Hier wat foto’s die we eind van de dag maakten. In het nieuwe deel is het een drukte van belang, maar het is niet toegankelijk voor als je er niets te zoeken hebt. We hebben een sentimenteel wandelingetje door de Radboudtraverse gemaakt. De winkels zijn allemaal weg. De brievenbus is voor laatste keer geleegd. We vinden een plattegrond die een verdwijnend landschap beschrijft. Op de banners en etalageposters figureert heel subtiel een nieuw logo voor het winkelcentrum: de twee woorden met daarboven een vierkantje met een golfje. Helemaal in stemmig zwart. Classy, dat wil het zijn. Daaronder de pay-off “Let’s play”. Weer heel informeel. Hoe het ‘spelen’ en ‘winkelen’ samen gaan maakt de visual niet duidelijk. Het zal om beleving en actie draaien. Het oude retail heeft afgedaan, welkom in de wereld van retail 2.0.
Al met al kun je concluderen dat 5 april 2017 de dag is dat HC het verleden echt van zich afschudt, ruim 44 jaar na de opening.
Morgen om 6:00 gaat de passage dicht. Dan mag je door de nieuwe vierentwintiguursroute. Om 10 uur openen de winkels. We zijn er weer bij voor meer plaatjes.
Waardeer je wat we doen en heb je in 2017 nog niet gedoneerd? Geen nood, je kunt het hier fixen 😉
Voor alle supporters die ons afgelopen maand hebben gesteund: langs deze weg een welgemeend dankjewel!
Reacties
Mooie serie! Ik word er bijna emotioneel van.
Inderdaad, zeer mooie reeks! Bedankt.
Hoe gehaat het winkelcentrum soms ook was: het bleef een belangrijk onderdeel van Utrecht. Ook negatieve associaties zorgen voor emotionele banden: dat hebben we hier met z’n allen op BU al vaak genoeg gevoeld wanneer er weer jaren ’70 meuk werd afgebroken.
Het is eigenlijk te vroeg om uitspraken over Nieuw HC te doen, maar het zou mij niets verbazen wanneer het nieuwe complex weinig reacties en gevoelens ontlokt. Het lijkt een soort ‘mweh’ complex te worden: geen zeer negatieve associaties meer, maar ook zeker geen warme gevoelens. Er is al vaak opgemerkt dat het complex in iedere andere Nederlandse stad had kunnen staan: het is veels te generiek. Om echt binding met de stad te vormen en/of sterke reacties te ontlokken, moet het of heel erg fout zijn, of extreem geslaagd. Het lijkt geen van beide te worden.
Nieuw, wel aardig en zeker beter dan wat er stond, maar daardoor zeer makkelijk om te vergeten.
Dank voor de foto’s.
Die laten nog eens mooi zien hoe lelijk het allemaal was en dat sommige nieuwe onderdelen best mooi zijn, maar heel veel lelijkheid blijft gewoon bestaan.
Het is inderdaad een beetje mweh, maar de vraag is of je daaraan kunt ontkomen.
Een mooi voorbeeld is op SSC, waar het gemis van een Tommy, A+F en Forever21 wordt aangegeven, en hoe Amsterdam die wel heeft, en dat die ook naar utrecht moeten komen. Beetje jammer is dat de retailexpert niet weet dat de eerste allang in utrecht zit in de lange elizabeth straat.
Als je plafond Forever21 is, als je denkt dat je er echt goed bijloopt met F21, en je wilt dat er een gebouw wordt neergezet dat high end merken moet aantrekken, tja dan blijft dat wensdenken. Utrecht is geen Milaan, London of Parijs, modehoofdsteden met een magneet functie voor rijken, waar het belanrijk is voor veel mensen om er goed bij te lopen in high end kleding. Utrecht is zelfs geen Amsterdam, waar de nieuwbouw aan het damrak ook mweh is.
Utrecht is een stad met 350K mensen, waar, als je op een zaterdag door de stad loopt en naar de kleding kijkt, je ziet dat het mensen niet interesseert hoe ze eruit zien. Dan krijg je ook de winkels en de panden die dat reflecteert.
Vergelijk het eens met maastricht. Daar is het veel belangrijker. Dat zie je ook terug in de aanwezige winkels en de aankleding.
Maar er is wel hoop. BV op restaurant gebied is utrecht er met sprongen op vooruit gegaan (al kan er nog steeds veel gewonnen worden) en wie weet gaat dat ook op andere vlakken gebeuren, waardoor de stad er weer echt mooie nieuwe panden bij gaat krijgen.
Ik denk met name hotels wordt een enorme sprong gemaakt.
We hadden veels te weinig bedden, met de Jaarbeurs, een aantal financiële instellingen, en ICT bedrijven in onze gemeente.
Zowel in het poortgebouw, noordgebouw, het Amrath hotel komen er weer wat bedden bij.
Vander Valk (weliswaar niet in centrum, maar wel in gemeente) heeft een hotel op Kanaleneiland neergezet.
En het flexibelere werkplek concept. Dat werkt prettig met die hotels samen. Want alleen een bed en douche ga je het vandaag de dag niet redden.
Zo goed als het is voor hotels, zo bang ben ik voor de bezettingsgraad van de winkels. Besef dat pas 10% van alle fysieke producten online gaat en de groei daar aan het versnellen is. Ook HC zal daar last van krijgen. Het enige argument dat ik dan hoor is “het is een heel aantrekkelijke locatie”. Dat kan allemaal wel zijn maar er zijn twee culturele aspecten van Nederlanders die de hele retailsector maar niet wil (h)erkennen: “Kijken, kijken en niet kopen” en “Ons ben zunig”. Online zijn producten vaak stukken goedkoper. Ik ben benieuwd wat de bezettingsgraad over 10 jaar is in al die vierkante meters. Besef dat ongeveer tegelijkertijd het nieuwe winkelhart van Leidscherijn open gaat. Er zal kannibalisme optreden.
Ik denk dat HC een ding wel goed heeft gedaan, net zoals ProRail met het NS station: de routering en uitstraling. Vroeger was het praktisch onmogelijk uit te leggen waar je bus stopte en hoe je in Vredenburg moest komen. Wat ik wel hoop als de uitstraling tot +2 niveau wat is opgeknapt, er ook wat aan de kantoren boven HC gaat gebeuren: daar is Kleppiere geen eigenaar van (het oude Rabobank deel dan wel, maar het grootste deel niet).
Ik kan geen koffiedik kijken. Dit artikel op nu.nl geeft aan dat er ook gedacht wordt aan expansie. Daar zal gedegen onderszoek aan vooraf gegaan zijn (niet van nu.nl maar van de ondernemers). Er was laatst een stukje in het NRC dat het aantal fysieke winkels in nederland afneemt en webwinkels toeneemt. Als je de grafiek erop nakijkt zag je eigenlijk dat de daling sinds medio 2013 bijna gestopt is. Het zegt verder niets over winkelomzetten of vierkante meters. Het aantal boerenbedrijven is enorm afgenomen sinds de WO2, echter, er wordt meer landbouwgrond benut en de productie is nog nooit zo hoog geweest. Boerenbedrijven zijn groter geworden.
Gezien het anti auto beleid moet alles wat je in de stad gaat kopen makkelijk draagbaar zijn. Kleding dus, eten, en impulsaankopen. Meer generieke producten, koelkast, TV, etc kan je makkelijk online bestellen. Gezien de m2 prijs kan je geen fatsoenlijke meubelzaak in een binnenstad hebben, de huurprijs zal te hoog zijn.
Ik heb er een pokke hekel aan om kleding online te bestelen, 2 dagen te wachten, erachter te komen dat de kleur niet overeen komt met de foto, de stof niet fijn is, de maat niet goed is, dat het toch niet staat en dan de hele handel weer in te moeten pakken, en terug te sturen en wachten op mijn geld. Dat zal altijd wel in de stad blijven. Kleding winkelen met ’n drankje en een hapje.
https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/04/winkels-verdwijnen-uit-de-winkelstraten-a1553031
http://www.nu.nl/ondernemen/4593243/nederland-in-top-vijf-bestemmingen-winkelexpansie.html
@Henk
Vooral dat laatste dacht ik in de eerste instantie ook aan het begin van deze eeuw. Ik dacht met de komst van internet en webwinkelen dat vooral saaie winkelbeleving als voedsel (dus supermarkt, bakker, slager en groenteboer) zullen snel online verkopen gaan worden. En kleding, veel vrouwen (de echte doelgroep, dus helaas Henk, jij bent nicht in frage) willen juist die kleding voelen en steeds opnieuw passen en houden dat uren vol 🙂
Maar wat schetst mijn verbazing: het is precies andersom. Overigens niets kwalijk te nemen dat jij kleding niet online koopt, maar de Zalando’s van deze wereld zouden echt niet zo groot zijn, als kleding niet online goed liep. En zaken die online te laat of te slecht in de kledingretail oppakte zijn nu gewoon failliet.
Zoals ik al aangaf, nu is het nog maar 10% van de aankopen online. En de versnelling daarin is veel hoger dan in fysieke winkels. Over 5 jaar zijn er gewoon veels te veel m2, ook in HC. En dat projectontwikkelaars en grote concerns proberen mooi weer show te spelen, dat moeten zij weten: ze komen er gauw achter dat het online gebeuren pas net begonnen is.
De landbouw als voorbeeld nemen is niet zo handig. Landbouw is namelijk een onderdeel van de voedselketen (dus eigenlijk geen echte markt: we moeten namelijk altijd eten). Met veel andere consumptiegoederen kun je ook zonder. Overigens je hebt gelijk dat de omzetten in de landbouw nu hoger zijn, dat moet ook, want de kosten zijn veels te hoog. De boeren verdienen (winst) nauwelijks droog brood. Probleem nu in de landbouw is dat er gesaneerd moet worden vanwege mestproblematiek. We hebben dat ook in de scheepvaart, textiel en andere takken gezien.
Overigens dat ondernemers alles goed uitzoeken en berekenen ben ik niet zo van overtuigd: er zit in de top van veel retailers nou niet echt goede rekenaars (uitzonderingen daargelaten). Het eenvoudige feit dat er hele ketens zijn omgevallen is toch te wijten aan iets? Zelfs al zouden de heren (en eventuele dames van retailers in de top) het goed voorhebben, dan nog hebben ze een aantal zaken gemist. De nieuwkomers leven nog in een roes, maar weest gerust, geen enkele branche gaat toegeven en sturen dat er veranderingen moeten worden doorgevoerd. Alles moet zogenaamd positief blijven, anders haken investeerders af.
@ atilla
Ik werk voor een enorm grote retailer. Een succesvolle ook. Wat er nodig is in de moderne wereld is een band scheppen met je klant. Dat is het belangrijkste. Je klant moet zich thuis voelen bij een merk. Affiniteit. Als je kijkt naar de ketens die omvielen, daar schoot het management zwaar te kort. Te lang blijven hangen in de oude formule. De klant wilde wat anders maar dat werd niet geboden. Hema ging bijna onderuit, en die hebben met nieuwe mensen de hele formule opgefrist. Dat gaat weer. Blokker doet hetzelfde. V&D kon het niet (mede ook omdat ze kaalgevreten waren door een hedge fonds) maar de vraag was ook of de oude V&D garde wel wist wat de consument wilde en de kracht en energie had voor een volledige ommekeer.
Het is jezelf constant opnieuw uitvinden. Nieuwe mensen het bedrijf inbrengen. De kennis, energie en de kracht hebben om trends te herkennen (of te creeren) en vervolgens jezelf dominant te profileren. Iedere keer opnieuw. Jaar in jaar uit. Daar heb je meerdere kanalen voor nodig. Webshop? Absoluut! Evenementen? Zeker! Fysieke aanwezigheid. Reken maar. Noem mij 5 grote kledingmakers die geen enkele winkel hebben. Waar je uitsluitend via een webshop kan kopen. Er zijn 30000 webshops in Nederland alleen. Hoe gaat iemand je vinden? Belangrijker nog: Hoe hou je contact en binding met je klanten. Dat gaat niet. Je hebt beide nodig. Internet gaat zeker verder groeien, en winkelverkopen misschien wat krimpen, maar niet zodanig dat in een stad als utrecht alles verdwijnt. Amsterdam is safe, den haag, rotterdam. Emmen is misschien een ander verhaal. Steden die niet speciaal zijn gaan meer problemen krijgen. En dit NHC zet utrecht op de kaart. Misschien moeten we kleppiere over 20 jaar wel bedanken.
Online gaat niet veel goedkoper zijn dan je eigen winkel. Anders pak je snelle winst, maar je verliest je toekomst. Sommige gaan dat doen, en die worden weer vervangen door andere merken. Ook dat is (durven) investeren in de continuuteit.
Sommige bedrijven (zeker in de VS) groeide te groot, die werden te zwaar om zichzelf te kunnen dragen en vielen om of moeten drastisch snijden. Andere hadden teveel overlap met concurrenten en daar valt dan de zwakste af. Zo gaat het overal. De crisis scheidde het kaf van het koren zogezegd. Dat is een natuurlijk proces, en val alle tijden.
Mooi voorbeeld is Zara. Waarom zijn er zoveel? Mensen willen altijd iets nieuws, altijd iets speciaals en voor een prijs die het hun waard is. Zara heeft mooie spullen, vernieuwd de collectie ieder paar weken. En op=op. Je gaat naar binnen, vind altijd nieuwe dingen, als je het hebt, is het speciaal, en je betaald een zacht prijsje. (vrouw)mensen gaan blij naar buiten. Daarom blijven mensen de Zara binnenlopen. Mensen bezoeken Zara bijna 2 wekelijks. Dat doet geen merk ze na. Meneer Ortega weet precies wat de klant wil. Iets nieuws, iets unieks en de juiste prijs. Daarom is Zara zo sterk. H&M doet dat ook prima, Maar ikzelf vind de kwaliteit niets.
Kijk naar Apple. Een handvol producten. En allemaal producten die je prima via het internet kan bestellen. Een telefoon is een telefoon, niet? En toch openen ze de ene apple store naar de andere. En het is altijd druk. Binding met de klant. Het Aura van een speciaal merk. Een licentie om geld te drukken. Steve Jobs snapte het, Apple doet het.
Het wordt steeds moeilijker om een klant te binden. Het verloop zal zeker groter worden. Klanten veranderen sneller, willen meer. Bedrijven moeten enorm energiek blijven en vechten tegen een nieuwe generatie die staat te trappelen. Anderen gaat zich misschien weer afzetten tegen teveel internet en connectiviteit.
Ikzelf kan genieten van mooie shirts, colberts, truien en broeken. Ik peins er niet over om dat online te kopen, tenzij mijn maat er niet is, en ik er echt niet anders aan kan komen. Ik wil een experience. Een goede verkoper, die mij middels persoonlijke service helpt de juiste kleding te kopen. Maar ik koop dus ook online. af en toe. Anderen handelen precies andersom. Maar iedereen koopt wel eens wat in een winkel. Sommige merken gaan het niet redden, sommige steden gaan het niet redden. Maar mensen zullen niet veranderen. Die willen shoppen voor nieuwe, speciale, unieke dingen, voor de prijs die het ze waard is. Op alle manieren. Online, winkels, events en wat de toekomst ook brengt.
@henk Wat een strak verhaal, geen speld tussen te krijgen. Zit nu in Spanje, in ieder shoppingmall vind je meerdere Zara’s , Pull and Bear’s en Bershka’s allemaal van hetzelfde concern, ieder voor een eigen doelgroep. Naast de webshops zul je dus een fysieke winkel moeten hebben, al is het maar om te voelen wat je koopt.
Succesvolle bedrijven integreren alles om de klant optimaal te bedienen. Dat is erg moelijk, het is een moving target, de mening van de consument verandert constant.
Echter, als er een product niet voldoet, een klant wil zijn verhaal kwijt, is het niet mooi als ze dat kunnen terugbrengen naar je eigen winkel, en dat je kan zeggen: het spijt mij dat er hier iets mee was, maar hoe kunnen we het goedmaken? Kijk, we hebben ook deze producten… Is dat niet wat voor je? Binding. Service. Advies. De klant een mooie aankoop ervaring bieden. Dat gaat niet weg. Er treden hooguit verschuivingen op, zoals eerder beschreven.
Ik liep gisteren door NHC. I stand corrected. Het is niet mweh, het is mooi! Dit kan Utrecht echt helpen. Straks WTC erbij, NHC upgrade en Central Park (was de hoge dame). Hopelijk het westplein + gracht daar goed regelen. Spiraal omhoog.