Bouw Stationsplein-paviljoen begonnen

In Nieuws door HB10 Reacties

De treinreiziger zal het mogelijk al hebben gezien: de bouw van het retail/horeca-paviljoen van Klépierre op het Stationsplein is begonnen. De volgende tekst vonden we op de site van de architect:

In de nachtelijke uurtjes (als er geen treinen rijden) wordt zonder veel spektakel een start gemaakt aan de bouw van het Paviljoen. Met een rijdende torenkraan worden geprefabriceerde stalen gevelelementen van 6×10 meter op hun plaats gezet, systematisch en efficiënt. Deze elementen zijn vooraf al voorzien van een dicht deel en een veiligheidsbordes in verband met de beperkte afstand tot de bovenleiding. De voorzieningen, zoals het veiligheidsbordes, zijn opgenomen zodat zowel een bezoeker van het gebouw, als degene die het gevelonderhoud doet, altijd op een veilige afstand van de bovenleiding is. Er is een blauw doek op de elementen geplaatst zodat er later veilig achter gewerkt kan worden. Dit is met name van belang als de rest van de (transparante) gevel gemaakt gaat worden, zodat er nooit iets op het spoor kan vallen. Dat is pas een indrukwekkende werkplek; een gevel monteren terwijl onder je de treinen van Utrecht Centraal doorrijden! Maar eerst de rest van de staalconstructie plaatsen.

Het gebouw wordt medio 2017 opgeleverd. Dat zal vermoedelijk gelijk zijn met de openstelling van fase 1 van het Stationsplein. Meer info hier.

De bouwplaats is op de foto te zien, rechtsboven, naast de hal. In de definitieve situatie ligt het paviljoen precies in het verlengde van de uitgang van het station, die aan de noordpassage komt. Zo kan maximaal van de reizigersstroom worden geprofiteerd. Op het dak komt een terras.

(Foto: PV)

Reacties

  1. eva

    Het voorzetgebouw wordt op z’n vroegst in het najaar van 2017 opgeleverd, tot dan zal de fietsenstalling ook niet open gaan.

    1. Auteur
      HB

      Weet je wellicht of het dak van het Stationsplein bij fase 1 hoort of later wordt toegevoegd? Aangezien het dak deels boven het voorzetgebouw hangt.

  2. Herman

    Jammer hoor om zo’n puist te bouwen, rechts daarvan komt nog een klomp beton, ook wel Noordgebouw geheten en dan links van het station, op plek oude streekbusstation, nog een klomp beton het Zuidgebouw….

    Over een paar jaar zien we dan echt wat CU2013 is, heel veel dichtgebouwde open ruimte….

      1. Apostle

        Dat was tenminste wel een open ruimte. Waarom hebben we die ook alweer afgebroken? Was toch een prima visitekaartje voor de stad? Bordje ‘Stationsplein Oost’ er op en je was klaar geweest.

  3. Mick

    Het blijft voor veel mensen a) moeilijk te verkroppen extra m2 bebouwing en b) maar niet in te zien dat het niet gaat om het aantal m2 dat bebouwd is maar hóe dat is gedaan. Kijk nu eens naar het Vredenburg plein: voller maar toch veel sfeervoller dan die ongedefinieerde ruimte die het eerst was?

  4. Bert

    Het is voor veel mensen een dogma: meer m2 is per definitie verwerpelijk. Liever de oude no go gribusbuurt dan duidelijk afgebakende straten met levendigheid waarmee de stationsbuurt bij het centrum getrokken wordt. Nou ja, ieder zijn ding.

Laat een reactie achter op Herman Reactie annuleren