Laat het beeld maar spreken, je kunt er nog zoveel woorden aan wijden… In deze grote foto-update zie je Poortgebouw en Bruggebouw in wording, de OV-terminal, werk aan de perrons, de Moreelsebrug, het karkas van de Knoopkazerne, de kasteelresten onder de Stadskamer, het uitgraven van de singel, ja zelfs de binnentuin van wooncomplex De Vredenburg – teveel om op te noemen. Overal beweegt en zoemt het. De herontwikkeling van De Knoop is officieel gevierd, de start van de bouw van het WTC is aanstaande en de bouw van de HC-stationspleinentree lijkt stilletjes begonnen te zijn met de demontage van de bestaande gevel.
De luchtfoto’s zijn van piloot Jeroen en fotograaf David, beide actieve deelnemers op SSC, gemaakt tijdens een rondvlucht een week geleden. De foto’s zonder kenmerk zijn van onze hoogst gesitueerde correspondent, PV. Uiteraard is de reeks gecompleteerd met onze eigen beelden, van de hand van Rob.
Reageer als je iets opmerkelijks ziet.
Reacties
Het is andersom, Jeroen is de piloot en David de fotograaf.
Gefixt.
Mooie foto sessie. Beelden zeggen inderdaad meer dan woorden. Het is volgens mij al een aantal maal ter sprake gekomen, maar mij valt het op dat van de ambitie om daken te ‘vergroenen’ (en dan met name op overheidsgebouwen) nog altijd bar weinig terechtkomt, zoals uit de luchtbeelden blijkt. Kan een ingewijde hier wellicht meer over vertellen?
In fase 1 is het nauwelijks toegepast. Fase 2 stationsgebied, en met name op de Jaarbeursgebouwen, is het doel om de daken volledig te bedekken met PV-cellen en sedum. Het gaat daarbij om duizenden vierkante meters. De achterstand wordt daarmee een beetje goedgemaakt.
^^
True 😉
PV kun je ook later vaak nog wel vrij goed neerleggen.
Die trap van de Moreelsebrug lijkt mij trouwens wel erg lui. Ik fiets wel om. Eer dat ik m’n fiets die brug op- en afgesleept heb ben ik al rond gefietst. Weer een misser van de eerste orde wat mij betreft.
Echt heel mooi die fotoreportages van tijd tot tijd, ben ik erg blij mee.
Ik dacht altijd dat het bruggebouw qua hoogte aansloot op het Gildenkwartier/Radboudveste. Maar dat wordt dus hoger?
Zo hoog als TiVre.
Het Poortgebouw wordt net zo hoog als TiVre maar ik bedoelde de “brug” tussen Poortgebouw en het oude HC-blok. 😉
Excuus, goede vraag. Ik zal Klépierre nog eens vragen om computerimpressies van dat deel.
Herbert, Ik heb de tekeningen nagekeken en foto´s gemaakt vanaf diverse etages om de werkelijke maat uit te vinden. Twijfels worden veroorzaakt doordat men de ene keer over de hoogte vanaf straatniveau spreekt en de andere keer boven NAP. Ik heb alle maten naast de bouwtekeningen van de Radboudveste gelegd en kom tot de volgende opstelling:
Straatniveau is 325 boven NAP. Ik ga dit aangeven als 325 + NAP zijnde 3 meter 25 boven NAP.
Straatniveau 3.25 + NAP
Winkelniveau 13.50 + NAP
Bruggebouw 21.50 + NAP
Poortgebouw 42.80 + NAP (zonder eventuele opbouw voor machines)
Tivoli / Vredeburg 47.20 + NAP (zonder opbouw)
Tivoli / Vredenburg met opbouw 53.00 + NAP
Radboudveste zonder opbouw 69.60 + NAP
Radboudveste met opbouw 75.20 + NAP
Heel vaak nemen projectontwikkelaars de opbouw voor afzuigapparatuur niet mee in de hoogtematen.
Kijk maar naar de twee kippenhokken boven op het stadskantoor, afwijkend in bouw, afwijkend in kleur. Helaas.
Paul Vergeer.
Leuk hoor!
Weet iemand wanneer de nieuwe kades van de singel worden ingezaaid?