Vergunning en meer

In Nieuws door HB7 Reacties

We hebben wat recente vergunningen voor je gevonden (aangevraagd en afgegeven) en daarbij meteen wat plaatjes van de bouw van respectievelijk WTC en Het Platform (aka Zuidgebouw) gemaakt. Het Platform is ook de plek waar de tramhalte komt. Op dit moment is er vooral funderingswerk te zien. Het zal nog wel een tijdje duren voordat de eerste tram zijn proefritjes gaat maken. Was dat niet ooit voor dit jaar voorzien?
In dit kader ook relevant, de discussie over trappen en verbindingen aan de Moreelsebrug. Uit onderstaande stukken lezen we dat de brug – ondanks aandringen door de raad – nu niet met Het Platform wordt verbonden. Later, bij realisatie van perrontrappen vanaf de brug, zo rond 2023, kan op dit besluit worden teruggekomen. Stedenbouwkundig is het niet zo simpel. Het is namelijk niet de bedoeling dat het woongebouw als een soort binnendoorroute gaat fungeren. (Los van het contract met Corio.)
Raadsbrief behandeling motie Verbinding Het Platform met Moreelsebrug
Het Platform en Moreelsebrug verbonden
Motie 2016 nr 31

Hier komen de bekendmakingen van de afgelopen weken, in geen speciale volgorde.

Bekendmaking ter visie legging ontwerp Omgevingsvisie Beurskwartier en Lombokplein en 2e actualisatie aanvullende Milieueffectrapportage Stationsgebied Utrecht

Afgehandelde omgevingsvergunning, de bouwen van een tijdelijk loading dock in twee fasen, Stationsplein te Utrecht, HZ_WABO-17-01390

Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning, het bouwen van een tijdelijke trap en het aanhelen van een gevel, Stationsplein, nabij de Stationstraverse te Utrecht, HZ_WABO-17-11162

Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning, het bouwen van een trap bij de OV-terminal, Stationsplein, tussen OV-terminal en Zuidgebouw te Utrecht, HZ_WABO-17-11997

Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning, het kappen van 4 bomen en het kandelaberen van 6 bomen, Smakkelaarveld te Utrecht, HZ_WABO-17-09640

Vreselijk, zo’n cryptische aanduiding. Is het kwade opzet of desinteresse? Gelukkig weten we dat het een aanvraag betreft voor een paviljoen dat tussen Knoopgebouw en Rabobank komt, langs de oprit van de Moreelsebrug. Het wordt deels gebouwd met sloopmateriaal van de voormalige kazerne:
Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning, het bouwen van een circulaire paviljoen, kadastrale sectie D, perceelnummer 7401 te Utrecht, HZ_WABO-17-08449

Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning, het verbouwen en renoveren van Hoog Catharijne, bouwdeel Godebaldkwartier, nabij het Radboudkwartier te Utrecht, HZ_WABO-17-08624

Verlenging beslistermijn omgevingsvergunning, het renoveren en intern verbouwen van het voormalige Vroom & Dreesman gebouw aan de Rijnkade, Rijnkade 5 te Utrecht, HZ_WABO-17-01602

Ter aanvulling een stukje van de site van de bouwer:

Heddes Bouw & Ontwikkeling gaat voormalige V&D in Hoog Catharijne verbouwen
Deze week is door Heddes Bouw & Ontwikkeling en eigenaar IEF Capital het contract getekend voor de verbouw van de Rijnkade 5 in Utrecht, het pand in winkelcentrum Hoog Catharijne waar voorheen warenhuis V&D gevestigd was.
Vanaf de zomer van dit jaar zal de verbouwing starten met streven om in de zomer van 2018 de werkzaamheden op te leveren. Hierna zullen de nieuwe 4 huurders hun winkels kunnen inrichten om begin 2019 hun deuren te openen voor het winkelend publiek.
De hoofdingangen van komen op de plek waar ook de voormalige hoofdentree van V&D zat. Aan de zijde van de gedempte Catharijnesingel zal het pand een metamorfose ondergaan, deze zijde van het pand komt in de toekomst aan de in ere herstelde gracht  te liggen. Het bestaande dakterras blijft gehandhaafd, hier wordt een daktuin aangelegd. Ondanks de verbouwing blijft het gebouw aan de Rijnkade haar jaren ’70 stijl behouden, maar met veel groen en glas.
Deze opdracht is een prachtige aanvulling op onze portefeuille”, aldus Niels Doodeman van Heddes Bouw & Ontwikkeling. “Het is een uitdagend project met veel installatietechnische werkzaamheden, welke door ons samen met een aantal van onze vaste partners als bouwteam zullen worden uitgevoerd.”

Afgehandelde archeologievergunning, Van Sijpesteijnkade 21-23-27-29, HZ_ARCHVER-16-35451

Deze kan interessant zijn, gezien de vermoede loop van de Rijn in Romeinse tijd. Naar onze informatie wordt daar niet gebouwd. Misschien voor warmteleidingen of iets dergelijks?
Afgehandelde archeologievergunning, Croeselaan, middenberm tussen Knoopkazerne en Rabobank, HZ_ARCHVER-17-00173

Weet iemand wat dit is?
Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning, het verplaatsen van een kunstwerk, hoek Graadt van Roggenweg, Westplein en Croeselaan te Utrecht, HZ_WABO-17-08991

Om mee af te sluiten wat beelden van het groeiende WTC.

Reacties

  1. henk

    Ik had altijd het idee dat de tram al zou gaan rijden terwijl er nog aan het platform wordt gebouwd. Het lijkt mij niet ondenkbaar dat eind juni de fundering van het platform wel af zal zijn en er gewerkt kan worden aan het gedeelte waar de tramrails onder komen. Samen met het plaatsen van de rails. Wellicht zijn die rails ergens eind oktober / eind november geschikt voor proefritten.

    De projectsite gaat nog altijd uit van 2018 voor de inbedrijfneming.

    http://www.uithoflijn.nl/fileadmin/Redacteuren_Bestand_Upload/Documenten/Nieuwsbrieven/2017/1704_nieuwsbrief_Uithoflijn_april.pdf

  2. Atilla Vigh

    Veel mensen denken dat een gebouw neerzetten jaren duurt.
    Voor een tramlijntje is niet veel nodig. Wat rails en bovenleiding. Op dat stukje grond is dat zo gelegd.
    Ik ga mee met Henk dat dit jaar de eerste tram al zijn proefritjes heeft gemaakt.
    Ondertussen wordt de verbouwing erboven afgemaakt.

  3. Auteur
    HB

    Het tramstation komt onder een constructieve plaat. Zodra die plaat er is kan onder en boven worden doorgewerkt. Maar dan nog. De Fransen leggen 300 km HSL in dezelfde tijdspanne als Utrecht 10 km boemelspoor. Niks om trots op te zijn.

  4. Atilla Vigh

    Die 300 km ligt vermoedelijk in het Franse platteland, waar nauwelijks iets spannends hoeft te gebeuren. Utrecht moet door behoorlijk stedelijk gebied.
    De Fransen hebben al tientallen jaren dezelfde technologie en ervaring op dit gebied. Wij gaan een nieuw systeem aanleggen.
    En ik zou de beide complete projectplannen wel eens naast elkaar leggen. Zo eenvoudige vergelijking zal het niet zijn.

  5. Auteur
    HB

    Dit dus. In NL rijden we sinds anderhalve eeuw op ijzer. Er is niets nieuws aan spoor, hoe ingewikkeld je het ook maakt. Dit spoortje zal binnen vijf, misschien tien jaar al aan zijn max capaciteit zitten. En dan? Gaat ProRail er nog een naast leggen? Uiteraard zijn de omstandigheden onvergelijkbaar, dit doet niets af aan mijn indruk dat we op OV gebied een kabouter zijn. Nog benieuwd of straks, als de boel technisch in orde bevonden is, de vergunningen dat ook zijn . De A2-tunnel heeft er ook een jaar voor nop gelegen. Genoeg gerant. Het is niet om een discussie te beginnen, dit moest me gewoon van het hart. We blijven uiteraard hopen op een positieve uitkomst.

  6. Atilla Vigh

    HB, overal spoor neerleggen is ook zo wat. En een metro is te duur.
    Probleem is natuurlijk dat zowel de gemeente, als provincie als rijk, een enorme concentratie organisaties in de Uithof laat opereren. En dat is op zich, nog niet zo’n probleem, maar het idee dat iedereen fysiek op zijn werk/studie moet zijn.

    Er is al heel veel onderzoek gedaan, maar als iedereen in NL (en voor wat dat betreft in de rest van de ontwikkelde wereld) minimaal 2 dagen per week thuis zou werken ( en dat kan juist in veel meer dan in onderontwikkelde wereld, omdat we in een diensten economie leven en werken, dus stop met die verhalen over bouwvakkers, en verpleegsters aan bed, De meeste mensen in de uithof (>70%) kunnen prima een of twee dagen vanuit huis werken), zou dat alle file en OV problemen doen versmelten. Door spreiding van die groep, lost alles vanzelf op. Dat rare gedoe met reizen naar een of ander glinstergebouwtje of nog erger een aftands gebouw, achter een scherm gaan zitten en dan weer terugreizen? Ik zal de laatste zijn die fysiek aanwezigheid op zijn tijd niet van belang vind, maar niet de hele tijd.

    Reden: omdat nog hordes managers en organisaties in aanwezigheidscontrole denken. Je moet op output managen. Maar dat durven heel veel managers en organisaties niet, omdat dan bloot komt te liggen dat veel managers dat niet durven of nog erger niet kunnen (gewoon imcompetent). Veel managers zijn ook bang voor machtsverlies, doordat hun afdeling wordt gemarginaliseerd bij output management. Het wordt dan snel duidelijk dat er veel minder mensen nodig zijn voor het werk.

    In de tussentijd zal zo’n tramlijn wel wat zoden aan de dag zetten, al was het maar dat het een verbering zal zijn voor de file lijn 12 bussen die elke ochtend en middag heen en weer rijden.

  7. Utrechter

    Gaat volgens mij om het verplaatsen van het kunstwerk HeHe van Public Works.

    Nieuwe aanvraag omgevingsvergunning, het verplaatsen van een kunstwerk, hoek Graadt van Roggenweg, Westplein en Croeselaan te Utrecht, HZ_WABO-17-08991

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren