Verslag schouw: OVT, fietsenstalling Knoop, Kinepolis en meer

In Nieuws door HR8 Reacties

Afgelopen dinsdag organiseerde cu2030 voor de 54ste keer alweer een bijeenkomst waar verslag werd uitgebracht over lopende projecten. Onze correspondent was ter plaatse. (foto: cu2030)

OV-terminal

Jelger Vos van ProRail gaf een presentatie over de laatste fase van de bouw van de OV-terminal, die woensdag 7 december a.s. feestelijk zal worden geopend. Het is een presentatie met veel foto’s. Wat direct opvalt zijn de buxusboompjes onder de trappen die naar het mezzanine niveau met horeca leiden. Er is hier sprake van een klein bouwfoutje. De doorloophoogte onder de trap had 2,5 meter moeten zijn en dat is niet het geval. Voorlopig dus boompjes die later door een definitieve afzetting zullen worden vervangen. Om redenen van kosten en onderhoud zijn er hier trappen geplaatst en geen roltrappen. Er is wel een lift in het midden van de hal naar de mezzanine-vloer. Een vragensteller meent dat de omzet van de horeca op die mezzanine-vloer daar weleens onder te lijden zou kunnen hebben.

Sinds de jaren negentig is nagedacht en gewerkt aan de nieuwe OV-terminal. In het kort: ontwerptraject: 2000-2009, aanbesteding: 2009, voorbereiding: 2010, uitvoering: 2011-2016. De oppervlakte van het station is gegroeid van 8000 naar 25000 vierkante meter.

Het blauwe bord met vertrektijden is inmiddels al enige tijd weg. Het fungeerde vaak als afspreekpunt. Daarvoor is nu aan de stadskant een verlichte wolk gekomen, die echter vanaf de Jaarbeurskant niet goed zichtbaar is. ProRail denkt na over meerdere afspreekpunten. De info-balies komen bij de entrees aan stads- en Jaarbeurskant.

Naast de hal zijn ook de perrons aangepakt; ze zijn verbreed en er zijn perrons bijgekomen. De perrons 3, 4 en 5 zijn voorzien van zonnecellen op de kappen. Bij andere perrons is dat niet gebeurd om diverse redenen: ligging, bezonning en de subsidie van de EU was gestopt – wel aangevraagd maar niet gekregen.

Qua verlichting werd led in de loop der jaren steeds goedkoper en daarom meer  toegepast. Er zijn rond de stijgingspunten verlichte led-linten in het station, met de kleur wit en bij gelegenheid (bijv. Kerst) in kleur.

Meer banken zullen er niet bijkomen. Dit meubilair is afkomstig van Spoorbouwmeester. Zij gebruiken station Leiden als ‘experimenteer’ station. Bureau Spoorbouwmeester is in 2001 op initiatief van NS en ProRail opgericht voor ontwerp en vormgeving in de spoorsector.

Katreinetoren: deze krijgt aan de zijkant een nieuwe ingang, zodat je het gebouw in kan zonder de OV-poortjes te hoeven passeren. De gevel van de toren is nog niet zo oud en afkomstig van architect van Benthem.

Veel sloopornamenten zijn in het Spoorwegmuseum terecht gekomen. In datzelfde Spoorwegmuseum is er tot 5 februari 2017 een tentoonstelling over Utrecht CS georganiseerd.  Tevens is er na de opening op 7 december een PTT postwagon met Utrecht CS historie in de OV-terminal aanwezig, die er tot 11 december 2016 blijft.

Forum en fietsenstalling Knoop

De presentatie werd gegeven door Kevin van Bohemen van architectenbureau Group A en K. Dekker van aannemer Dekker, die zuidelijke Forum en fietsenstalling zal bouwen. Het Forum is een stelsel van platforms en verbindingen tussen de verschillende gebouwen aan de westkant van het station. Dat zijn het Stadskantoor, het WTC, het Beatrixgebouw, de geplande Hoge Dame, wooncomplexen aan de Sijpesteijnkade en de Moreelsebrug. Het ligt op hoogte en zal via een vaste trap en een lift vanaf de tramhalte te bereiken zijn. Ook met de Sijpesteijnkade wordt een verbinding gemaakt. Het Beatrixgebouw zal een metamorfose ondergaan, waarbij het vloerniveau aan gaat sluiten op het Forum. Het geheel zal de naam Stadsplateau krijgen.

Uiteindelijk zullen zo’n 8000 à 9000 mensen wonen, werken en recreëren in dit gebied. Het geheel wordt ruim voorzien van liften, echter niet bij de Sijpesteijnkade. Groenpartijen zullen het Forum sieren. De bestrating wordt gemaakt van hoogwaardige Spaanse natuursteen, zoals op het huidige Stadsplateau. De balustrades worden van staal en hout. De huidige bruine lantaarns zullen verdwijnen, omdat ze roest op de natuurstenen bestrating deponeren. Over de kleur van de balustrades is nog een gevecht met de Welstandscommissie gaande: aardse kleuren of grijstinten.

Aannemer Dekker houdt zich vanaf 3 oktober 2016 bezig met de ruwbouw van het Zuidelijk deel van het Forum en de fietsenstalling (de zogenaamde Knoopstalling), die tussen het Beatrixgebouw en het busstation komt. Oplevering is voorzien op 29 september 2017. Het geraamte van de stalling, die uit drie lagen bestaat, waarvan één ondergronds, wordt van staal. De busstation-zijde krijgt een glazen gevel.

Kinepolis

Martijn Visscher (marketing manager Kinepolis Nederland) en Suze Horemans (theatermanager) begonnen met een filmpje dat ook op de cu2030-site te zien is. De veertien zalen van de Belgische bioscooponderneming, met in totaal 3200 stoelen, zijn bouwkundig gereed. De eerste zes zalen kunnen daarom al op 14 december 2016 open voor het publiek. Zelfs de beeldmerken en logo’s zijn al aangebracht. Het logo bestaat uit een spel met popcorn. Eind februari 2017 volgen de andere zalen. De op één na grootste zaal, nr. 7 met 496 stoelen, springt eruit aan de boulevard langs de Jaarbeurs. De grootste zaal, nr. 12, bevindt zich aan de achterkant van het complex en heeft meer dan 600 stoelen. De bioscoop bestaat uit vijf verdiepingen, waarvan de bovenste bestemd is voor de installaties. Het geheel is voorzien van trappen, roltrappen en liften. Alle veertien zalen krijgen laserprojectie. Zaal zeven heeft zelfs een scherm van 156 vierkante meter. Voor het geluid wordt het beste geluidssysteem van dit moment toegepast: Dolby Atmos. Het geluid komt van alle kanten; de toeschouwer wordt erin ondergedompeld. De zalen gaan om 10 uur ’s morgens open en dat 7 dagen per week.
Gedeeld met de Jaarbeurs wordt de Foodcourt. Deze is altijd open als de bioscoop open is en is voor iedereen – ook zonder bioscoopkaartje – toegankelijk. De Jaarbeurs zal ook van de bioscoopzalen gebruik gaan maken. Een fietsenstalling maakt deel uit van het complex.

Rondje langs de bouwplaatsen

Tjerk van Impelen, gemeente Utrecht, maakte traditiegetrouw een beeldverslag met een rondje langs de bouwplaatsen.
Jaarbeursplein: Na het weghalen van de grond is er nu water tegen de bouwwanden ‘geplaatst’.
Knoopgebouw: Hier gaat het hard. De gevelpanelen worden inmiddels geplaatst. De laagbouw heeft een wat iel karakter. Onduidelijk is waarom. Tussen het Knoopgebouw en de Rabobank is overigens nog een woontoren geprojecteerd van 22000 vierkante meter.
WTC: Er wordt hard gewerkt aan de betonnen kern van het gebouw.
Leidseveertunnel: In één van de laatste stukjes Sybold van Ravesteyn in het stationsgebied worden hekken in de ronde openingen geplaatst. Dit is om veiligheidsredenen. De trambaan is hier aanzienlijk lager. De hekken krijgen een antracietkleur.
De fietsenstalling op het stationsplein begint op te schieten. Het gaat de lucht in.
Het Voorzetgebouw aan het stationsplein van Hoog Catharijne schijnt vertraging te hebben opgelopen.
De nieuwe ingang van Hoog Catharijne in het Entreegebouw aan het Vredenburgplein zal waarschijnlijk in de eerste helft van 2017 opengaan.
In de ‘oksel’ van de Leidseveertunnel, Sijpesteijntunnel en Smakkelaarsveld wordt momenteel een extra fietsenstalling gebouwd, naast het kunstwerk.
Staande op de Marga Klompébrug zijn voor het SHV-pand de werkzaamheden gaande voor het bezinkbassin. Deze ligt op de plek van de spuikoker en wordt gebruikt om regenwater op te vangen bij hoosbuien.

Ter hoogte van het NS-hoofdkantoor is de aanlanding van de Moreelsebrug klaar. Het eind van de Moreelsebrug is  een soort balkon, met  –  door de bomen van het Moreelsepark heen  –  uitzicht op de Dom. Morgen wordt de brug ‘getest‘ met trillingsmetingen. Dit is geen luxe, herinner je wat er gebeurde met de Londense Millennium Bridge toen deze werd geopend. BU vraagt zich alleen af wat je precies meet, als je met slechts dertig mensen op de Moreelsebrug loopt. Een paar honderd mensen die synchroon lopen, dat levert mogelijk interessante effecten op. Kijk maar:

Volgende schouw is op dinsdag 24 januari 2017, start 19:00 uur.

 

Reacties

  1. Herman

    Dank voor uitgebreide verslag, wat is het toch veel allemaal….

    Heeft iemand nog gevraagd of er nog iets aan de grauwe onderkant van de nieuwe hal? De trapafgangen en plafonds zijn nu allemaal in ruwbouw, grauw of goor?

  2. M

    Waarom komen de Blauwe Borden eigenlijk niet terug? Die waren echt superhandig, je kon altijd in één oogopslag zien vanaf welk perron je trein vertrok. Bovendien was het de plek om af te spreken, én het symbool voor Utrecht CS. Zou toch logisch zijn om zoiets weer terug te laten komen in de nieuwe stationshal?

  3. Michiel

    Het is nu vervangen door diverse (kleinere) digitale schermen dus ik denk niet dat er een reden is om het blauwe klapperbord weer terug te laten komen. Wel jammer, maar zo zijn er wel meer dingen jammer aan het nieuwe station (hoewel er ook zeker verbetering is!).

    Volgens mij was de laatste stand van zaken w.b. de onderkant dat er alleen iets met andere verlichting zou gebeuren. De welstandscommissie had er nog wel wat op aan te merken, maar persoonlijk ga ik er niet te veel van verwachten. Net als dat ik niet verwacht dat de lekkende perronoverkappingen ooit aangepakt zullen worden.

    Maar we zullen zien, misschien ben ik te pessimistisch 🙂

    1. Utrechter2

      @Michiel: voor de overstappers is het prettig dat ze niet naar het midden hoeven te lopen maar op één van de kleinere borden kunnen zien hoe het met hun aansluiting ervoor staat.

      Voor de mensen die van HC of van de Jaarbeurs komen is het wel prettig om bij binnenkomst in één oogopslag te zien waar ze naar toe moeten (en hoe snel). Dat je een dergelijk bord niet ponticikaal boven de looproute zet is een kwestie van praktisch neerzetten.

  4. Apostle

    Je wil anno 2016 met de volumes mensen die nu gebruik maken van het station niet meer één plek waar mensen zich midden in de loopstroom gaan ophopen. Voor afspreken is er nu De Wolk, uit de looproute en goed zichtbaar.

    1. Simba

      De Wolk is helaas niet goed zichtbaar als je vanaf de Jaarbeurszijde de hal binnen komt wandelen. Waarom hangt dat ding zo laag? Het is er één in de categorie leuk bedacht, slecht uitgevoerd.

      1. HB

        Er zou nog een wolk komen aan de andere kant. Maar dat vaststellende, hoe voorkom je verwarring? En bovendien, zijn reizigers niet ook prima zelf in staat een rendez-vous punt te bedenken? Werkte vroeger ook. Als je even doordenkt is de wolk eigenlijk een zwaktebod. Het gebouw heeft niets dat eruit springt, geen plek, ruimte of vorm. Bedenk dan iets moois, iets Utrechts, een reusachtige replica van de beroemde Rietveldstoel bijvoorbeeld. Zet die in de ruimte, of hang hem op.

Laat een reactie achter op Utrechter2 Reactie annuleren