centrumzijde echt gebeurd. Het enige wat ik nog kan bedenken is een gebouw voor de parkeergarage Rijnkade naast de V&D en het Smakkelaarsveld/Leidse Rijn

      2017
      Juli w.s. Paviljoen open met o.a. Vapiano
      Zomer Horeca gelegenheden stadskamer gaan open
      Augustus w.s. eerste deel fietsenstalling open
      Oktober Omlegging route, dus pre-opening Voorzetgebouw, stationsplein en westelijke helft Noordpassage
      Herfst Opening Nike flagshipstore
      Eind 2017 Opening fietsenstalling bij de Knoop
      Eind 2017 waarschijnlijk ook de opening van het forum aldaar.

      Begin 2018 / Q1
      Oplevering Knoopgebouw
      Parkeergarage Jaarbeursplein
      WTC gereed

      Medio 2018
      Opening Uithoflijn, en eventueel bussstation Centrumzijde.
      Bouwtechnische oplevering renovatie V&D Pand

      Tweede helft 2018
      Verhuizing bibliotheek naar gebouw voormalig Postkantoor.

      Eind 2018
      Noordgebouw
      Het Platform (Zuidgebouw / Microcity) = eigen inschatting
      Opening Primark / Hudson’s bay in voormalig V&D gebouw (streven is om voor de Kerst open te zijn).
      Wootoren van Sypesteynkade

      2018/2019
      Opening Zuidpassage (South Mile)
      Oplevering tweede en laatste deel fietsenstalling en stationsplein.
      Voltooiing Voorzetgebouw

      2019
      Renovatie Godebaldkwartier?
      Renovatie Gildenkwartier / Mediamarkt?
      Plinten buitenzijde Gildenkwartier en Godebaldkwartier

      2020
      Singel opgeleverd (wordt het ‘makkelijk deel’ huidige Cahtarijnesingel-Marga Klompébrug eerder opgeleverd, of wordt het toch gefaseerd opgeleverd?)
      Koppeling Sneltram Nieuwegein met Sneltram Uithof: alle OV wordt nu in de OV-terminal afgehandeld en niet meer op het Jaarbeursplein.

      ????? (rdelijk tot zeer zeker, alleen geen datum bekend)
      Renovatie hoofdcorridor Jaarbeurscomplex
      Renovatie Clarenburg
      Renovatie Beatrixgebouw, met interne corridor richting de OV-terminal
      Jaarbeurspleingebouw
      Renovatie De Planeet

      (onzeker)
      Toekomst C&A gebouw

      1. Auteur
        HB

        En aan het V&D-gebouw kan inmiddels ook LaPlace worden toegevoegd.
        Dank voor deze stavaza. Het motiveert ons om onze projectenlijst ook weer eens te actualiseren.

      2. Utrechter2

        Kleine aanpassingen aan mijn overzichtslijst:

        Juli 2017 Opening Paviljoen met o.a. Vapiano nog onduidelijk. Opening in juli is onzeker.

        November 2017: oplevering bollendak, waarna andere plekken in de nabijheid verder afgewerkt kunnen worden.

        Tweede helft 2018: Verhuizing bibliotheek s volgens een derde vooral een voorlopige planning en nog geen concrete planning van de aannemer. (correct me if I am wrong).

        2019: letterlijk uitgaand van de planning wordt ook Clarenburg gerenoveerd.

        2020: De sneltramhalte bij het Jaarbeursplein blijft uiteraard in gebruik alleen is hoeven OV-gebruikers van de sneltram naar Nieuwegein en IJsselstein niet meer verplicht naar dit plein toe, als de nieuwe trams door kunnen rijden naar bus/tramstation centrumzijde.

        2020 Typefout in mijn vorige overzicht: Singel van HC t/m het klassieke gedeelte Catharijnesingel wordt in één keer opgeleverd / of worden bepaalde gedeelten toch eerder opgeleverd zoals het gedeelte bij het Moreelsepark ?

        2020: Oplevering Amrath-hotel: @Ramon: Dank je wel voor de info!

        LBNL: opening hotel Poortgebouw??? Kan dat pas open als de Zuidpassage ook klaar is? Of is het gewoon wachten op een goede huurder?

    2. bashe

      In een bijlage van de structuurvisie kwam ik net tegen dat het jaarbeurspleingebouw enkele tientallen meters wordt opgeschoven, waardoor de bestemmingsplanprocedure opnieuw doorlopen moet worden. Dat is nodig om de stadsstraat achter het NH hotel in te passen zonder dat sloop van de laagbouw nodig is. Het zal dus nog wel eventjes duren.

  4. Ramon

    Kunnen we nog aan toevoegende geplande start bouw van de Galaxytoren (Amrath hotel) in 2108, oplevering 2020.

  5. Atilla Vigh

    @Utrechter2
    Dat van de Knoop en stukje forum gaat toch sneller dan ik dacht.
    En de renovatie van de V&D ook.

    @Ramon
    Ja en nog het hele Jaarbeursgebeuren (de hallen), maar samen met de hele ontwikkeling van de Merwedezoom of wat laatst is aangekondigd Beurskwatier, zie ik niet meer als echt centrum activiteiten. Ja het ligt in het centrum, maar niet primair.

    We kunnen eigenlijk zeggen dat eind 2020 de meeste echte centrum zaken zo’n beetje klaar zijn.
    Leuk, want ik woon in Leidscherijn en dan zal het grootste deel van het Leidscherijn Centrum ook wel af zijn.
    Kijken hoe ze elkaar “beconcurreren”.

  6. herman

    Dank voor de vele nuttige info.
    Het bollendak lijkt het ontbrekende stukje te worden die de eyecatcher moet gaan worden.

    Wat opvalt is dat het erop lijkt dat het station aan de voorzijde maar deels van een stationsplein wordt voorzien.

    1. Utrechter2

      @Herman: op deze tekening zie je volgens mij de eerste fase van de bouw. Als dat in gebruik is genomen kan het oude deel omgebouwd worden.

      Het dak verbind inderdaad vooral het station met het Paviljoen en het Voorzetgebouw (beiden van Klepierre/ Hoog Catharijne).
      Maar er is ook een stuk stationsplein t.h.v. de OV-terminal. Op de (vaak vertone) renders zelfs met een terras, vol in het licht! Het kan zijn dat het plein licht naar beneden glooit.

      Zie http://cu2030.nl/page/stationsplein (door de afbeeldingen bladeren voor de juiste renders).

      Zie http://www.bouwpututrecht.nl/2017/01/19/stationsplein-deel-1-bollendak/
      De render met het stationsplein by night kun je uitvergroten.

      1. Utrechter3

        @Utrechter2: Het gat dat tussen het CS en het stationsplein is aangebracht (zie: http://cu2030.nl/thumbs/1000x560f/2016-03/afbeelding2.jpg) zorgt ervoor dat je vanuit het het station enorm moet omlopen (langs de ingang van HC) richting moreelsepark/mariaplaats. Dit terwijl de huidige uitgang (op de plek van het toekomstig gat) van het station veel voordeliger ligt.

      2. Utrechter2

        Klopt. Dat alle ingangen zelfs die aan de Jaarbeurszijde zo noordelijk mogelijk zitten is frappant (denk aan de Knoopfietsenstalling). Vooral busreizigers die gebruiker waren van de kantoren op het NS/Prorail kwartier en het Rechtbank/Belastingdienst kwartier gaan er (flink) op achteruit.
        Ze moeten altijd via de stationshal, en dan kunnen ze de stationshal alleen nog maar zo noordelijk mogelijk, ten hoogte van de HC-route betreden. Raar want in de oude situatie had HC toch niks aan ze, dus kennelijk maakt HC gebruik van de letter van de wet om ook nieuwe voordelen naar zich toe te trekken.

      3. Auteur
        HB

        Het is wel interessant eens na te vragen of aan de westkant van het station een extra zuidelijke ingang gemaakt kan worden. Daar is immers een aansluiting op het forum. In tegenstelling tot de binnenstadzijde, waar de aansluitingen worden gedicteerd door het contract met voorheen Corio. Misschien kan het een precedent scheppen om ook aan de oostelijke kant de voetganger-vijandige oplossing open te breken.

      4. Utrechter2

        @HB. En dan zou de nieuwe corridor die ze in het Beatrixgebouw willen ontwerpen ook een logisch vervolg hebben.
        Leuk als dat nagevraagd kan worden.

        Voor de kantoorgebruikers van de Rabobank, van het Prorail/NS-kwartier en van de huidige Belastingdienst en het rechtbankkwartier is een aansluiting op de bus en tramperrons vanaf de Moreelsebrug de beste oplossing. Het is heel jammer als publieke diensten heel slecht bereikbaar zijn (terwijl ze zich zeer dicht bij het station hebben gevestigd in de jaren ’90) omdat Klepierre de letter van de wet in haar voordeel uitlegt en daarom voor heel weinig extra voordeel zeer veel mensen met extra nadeel belast.

      5. henk

        Als je naar de glazen wand aan de centrumzijde zuidkant kijkt van het station kijkt lijkt het erop dat er daar nog ’n deur geplaatst gaat worden, naast de opening in de vloer van de stationshal die naar de bussen gaat leiden.

      6. Utrechter2

        Uitgaand van de laatste renders: in het gat in de vloer zijn (komen) de roltrappen naar de Uithoflijn en bij het gat in de glazen wand komen de trap naar de Uithoflijn (er was voorheen een tijdelijk trap en er komt een definitieve. De trap splitst zich halverwege naar links en naar rechts: aansluitend op de twee tramperrons van de Uithoflijn. Of bedoel je wat anders?

  7. Auteur
    HB

    Update van POS ten aanzien van het artikel:

    1. In het kader van veiligheid en benodigde continuïteit kunnen er geen looproutes onder het in aanbouw zijnde dak door. Pas als (een deel van) de steiger afgebroken is kan men veilige looproutes faciliteren. Wat daarvan de consequentie is voor de vervroegde openstelling van Vapiano wilde POS niet zeggen, anders dan dat er met Klépierre druk wordt overlegd. BU schat in dat Vapiano niet in juli zal opengaan.

    2. De elementen worden per 2 aangevoerd. Er moeten uiteindelijk 70 elementen naar boven, die op het platform aan elkaar worden gelast. De bollen worden na het laswerk van de elementen aangebracht en opgepompt.

  8. Henk

    Domme vraag: ik ben t vergeten. gaat t station nu wel of niet aan de zuidkant aansluiten op t platform. Ik zie vandaag mooie nieuwe renders die geen uitsluitsel bieden.

    1. HB

      Je bedoelt aansluiten op het forum? Tussen het zuidelijke forum en het station is een gat. Dus nee. Ze zijn dat deel momenteel aan het bouwen. Rabo/Knoop-forensen worden gedwongen dagelijks flink wat extra meters te lopen. Het station is niet alleen bloedeloos door het concept waarbij alles om logistiek draait, datzelfde concept heeft ook dit soort hinderlijke malligheid tot gevolg. Openstelling van de Moreelsebrugtrappen zou een menswaardige oplossing bieden.

  9. Henk

    Ik bedoelde aan de kant van de binnenstad. Platform naar station. 🙂

    Maar idd Rabo en knoop situatie is erg (onnodig) inefficiënt.

    Hopelijk wordt ooit het licht gezien.

Laat een reactie achter op herman Reactie annuleren