Voortgang van de projecten

In Nieuws door HR9 Reacties

Aan de hand van de informatie van de laatste schouw, van afgelopen dinsdag 24 januari, geven we een samenvatting van de (bouw)vorderingen. De hele schouw stond in het teken van de ontwikkelingen aan de oostzijde van het station, oftewel de stadskant. In het infocentrum staat sinds kort een nieuwe, zeer gedetailleerde maquette van het stationsplein met de flankerende gebouwen.

Stationsplein
(Erica van Dijk, Gemeente Utrecht)
Najaar 2017 (rond oktober, datum is nog niet bekend) gaat het eerste deel van de fietsenstalling open. De fietsen op het Smakkelaarsveld gaan dan weg om ruimte te krijgen voor de aanleg van de OV-baan op het Smakkelaarsveld, bij de FGH voorlangs. De ingang van de fietsenstalling is ook de ingang van de later te openen doorgaande fietsroute. In de fietsenstalling is een rond gat met glas te zien. Dat is het trappenhuis om van de stalling naar het plein te gaan. Ook aan de buitenkant van de stalling komen trappen.

Bouw van het Stationsplein, met drie kolommen zichtbaar (foto BAM)

Vanuit de stalling is het station te bereiken via het verhoogde Stationsplein, via de Middentunnel en via de Noordertunnel. De bewegwijzering wordt vrij gedetailleerd, zodat je per segment in de stalling via elektronische displays kunt zien waar ruimte is om je fiets weg te zetten. In de loop van het jaar komen er rondleidingen in de fietsenstalling. Overigens wordt het stallen de eerste 24 uur gratis, net als bij de overige OV-stallingen.

Het interieur van de stalling in wording (foto BAM)

In de fietsenstalling zijn recent zogenaamde betonnen trompetkolommen geplaatst, die het stalen dak zullen gaan dragen. Een grote steigerconstructie is voor de bouw van het dak noodzakelijk. Verder bestaat het dak uit bollen van kunststoffolie, die een transparant effect opleveren. De bolling wordt door luchtdruk in stand gehouden. We schreven er eerder uitgebreid over.
Aan de Zuidkant van het station is natuurlijk de Moreelsebrug opgeleverd en is de bouw van het Zuidgebouw of Het Platform begonnen. De looproute en expeditie-stroom zal tijdens de bouw voortdurend wijzigen. Tegen de wand van Hoog Catharijne komt het Voorzetgebouw met daaronder – op straatniveau – de plint.
Eind 2017 gaat de oude traverse dicht. Wanneer Bram Ladage weg gaat is nog niet bekend. De patatstraat is voorlopig onverwoestbaar.

Noordgebouw
(Michel Rongen en Marc Heppener van Dura Vermeer)
Dura Vermeer Vastgoed heeft met een aantal partijen – waaronder VORM Ontwikkeling en NIC Re|Development – de U24 (Utrecht 24 Uur) Ontwikkelingscombinatie Noordgebouw Utrecht vof opgericht. De architect is MONK Architecten. Het kantoor Creative Valley van NIC in Papendorp is een belangrijke inspiratiebron.
Het complex bevat een hotel in het noordelijk gedeelte, wonen bovenin (waarschijnlijk huur), kantoren in het midden en retail onderin en boven het spoor. Het hotel is gekocht door Inntel (een familiebedrijf met Utrechtse wortels) en zal Utrecht City gaan heten. De entree zal iets met Utrecht worden, waarschijnlijk werven. Inntel is vooral bekend van haar hotel in Zaandam, uitgevoerd in Zaanse retro-stijl.
De noordwand van het gebouw reikt ongeveer tien meter voorbij de noordwand van het Gildenkwartier, waardoor het Noordgebouw vanaf de Catharijnebruggen goed zichtbaar is. Bovenin komen dakterrassen voor gezamenlijk gebruik door kantoorwerkers, hotelgasten en bewoners.
De totale oppervlakte zal circa 23 duizend vierkante meter zijn, waarvan 9000 voor kantoren, 1100 voor appartementen, 9000 voor het hotel en 3000 voor retail. De hoogte van het hotel is 38 meter en de rest is 25, gerekend vanaf straatniveau. Installaties komen daar nog eens bovenop en zullen zo stil mogelijk functioneren.
De realisatie is technisch tamelijk ingewikkeld. Het complex komt deels op een plaat (boven de sporen), deels op vaste grond en deels op de fietsenstalling. Boven de OV-baan wordt niet gebouwd en zal dus vrij blijven liggen. Het hotel wordt in beton uitgevoerd. De rest krijgt een lichtere uitvoering van beton en staal, terwijl bij de appartementen nog lichtere houtskeletbouw wordt toegepast. De heipalen gaan zestien meter – met draaien, drukken en schroeven –  de grond in. Dit zijn zogenaamde DPA-palen (Drilling Push Aside). Schade en geluid worden hierdoor tot een minimum beperkt.  Glas en aluminium vormen de buitenwanden met een cortenstaal look. Dit levert een roestkleur op, vergelijkbaar met de lantaarnpalen op het Stadsplateau. Hout zal binnen een wat intiemere sfeer geven.
Dura Vermeer plaatst twee bouwkranen en zal van de kleine Boele en van Eesterenkraan bij het Paviljoen gebruik gaan maken. Net zoals op haar beurt Boele en van Eesteren weer een BAM kraan ten behoeve van het Voorzetgebouw gebruikt. Energie-neutraal zal het gebouw niet worden, al bevat het wel duurzame toepassingen.
Naast het Gildenkwartier, op de hoek van Smakkelaarsveld en Stationsplein komt een soort ‘haven’ voor de logistieke afwikkeling. Daar zal men te maken krijgen met in- en uitrijdend verkeer. Veel coördinatie hierover, bijvoorbeeld tussen de bouwers, ligt in handen van de Gemeente.
Planning: bouw is gestart, oplevering eind 2018.

Overzicht van de ontwikkelingen in Hoog Catharijne 
(Menno Overtoom, Klépierre-directeur, verantwoordelijk voor HC)
HC heeft 26 miljoen passanten, waarvan iets meer dan de helft zich ontpopt als koper. In het huidige tijdsgewricht vindt er een complete herontwikkeling plaats, met als dragende elementen: meer daglicht in het winkelcentrum en van introvert naar extravert. De structuur wordt simpeler en breder en er komen door HC twee verbindingen tussen station en de binnenstad, de zogenaamde North en South Mile.
Sommige ontwikkelingen zijn al gereed. Het Vredenburggebouw is tussen december 2009 en april 2013 gerealiseerd. In augustus 2016 is de parkeergarage P5 geopend. Deze is onder het Entreegebouw gesitueerd, waarvan de opening in april/mei 2017 is voorzien. In het hart van dit Entreegebouw bevindt zich de zogenaamde Stijlkamer (Style Room, Vredenburg room). Lopend vanuit het Entreegebouw richting station passeer je vervolgens de Stadskamer (boven de singel), het Poortgebouw en het Bruggebouw. In het Poortgebouw komt bovenin een (momenteel nog onbekende) hotelformule. Onderin zit retail. Op het dak van het Poortgebouw zullen – in tegenstelling tot eerdere berichten – geen dakterrassen komen. De Stadskamer is via de parkeergarage P5 direct te bereiken en heeft uitgangen aan de noord- en zuidkant. De noordelijke uitgang leidt naar de Hollandse Toren (straat tussen Tivoli/Vredenburg en het Entreegebouw) en het Vredenburg en zal eveneens als nachtelijke route gaan functioneren. De Stadskamer is dus ook dag en nacht open. Het Entreegebouw zal echter wel ’s nachts gesloten zijn. Aan de Zuidkant gaat de uitgang naar de Rijnkade.
Eind 2017 is het Voorzetgebouw aan de stationskant van HC klaar en tevens is dan het nieuwe Stationsplein te gebruiken. Dat is het moment, waarbij de huidige traverse dichtgaat en de North Mile in gebruik komt, de route die bij C&A al open is. De nieuwe sfeer is daar al goed te ervaren: lichter en hoger. Die huidige traverse (de South Mile) zal in 2019 weer in gebruik komen.
In de Stadskamer komen drie doorkijkopeningen in de vloer. Die openingen bestaan uit een laag water, met daaronder glas. Wel zullen voor de constructie onontbeerlijke balken zichtbaar blijven. De Stadskamer bevat veel glas: het dak en de gevels aan de kopse kanten. De lengte van de Stadskamer zal 100 meter bedragen, de hoogte 18,5 en de breedte 20, dat is de breedte van de singel.
Er kwamen vragen uit het publiek over de uiteindelijke uitgang van het Gildenkwartier, het woongebouw aan de Rijnkade, tegen de gevel van V&D, en over het aanzien van de Stationsstraat. De eerste twee punten zijn nog omgeven door onzekerheid. Wat betreft het aanzien van de Stationsstraat is Menno Overtoom het met de vragensteller eens dat daar heel wat aan te verbeteren valt.

Rondje bouwplaatsen
(Tjerk van Impelen, POS)

Er wordt volop gewerkt aan de parkeergarage aan het Jaarbeursplein, al is er enige vertraging ontstaan bij het storten van het onderwaterbeton.
Tussen Beatrixgebouw/Knoopgebied en het busstation komt er een fietsenstalling voor 3500 fietsen. Daarbovenop ligt een looproute als onderdeel van het zogenaamde forum. Deze looproute verbindt het hart van het Knoopgebied (gaat dit het Knoopplein heten?) en de Moreelsebrug met het station, wat direct toegang geeft tot het busstation. De omweg om van de Moreelsebrug naar het busstation te komen zal dus beperkt blijven. In dit Knoopgebied heeft de NS nog de optie om het kantoorgebouwencomplex ‘De Generaal’ te ontwikkelen.

“Closed, that’s all folks”

Aan de andere kant van het spoor is inmiddels bij het Moreelsepark een fietsstraat ontstaan. Bij de SHV is het bergbezinkbassin over twee weken op diepte. Het betonstorten kan dan beginnen. Dit bergbezinkbassin werkt met een overstort, die in gebruik komt bij extreme regenwatertoevoer in het riool.
Boven de Catharijnesingel, aan de zuidkant van het Bruggebouw, moet nog het zogenaamde Jaminstuk gesloopt worden. Ook zal er aan de plafondplaten onder het Bruggebouw gewerkt gaan worden. Dit leidt tot een hernieuwde om-en-om regeling op de Catharijnesingel, die van 6 februari tot 30 april 2017 gaat duren.
Over het water van de Catharijnesingel, tegen de Noordpunt van het Poortgebouw, ligt nu een tijdelijke brug. Deze zal in een later stadium door een permante brug worden vervangen.  De bouwvergunning is afgegeven. (Hierover meer in een ander BU-artikel.)
Terug aan de westzijde van het spoor, aan de Sijpesteijnkade, is de opening al zichtbaar voor het bouwverkeer ten behoeve het nieuwe appartementengebouw aan de Sijpesteijnkade. Ook de werkzaamheden aan het WTC vorderen.

De volgende schouw is dinsdag 28 maart 2017.

 

Waardeer je wat we doen, doneer dan. Ook een kleine gift is welkom!

Reacties

  1. Ramon

    Verschillende mensen , waaronder ik zelf , hebben gevraagd naar de inrichting van de Hollandse Toren. Dit om een debacle als met de achterkant van de Zara en the Sting te voorkomen. Ik hoop echt van harte dat deze straks intensief gebruikte straat de winkels /Horeca krijgt die ook ’s avonds zorgt voor leven. Hierin ligt ook een taak voor TivoliVredenburg doe ook een nu nog blinde muur hebben daar. Heb trouwens volgens mij wel gelezen dat TivoliVredenburg een café opend aan de singel kant van de Hollandse Toren . Dit is een begin. Alleen maar blinde etalages in deze straat die zeker als onderdeel van de 24 uurs route belangrijk word zou een schande zijn.

  2. henk

    Ik las vandaag op de facebook pagina van CU2030 dat de fietsenstalling in het najaar van 2017 opengaat ipv medio 2017

  3. Manduca

    Bij onze schouw sessie noemde ze, na wat aandringen, 1 oktober als datum. Medio is duidelijk een zeer rekbaar begrip.

  4. TP

    Als gevolg daarvan lijkt ook de Smakkelaarsveld ontwikkeling vertraging op te lopen. Het is in ieder geval oorverdovend stil rondom dit project.

  5. herman

    Wat een interessant stuk, dank voor de helder opschrijven van deze enorme hoeveelheid gecompliceerde info!

    Er lijkt eindelijk meer en meer duidelijk te worden, helaas met vertraging en net niet wat ons ooit voorgespiegeld is, maar dat is meestal zo bij verkooppraatjes.

  6. Zonnewende

    Helemaal eens met Ramon!
    Ik vind sowieso dat de Sting en Zara verplicht had moeten worden aan beide kanten open te zijn. Of dan in ieder geval een heel aanlokkelijke etalage te maken. Is dat niet gebeurd?

    Brengt me meteen op het volgende punt: In tegenstelling tot eerdere berichten geen dakterras op het Poortgebouw geen dakterrassen. Waarom is dit komen te vervallen? Was het te duur voor de ontwikkelaar? Of was het ongewenst voor stad/bewoners/gebruikers. In het geval van het eerste, wederom mijn vraag: waarom dwingen wij ontwikkelaars niet wat meer aan hun aanbestedingspitch vast te houden? De gladde artistimpressions met altijd mooiere ontwerpen en details dan in werkelijkheid gerealiseerd wordt.

    1. Utrechter

      “aan beide kanten open te zijn”. Dan krijg je een aantrekkelijke route buiten Hoog Catharijne om. Dat schijnt bij één partij nogal gevoelig te liggen.

  7. Ramon

    De dakterrassen zijn inderdaad verdwenen na protest bewoners.

    De meneer van Klépierre gaf zelf aan dat hun met de situatie bij Zara en the Sting ook niet gelukkig zijn. Laten we hopen dat ze zich er van bewust zijn dat de Hollandse Toren een drukke straat wordt en er dus zeker kansen liggen voor vooral Horeca. Het is tenslotte na sluitingstijd de belangrijkste route naar het CS

Laat een reactie achter op henk Reactie annuleren