De afgelopen jaren is niet alleen een nieuwe OV-terminal in Utrecht gebouwd. ProRail heeft ook alle sporen vernieuwd. En dan praten we niet alleen over rails, maar ook over bovenleidingen, wissels en seinen. Het toppunt van deze vernieuwing vond deze week plaats doordat in de sporen 8 en 9 ten noorden van het station een aantal Engelse wissels (foto) verwijderd werden.
Een Engelse wissel is een constructie in een spoorbaan om twee wissels te combineren op een plek waar weinig ruimte is. Een Engelse wissel is ook te zien als een kruising met de mogelijkheid op het kruisende spoor over te stappen.
In één nacht tijd werd een traject van 1,5 kilometer verwijderd en geëgaliseerd. Twee dagen later lag er een geheel nieuw spoor dat deze week verder is afgebouwd. Aanstaande maandag rijden er weer treinen over dit vernieuwde spoordeel.
ProRail heeft dit jaar veel wissels verwijderd op Utrecht Centraal. Het doel daarvan is meerledig.
1. Minder wissels betekent minder storingen. Vooral de Engelse wissels waren berucht.
2. Treinen maken minder herrie bij het passeren van wissels. Gunstig voor omwonenden.
3. Treinen kunnen sneller het station in- en uitrijden, waardoor men meer treinen kan afhandelen.
4. Goederentreinen gaan op hogere snelheid door het station, waardoor minder overlast ontstaat voor personentreinen en goederentreinen met gevaarlijke stoffen korter binnen de bebouwde kom rijden.
ProRail is klaar voor de nieuwe NS dienstregeling die 11 december aanstaande ingaat. Dan moeten er nog meer treinen met een hogere frequentie Utrecht Centraal aandoen. Als u straks per trein met minder bonken en stoten Utrecht Centraal verlaat, denk dan eens aan al die mensen van ProRail en de aannemers die hier dag en nacht mee bezig zijn geweest.
Paul Vergeer
Meer hierover: de ontknoping nadert
Reacties
Toen deze zomer de sporen uit Amsterdam vernieuwd waren, was het verschil voor mij direct te merken. De treinen konden zomaar één a twee minuten sneller het station binnenrijden. Vaak betekende dat, dat ik een aansluiting kon halen die ik anders net gemist zou hebben.
Aan de gastauteur, als ik op de webcam van CU2030 kijk naar de sporen in het noorden, dan zie ik ze allemaal kaarsrecht liggen, behalve een spoor dat nu is gemaakt. Deze maakt een kronkel naar rechts en even daarna weer terug. Er lijken wat palen voor de bovenleiding in de weg te staan.
Ik vroeg mij af waarom dat zongedaan is.
Vroeger stonden langs de sporen individuele bovenleidingsmasten. Men heeft er voor gekozen meerdere sporen overspannende bovenleidingsmasten te plaatsen waaraan men makkelijker kan varieren met het monteren van bovenleidingen. Dat geeft bij het verleggen van railsen makkelijkere aanpassingsmogelijkheden voor de bovenleiding. Maar als altijd, ieder voordeel heeft een nadeel. Kijk maar in de lengte over het spoor. Er hangt nu een woud van bovenleidingdragers.
Oh, nog n vraag, komt spoor 3 weer terug als volwaardig spoor of blijft het een kopspoor?
Dat blijft zo, maar ik neem aan dat je spoor 4 bedoelt?
Bedankt voor de antwoorden! En het is inderdaad een huzarenstukje! Mooi werk!
En dan ook nog een Marklin wissel als voorbeeld. Dat is altijd mooi om te zien! 😉 🙂