Nu het bouwstof is neergedaald en het oude stof van de Radboudtraverse in beroering wordt gebracht, kijken we naar de eerste reacties en bevindingen. Wees vrij zelf er aan toe te voegen.
Als eerste het enorme spandoek dat in de Stadskamer hangt, zie boven. Daarop is een onmiskenbare andere sfeer afgebeeld dan wat we tot nu toe van de Stadskamer kenden. We zien vele houtkleurige terrasluifels aan beide zijden en grote bakken met groen. Geen hal met winkelende millenials die productshows bezoeken, maar een relaxte sfeer, passend bij het leven op en langs het singelwater. We vragen ons onwillekeurig af of ook dit een Franse aanpassing op het concept is. BU is er in ieder geval content mee.
In de Stadskamer zijn de toekomstige vloeropeningen gemarkeerd door een doek met golvenprint. Het levert een dramatisch schouwspel op, het is een attractie op zich. Maar voordat je denkt dat deze prints ook de openingen zullen zijn, kijk goed naar de foto op het spandoek. De openingen zijn weliswaar redelijk groot, maar qua oppervlakte ongeveer de helft van de tijdelijke decorstukken.
Dan Bershka, een van de merken uit de Inditex-stal die zo’n beetje de hele noordoosthoek van HC heeft geconfiskeerd. Op SSC is HC al omgedoopt tot Hoog Bershka. Een maand geleden hadden we etalagegate, vanwege de dichtgetimmerde gevel, nu hebben we Bershkagate, vanwege de buitenproportionele ledvervuiling. Buurman The Sting en het ‘plafond’ van de Stadskamer deden al menige wenkbrauw fronsen. De groei van led in de openbare ruimte begint een dingetje te worden. Dat het nauwelijks (groene) stroom verbruikt betekent niet dat je het dan dus duizendvoudig moet installeren. (Voorbeeld: niveau’s -4 en -5 van P5 worden sinds de opening niet gebruikt, ze zijn volkomen verlaten, nochtans brandt de verlichting er nonstop. Een bizarre verkwisting die een particulier nooit in zijn hoofd zou halen.) Werk aan de winkel voor de vergunningverstrekker. Naast lucht en geluid is er meer milieukwaliteit dat handhaving nodig heeft.
Op de dag van de opening werden ook alle plattegronden vernieuwd. Hier en daar is een interactief informatiepunt geplaatst. Het is nu al zichtbaar dat het nieuwe HC meerdere minicentra zal omvatten. Rondom de Style Room zien we overwegend mode en aanverwant. In Gildenkwartier komt straks een mega Mediamarkt, we denken dat daar een accent op tech, life style en dergelijke zal liggen. Aan de overkant, Godebald, komen waarschijnlijk dagelijkse behoeften en versproducten. Rondom de Stadskamer zal ook food centraal staan. Blijft over de ingang aan het Stationsplein. Als iemand weet wat welk accent dat krijgt, horen we dat graag. Aan de overkant, in het paviljoen, zal een (food)programma komen dat profiteert van de passanten en OV-reizigers, met Vapiano als eerste grote huurder. Opening zo snel mogelijk als de bouwplanning van het plein het toelaat, vermoedelijk dit najaar.
Om dit plaatje te illustreren volgt hier het persbericht dat Klépierre deze week uitstuurde.
[Einde citaat]KLÉPIERRE OPENT EERSTE FASE VAN HET NIEUWE HOOG CATHARIJNE, TOONAANGEVEND WINKELCENTRUM IN NEDERLAND
Utrecht – 6 april 2017
Klépierre, de pure-play shopping center specialist van Europa, behaalde gisteren een belangrijke mijlpaal met de officiële opening van 16.000 m² winkelruimte in Hoog Catharijne, het toonaangevende winkelcentrum. Vijftien nieuwe winkels werden aan het aanbod van het winkelcentrum toegevoegd, en nog velen zullen de komende weken en maanden volgen. Op de eerste dag verwelkomde het centrum meer dan 80.000 bezoekers die benieuwd waren naar de nieuwste aanwinst van Utrecht centrum.
State-of-the art
Met 26 miljoen bezoekers per jaar is Hoog Catharijne het drukste winkelcentrum van Nederland. Als de herontwikkeling in 2019 gereed is, zal het 78.000 m² aan winkelruimte bieden. Met het beste aanbod in food en shopping, is het een van de meest iconische transport en retail locaties, behorende tot de top vijf drukst bezochte winkelcentra van continentaal Europa.
De moderne architectuur biedt volop ruimte, uniek design en een bijzondere rol voor de Catharijnesingel. Het centrum biedt een prettig verblijfsklimaat, met veel aandacht voor service. Hierdoor wordt de wandeling van centraal station naar het historische centrum zo aangenaam mogelijk. Het gehele project illustreert het feit dat Klépierre de consument centraal stelt en is een voorbeeld van de laatste Klépierre Clubstore® standaard.
Nieuwe winkels
De 15 winkels die afgelopen woensdag hun deuren openden zijn: Zara, Zara Home, Bershka, Stradivarius, Yves Rocher, NAME IT, Jeans Center, Sasha, Steps, WE, Men At Work, Claudia Sträter, Bijou Brigitte, Rituals en Manfield. In de komende weken zullen nog meer winkels open gaan, waaronder het trendy mode accessoire merk Parfois, dat Hoog Catharijne heeft gekozen voor zijn eerste Nederlandse winkel.
Het winkelaanbod zal later dit jaar uitgebreid worden met een Nike flagship store, internationaal make-up merk MAC en de modemerken Jack & Jones, Vero Moda, Sissy-Boy en Timberland.
Destination Food
Hoog Catharijne’s Stadskamer en Paviljoen zullen het beste trendy lokale en internationale food bieden. Zij zijn het perfecte voorbeeld van “Destination Food”, Klépierre’s strategie op het gebied van het horeca aanbod in zijn winkelcentra. Leon, Comptoir Libanais en Burger Federation zullen in september de eerste restaurants in de Stadskamer zijn die open gaan. Een paar weken later zal het horeca aanbod verder worden uitgebreid met de opening van de eerste Nederlandse vestiging van Five Guys, en vestigingen van Vapiano en Exki. Een uniek aanbod voor een Nederlands winkelcentrum.
Dit is pas het begin
Het komende jaar zullen verschillende nieuwe fases van Hoog Catharijne geopend worden, met steeds nieuwe winkels en restaurants, de opening van het Paviljoen en de nieuwe entree aan het Stationsplein.
“More than ever, Hoog Catharijne is the leading mall in the Netherlands,” aldus Jean-Marc Jestin, voorzitter van de Klépierre Executive Board. “When the extension is completed, Hoog Catharijne will be one of the biggest and most valuable shopping centers in Klépierre’s portfolio, and among the largest and most prestigious malls in Europe. We look forward to delivering the new shops and restaurants in the forthcoming months and are proud to take part to the urban renewal plan led together with the City of Utrecht. This fantastic redevelopment project reflects everything Klépierre’s teams strive to deliver: a magnificent setting for our retailers to present their collections and for our shoppers to savor a unique experience.”
Hoog Catharijne, zo groot en ‘openbaar’ als het is, is en blijft een private ruimte met een eigen verordening (APV). Dat betekent: geen hondje mee, geen fiets aan de hand, geen elektrische vervoergadgets, niet zitten op een balustrade. Lastig. Een mooi winkelcentrum bouwen en dan vervolgens mensen verbieden er “rond te hangen”. Het is weer een beetje 1973.
Om mee af te sluiten een rondgang langs pers en social media. Hier de vele foto’s, filmpjes en reacties op twitter. Lindanieuws: “alsof ik in een Amerikaanse mall ben”. De negatieve sfeer van Trappengate is weggepoetst door de oh’s en ah’s van de opening. De Volkskrant liet ter gelegenheid van de opening onze nationale mopperpot weer losgaan op het nieuwe station: linkje. Veel likes kreeg het item maar de relatie met HC ontgaat ons een beetje.
RTV Utrecht heeft een veelbekeken filmpje op Facebook met 300+ jubelreacties eronder. “Kapot mooi! *hartje* *hartje*”. Of: “Lijkt nu meer op veenendaal jammer.” Die vinden we dan weer erg grappig. “Zou er gerookt mogen worden?” De APV zegt nee.
De sleutelboer, de wafelbakker, de slijterij, de sokkenspeciaalzaak: eindeloos veel kleine neringen kende HC in de eindeloze gangen. Hier een typerend interview met Galip Akdeniz in het AD/UN. Voor zelfstandige, lokale ondernemers is het meestal afgelopen in het nieuwe HC. De vernieuwing van het winkelcentrum betekent een grote slag naar (internationale) ketens met merken die uit de breinen van reclamebureaus komen, waarbij het Utrechtse karakter en de roemruchte historie bijna volledig verdwijnt. Of deze trend volledig wordt doorgezet moet blijken bij de renovatie van Godebald en Boven Clarenburg. Misschien dat daar nog wat lokaal en kleinschalig karakter overblijft.
Op dit moment hebben de ondernemers aan Boven Clarenburg het niet zo gemakkelijk. Door de nieuwe ingang aan het plein hoeven mensen niet meer door te steken. Het wordt een tijdje afzien, tot eind 2018, als naar verwachting Hudsons Bay, Primark en nog een paar anderen in het pand van de voormalige V&D trekken. Het gebouw krijgt naar verluidt ook een foodmarket. De kans is daarom groot dat de south mile van HC straks de drukste winkelstraat van de stad wordt. (Hoe zou die straat trouwens echt heten?) Op dit moment is het voor de marktkooplui al een hele verbetering. Als straks het plein is heringericht – men droom van een fontein – zit de vernieuwing voor het gebied er voorlopig op.
Hier de winkellayout zoals AD die vorige week publiceerde. NB de verschillen met de plattegrond die we hierboven hebben geplaatst.
En dan natuurlijk nog het filmpje van BAMmer Robin Kroesen die de surrealistisch lege ruimte kort voor de opening vastlegde. En natuurlijk weer met de drone, zoals we van hem kennen. De handige jongens van Bershka hebben zelfs een logo onder het glazen dak aangebracht…
Reacties
Net doorheen gelopen en toch positief verrast.
Het werd laatst ook aangehaald op dit forum: er lopen waarschijnlijk een aantal sentimenten parallel door elkaar heen in de hoofden van de lokale Utrechters. Natuurlijk vinden we een super Bershka niks en kan ons een mega Nike winkel op deze plek ons ook niet bekoren. Wat volgens mij voor ons allen echter wel passe is, is je bezoek, komende uit Zwolle, Veghel of zelfs Japan of UK, vol trots meenemen naar de patatstraat om aldaar te starten met een rondleiding langs de lokale schoenmaker om te eindigen met een ‘lokale’ warme super stroopwafel…
Tegenwoordig kunnen we in elk geval met opgeheven hoofd doorstappen naar de binnenstad om aldaar van een lekkere bak koffie te genieten in een gezellig koffietentje of een diner aan de oude gracht. Laten we het vooral op deze manier bekijken en het nieuwe winkelen maar het nieuwe winkelen zijn. Zonder al te veel weemoedige hang naar het verleden graag.. :-).
Terwijl de Stadskamer nog een kale en lege indruk maakt vormt de Stijlkamer op dit moment duidelijk het hoofdmenu, wat nog benadrukt werd door de daar gehouden activiteiten. Ja, het is er mooi, verzorgd, chique en rete-commercieel.
Maar wat me ook opviel zijn de vele dingen die eigenlijk hetzelfde gebleven zijn. De hoofdingang van HC was vroeger een koof tussen V&D en Bart Smit. Nu zit op die zelfde plek nog steeds een koof tussen twee opgepoetste maar vergelijkbare gebouwen. En gezien de wijze waarop Berksha de andere ingang dichtgebouwd heeft lijkt dit nog steeds de hoofdingang.
De ruimte waarin je dan komt heette vroeger Carentuin: een ruimte vol wit marmer, met van die halfronde jaren ’70 vormen en een maf plafond. Wel, het heet nu Stijlkamer en de oude kenmerken zijn nog helemaal aanwezig. En dan word je aan het einde ook nog eens opgewacht door HC’s herkenningspunt bij uitstek: de drie parallel lopende roltrappen.
Wie weet kunnen straks de aloude neppalmen van Hoog Brabant een plekje vinden bij de restaurants in de Stadskamer. Dan zijn we precies waar we wezen willen: HC helemaal nieuw en helemaal de oude!
😉
Heel goed, Berend. Als je door alle glans en sprankel heen kijkt, nil novi sub sole. Maar het singelwater stroomt straks, dat dan weer wel.
Iemand al iets gezegd over het nieuwe logo met de drie golfjes?
Droonde? Als de camera naar rechts zwenkt zijn meelopende voeten te zien – misschien liep de bestuurder ernaast, misschien was het toch een klassieke camera.
(weerspiegeld in ’t glas)
Dank, tekst aangepast.
Eens met Mick. Ik vind het fijn dat NHC voor de grote ketens is. Het is nodig om Utrecht op de kaart te zetten. Dat laat de binnenstad over voor een ieder die een kleinschalige winkel in een karakteristiek pand te starten, die hopelijk kunnen profiteren van de aantrekkingskracht van de grote ketens. 9 straatjes stijl. Ik hoop dat dit de voorbode is van veel moois in de binnenstad. Het ene na het andere pand gaat al in de steigers. Bv het pand van forma schoenen, een van de lelijkste panden in de lange jansstraat lijkt een geweldige makeover te krijgen. (helaas ten koste van dodelijk ongeluk. Sterkte voor de familie). Al valt daarna ook in die straat nog wel het e.e.a te verbeteren. Bv het pand op de hoek van waterman, naast Stayokay. Dat zou toch een ding zijn als dat mooi werd.
Ik vraag me af waar iedereen zogenaamde lokale (“Utrechtse”) winkeliers vandaan haalde? De hakkenbars in het oude HC zijn gewoon van een keten. Als er 3 zaakjes waren die niet tot een keten behoorde, was het veel. Maar hoe naïef kun je zijn: HC is een winkelcentrum: een collectie van retailers die ten principale geld willen verdienen. De huren van het oude HC waren hoog en die zullen in het nieuwe HC alleen maar hoger zijn. Dus ook vroeger moest je bakken met geld omzetten, om überhaupt de huur te kunnen betalen. En je moest die hoge huren betalen omdat je in een stedelijk gebied ziet, waar door de ligging enorme bakken met mensen voor je deur lopen. Ook nog eens in een gebied met relatief kapitaalkrachtige bewoners. De uitbater van zo’n winkelcentrum kiest de winkels die daar bij passen. Dit heet de kapitalistische samenleving.
Ik heb de afgelopen tijd, enorme onzin voorbij zien komen, dat het gebouw er als een commercieel winkelcentrum uit ziet en dat de gekozen winkels bekende formules zijn? Wat hadden deze weinig relevante figuren dan verwacht: dat er een museaal gebouw zou komen met een stamcafe, een lokale patatzaak, etc….. Dan mis je gewoon elke realiteitszin. De oude binnenstad van Utrecht (overigens ook niet gratis wat huren betreft, maar wel lager dan in NHC) biedt juist ruimte voor zaken met een meer lokaal karakter, maar dan zul je wel commercieel moeten zijn. De huur moet er eerst uit: dat is van alle tijden. Behalve dan onze vrienden Brennickmeijer (C&A): die zijn zo rijk omdat al hun vastgoed in bezit is.
En dan het idee dat de gemeente een rol speelt in de inrichting en dergelijke van commercieel vastgoed? De gemeente is gewoon NIET de eigenaar van HC, dat is Kleppiere. Of je dat nu leuk vindt of niet. En ja, de gemeente kan bij bestemmingsplan eisen en wensen opleggen, maar niet tot in het oneindige. Besef dat Kleppiere ook kan denken, zoek het lekker uit. De gemeente Utrecht heeft (of je dat nu goed of slecht vindt) in het verleden besloten om het centrum drastisch te herontwikkelen. Er stond daar nu eenmaal een winkelcentrum (HC) in en dan zul je echt met die partijen moeten praten. En natuurlijk een dergelijk bedrijf heeft belangen. Overheden bepalen niet welke winkelformules er komen. Overheden bezitten geen winkels, gebouwen etc… Het zou toch wat worden als we communistische aanwijzingsbevoegdheid gaan geven aan overheden. Er is maar een tucht en zelfcorrectie in deze wereld: als de thans gekozen winkelformules niet de juiste blijken te zijn (puur in geld uitgedrukt), dan verdwijnen ze echt heel snel.
En dan het gebouw zelf. Hoe je het wend of keert, iedereen ziet dat de nieuwbouw er duidelijk anders uit ziet dan het oudbouw. Net zoals de OV-terminal, zal in de uiteindelijke situatie het NHC er stukken logischer uit te te komen zien. Er is zeker in het nieuwe deel veel meer licht en ruimte. Het is nu nog niet af, laten we wachten met al het commentaar. Maar wat ik tot nu zie, is dat er nu al meer connectie met buiten is. Zelfs probeert Kleppiere in het oude deel van HC, ook meer licht en ruimte te creeren. Niet overal, omdat de meeste kantoren boven HC, geen eigendom van Kleppiere is. Daar heeft de gemeente in het verleden nooit goed over nagedacht. Nu moet ze met tientallen eigenaren praten over al dat beton boven HC. Overigens een deel (de oude Rabobank kantoren, waar vroeger nog IBM in zat) is wel door Kleppiere gekocht. Maar misschien lost de markt het probleem (de onaantrekkelijke kantorenbrei boven het oude HC deel) op, doordat alle nieuwbouw er omheen, druk uitoefent om te vernieuwen.
Laten we vooral wachten totdat alle bouwactiviteiten (ook die van het oude V&D pand) afgerond zijn en de singel is doorgetrokken, hoe een en ander zich ontwikkelt.
@ Atilla: helemaal mee eens. Het wensdenken dat we een pand krijgen met een aankleding ter waarde van 1 miljard waar ook de lokale haak- en punnikclub een ruimte kan huren staat los van elke realiteit.
Ik heb precies dezelfde hoop, dat dit een katalysator gaat zijn. Als straks ook het WTC er staat en de Hoge Dame (central park), komt er misschien er wat lucht op de vastgoedmarkt rond het station. Hopelijk worden de overige gebouwen gedwongen om mee te gaan in de vaart der volkeren en mooie renovaties uit gaan voeren, omdat huurders dat eisen. De NS gaat hun pand ook opknappen, de knoopkazerne is bezig, Jaarbeurs gaat ook starten. Bijenkorf kantoren zijn klaar. Misschien kan het laatste van het monsterlijke jaren 70 drieluik achter het CS dat een grote muur vormde ook snel plat kan voor iets moois.
Eerlijk is eerlijk het ziet er allemaal stukken beter uit dan het was en er zijn nog voldoende dingen in aanbouw die het totaalplaatje nog beter zullen maken.
Vooral de Stadskamer zal straks een pronkstukje worden als er aan beide zijden een grote raampartij is en je het water kunt zien onder de vloer.
Daarnaast ontbreekt natuurlijk nog steeds de volledige vrije doorloop van Vredenburg naar stationsplein. Tot dan is en blijft het slalommen.
Wat ik tegen vind vallen is de lage gang vanaf de ingang Vredenburg onder Berksha door. Dacht juist dat we van dat soort benauwde gangen af wilden? En dan bouw je notabene een benauwde ingang?
Eindoordeel geven duurt nog een paar jaar, slechter dan voormalige HC kan bijna niet en de voortekenen wijzen op behoorlijke verbetering.
@Henk/@Atilla: eerlijk gezegd begrijp ik het dedain voor kleine/lokale ondernemers niet. HC heeft naast de regionale en landelijke aantrekkingskracht ook een rol als lokaal winkelcentrum. Ik mag toch echt hopen dat dat blijft. Als buurtbewoner kan ik voor dagelijkse behoeften grofweg kiezen uit binnenstad, Amsterdamsestraatweg, Kanaalstraat of HC. De afgelopen jaren loop ik weer wat vaker naar Godebald. Soms voor een pakje afhalen of versturen bij Ako, dan weer een leesbril van de Hema, soms een knipbeurt zonder afspraak (zit Haarfijn daar nog?), een lekkerbekje van Volendammer vishandel of bonbons in een aardige cadeauverpakking bij Tamminga. Natuurlijk mag de vlag uit voor de internationale mode- en lifestyleketens met de vette budgetten, maar als dat voor het gehele complex gaat gelden is dat wel een middelvinger naar de buurt en de werkers boven, om en in HC. Er moet ook nog gewoon geleefd worden. Ik vermoed zomaar dat Klépierre dat ook niet wil, maar de tijd zal het leren.
Haarfijn zit sinds kort tegenover het stadskantoor aan de interwijkverbinding.
Geen disdain, ikzelf geloof heilig in kleine ondernemers en koop er vrijwel uitsluitend (als we allemaal bij Amazon kopen, werken we uiteindelijk ook allemaal voor Amazon en wie wil dat nou?) maar meer een scheiding van locatie. Het blijft lastige materie, ikzelf ben er ook niet helemaal uit en je maakt valide punten. Misschien ook wat teveel wensdenken van mijn kant. Als ik wat ga mijmeren:
Ik zag/zie NHC als de plek waar ketens zich vestigen, die hier de oppervlaktes gaan krijgen die in de binnenstad bijna niet te vinden zijn. Oud HC werd gebouwd voor een andere tijd, de oppervlaktes en indeling die het biedt zijn nu niet meer adequaat.
Vervolgens is er de oude binnenstad die zich blijft doorontwikkelen door locale creatieve kleinschalige ondernemers, die de echte meerwaarde voor de stad gaan brengen. Ketens heb je immers overal, maar als je op de kaart wilt staan kan je niet zonder. Het is waar de meeste mensen kopen en ze verwachten dat ze er zijn. Uiteraard komen er ook kleinere zaken in NHC, maar toch dat het vooral het domein is van ketens. NHC= kassa voor de gemeente. Daar kan je veel voor Utrecht mee doen. Dat vergeten veel mensen in hun wens voor de sloop van HC.
Mijn hoop is op een elkaar versterkend effect. De ketens trekken veel mensen, en een binnenstad die zich daaraan voedt, en een binnenstad die de volgende stap maakt, wat ook weer mensen trekt. Met dus een centrum door lokale ondernemers. Je ziet overal dingen gebeuren nu. De halve stad is al in de steigers geweest, staat het nu, of staat in de planning. Het is 14 jaar terug dat ik hier kwam wonen. Het gaat van toch wel een dorp van toen naar een meer en meer bruisende stad met meer en meer faciliteiten.
Zodat hopelijk bv over een paar jaar een mooie zaak als Tenue de Nimes een sprong naar Utrecht maakt, bv waar nu ’t hoogt zit. Of een old Vic uit Zwolle, en soortgelijke winkels die nu nog in Amsterdam zitten. Dingen als de spiegelstraat, en de 9 straatjes. Krenten in de pap, naast alles wat er nu al is. Het kan echt. Zeker als de nieuwe kantoorpanden rond het CS in gebruik genomen gaan worden. De knoop, Generaal, Hoge Dame, WTC, duizenden mensen met wat te besteden op loopafstand van alles. Wederom kassa voor de gemeente.
Qua variatie zou het ook leuk zijn als er een foodtruck plein zou kunnen zijn. Er is geen enkele reden dat dat niet zou lopen, en het brengt een leuke alternative vibe waar ze staan.
Hoewel ik erg enthousiast ben over de verbeteringen van NHC, zal ik er zelden iets kopen. Ik ga voor de kleine winkels. Ik denk dat NHC een mooie overgang is van het station naar de oude stad. Ik laak ook niet de overkluizing (de gracht is groot genoeg, er zijn talloze leuke plekken aan de gracht), vind het poortgebouw geinig, en hoop dat de nieuwe plint rond NHC aan de stationskant van de gracht geen drama wordt (waar ik wel bang voor ben overigens)
Hopelijk triggert dit alles voldoende inkomsten voor de gemeente om het westplein onder de grond te stoppen (het verkeer dan) en dan loopt de kop van Lombok ook binnen. En ik hoop echt dat ze dit voor elkaar kunnen krijgen. Lange termijn lijkt mij dat ook gunstig financieel gezien voor de gemeente.
Ik denk dat de gemeente zo goed en zo kwaad als het gaat (dit is allemaal niet makkelijk, met veel verschillende grond- en pandeigenaren, allerlei regels zoveel burgers zoveel wensen) Utrecht voortuit duwt. Voor degene die een kleinschalig Utrecht wilden, het momentum lijkt de andere kant uit te gaan.
Ik heb ook goede hoop dat over 5 jaar de kantoren van HC aangepakt gaan worden. Naast alle nieuwe kantoren worden dat gewoon krotten. Qua imago van een bedrijf is dat lastig uit te leggen. Uiteindelijk zal de verhuurder zien dat een grondige verbouwing financieel aantrekkelijk is, je kan immers meer huur vragen. Wederom gunstig voor de stad. En de gemeente nodigt hier sterk toe uit / dwingt bijna met alle nieuwbouw. De titel CU2030 lijkt daarom goed gekozen.
Anyway, aldus ik, en wat ik denk waar de gemeente op aanstuurt.
Ik vind het nieuwe logo me de golfjes mooi, maar stoor me aan het onderschrift ‘Shopping Center’. Kleppiere positioneert zich als een Europese partij, dus als het toch in het Engels moet waarom dan niet gewoon in het Europees Engels: Centre? Center is Amerikaans. Als je HC binnenloopt stuit je al snel op Jeans Centre, dat verzacht de boel gelukkig een beetje 🙂
Ja, het water van de singel en het verdwijnen van de Catharijnebaan is een wereld van verschil.
Wat ik in het nieuwe logo zie is een symbolische weergave van het Entreegebouw (de rechthoekige omlijning) en het plafond van de Stijlkamer (de golfjes).
Logo’s komen en gaan, er zijn maar weinig logo’s die het langer dan paar jaar volhouden.
Een gebouw blijft meestal wat langer staan, daarom zal het me een worst wezen hoe het logo eruit ziet.
Wat erger is, is zo’n raar poortgebouw, ziet er nu wel aardig uit met al die vlakjes en modekleurtjes, maar de houdbaarheid is kort vrees ik. Over 5 tot 10 jaar ziet dit gebouw eruit zoals nu het Gildenkwartier , verlopen en gedateerd.
Nog n kleine weetje over de online vs brick and mortar winkels discussie. Ik lees net op nu.nl dat het veel aangehaalde Zalando overweegt om winkels in grote steden te gaan openen. Ook die zien dus meerwaarde in dese vorm van contact met de klant.