P5

In Nieuws, Reportage door HB22 Reacties

Hij is bijna open, de frisglimmende nieuwe garage P5. Vijf ondergrondse lagen waarvan drie onder het singelwater. Je rijdt erin op de Daalsesingel of bij de Marga Klompébrug op niveau -3. Dan kun je twee lagen omhoog of omlaag. In totaal 1.272 parkeerplaatsen waarvan 76 voor bewoners. Je kunt op negen plaatsen je elektrische auto opladen, vier daarvan zijn snellaadpunten. Het gebouw heeft ‘slimme’ ledverlichting die alleen brandt waar en wanneer nodig. Een rood/groen licht geeft aan waar parkeerruimte beschikbaar is. Je kenteken wordt gescand. Handig voor als je je auto kwijt bent. Tik het in en het systeem vertelt waar hij staat. Find my car bewaart naar verluidt geen gegevens. Aan de andere kant, waar in Nederland wordt je kenteken eigenlijk niet gescand.

Oh ja, als je op niveau -1 je auto aan de laadpaal legt, kun je de resten van de hoofdpoort van kasteel Vredenburg bewonderen. Deze zijn tijdens de bouw een jaar lang uitgeplaatst geweest. Daarvoor moest de steenhoop helaas in een aantal hanteerbare brokken gezaagd worden. (Ook voor de zuidwestelijke toren wordt dezelfde procedure gevolgd. Deze zal worden teruggeplaatst onder de stadskamer, in het water.)

Kosten noch moeite worden  gespaard, de resten zijn  – vergeleken met het gigantische bastion dat er ooit stond – echter zeer beperkt. Het voelt aan als een boetedoening voor de enorme historische verwoesting op het Vredenburg die midden jaren zeventig plaatsvond. Wettelijk bescherming stelde toen nog niet veel voor. Maar ook nu is de bescherming beperkt, de monumentale resten hebben de ondergrondse ontwikkeling van Hoog Catharijne niet in de weg gestaan.

Op maaiveld is van de omvang van het kasteel niets waar te nemen. Enkele jaren geleden heeft het college beloofd werk te maken van een visualisatie maar dat lijkt nog geen plan opgeleverd te hebben. Het is bij conserveren onder de gebouwen van Klépierre gebleven.

Bij de muurresten is een mini-expositie met vondsten uit de dertiende, vijftiende en de zestiende eeuw te zien, opgegraven tijdens de werkzaamheden. Bijvoorbeeld een zoutvaatje, een bierpul en een bord, achtergelaten door het Spaanse leger. Maar ook uit perioden van voor het kasteel, toen op deze plek het Johannieterklooster stond, zijn spullen te zien. Een pispot uit de ziekenzaal bijvoorbeeld. Bij de fundamenten van de hoofdpoort zijn ook de overblijfselen van de houten ophaalbrug tentoongesteld.

Binnenkort gaat de garage open. We zijn benieuwd wat de bezettingsgraad wordt, met opeens ruim 1200 (dure) plaatsen in het centrum erbij. Boven de garage gaat de bouw van het poortgebouw geestdriftig verder. Naar de luxe afwerkingsgraad van de trappenhuizen en toiletten te oordelen zet Klépierre hoog in bij de herontwikkeling van HC.

Hieronder de beelden van Rob.

Reacties

  1. Ramon

    Mooie foto’s! Moet zeggen dat de resten van het kasteel erg mooi zijn neergezet. Prachtige vitrine met info erbij.
    Wie is hier verantwoordelijk voor? Klepierre of de gemeente? In iedergeval complimenten!

    Daarnaast vind ik ook het trappenhuis en de WC’s er erg netjes uitzien. Zijn deze toiletten straks ook voor HC ,of echt alleen voor de parkeergarage?

  2. Herman

    Dank voor de mooie plaatjes, ziet er best wel mooi uit, wat een contrast met het zichtbare HC dat een volledig afgebrand dorp lijkt.
    Hopelijk houden ze dit niveau vast.

    Constatering dat de conservering van deze onooglijke klomp stenen vooral uit compensatie voor de lompheid in de jaren 70 is gedaan klopt helemaal.

    Nu hebben ze veel geld uitgegeven aan een stel bakstenen van een kasteel met nauwelijks historische waarde, het heeft er slechts 50 jaar gestaan…..

      1. WP

        Dat dit destijds is gebeurd is ook wel logisch. Het kasteel werd vanzelfsprekend gezien als een symbool van de onderdrukking… Net als de beeldenstorm eeuwig zonde is, maar in de ogen van de mensen destijds het voorbeeld van de corruptie, leugens en onderdrukking van de Roomse kerk en haar dienaren… Dat kun je ze verwijten, maar de verzachtende omstandigheden pleit ze ruimschoots vrij.

  3. WP

    Mooie foto’s!

    Ik was nog wel benieuwd waar het trappenhuis boven op uitkomt? En er zullen toch nog wel meer in- en uitgangen komen?

    1. Auteur
      HB

      Deze trappen komen uit in het entreegebouw, momenteel bereikbaar via een corridor vanaf het oude V&D. Er is nog een tweede ingang gepland bij stadskamer en poortgebouw, als ik het wel heb.

  4. TP

    Deze parkeergarage ziet er mooi uit maar is volgens mij een anachronisme in zichzelf. De capaciteit is gebaseerd op de oude parkeernormen en “modal split”. Past niet meer in het beleid het centrum veel autoluwer te maken.

  5. Michiel

    Ik snap ook niet helemaal waarom we ineens 1200 parkeerplaatsen voor auto’s midden in de stad moeten hebben als het volledige verkeersplan va de gemeente met haar stadsboulevards gericht is op het weren van zo veel mogelijk autoverkeer uit de stad. Die mensen moeten voordat ze in de garage komen toch eerst allemaal met hun auto haast volledig het centrum in rijden.

    1. Auteur
      HB

      Betreft oude afspraken en contracten. Toen was er nog sprake van een Westpleintunnel, die een snelle verbinding moest opleveren. Klépierre heeft vorig jaar al zijn ongenoegen laten blijken over de nieuwe verkeersplannen in relatie tot bereikbaarheid van de binnenstad en HC.

    2. Berend

      Ieder nadeel heeft zijn voordeel. Een “overschot” aan parkeerplaatsen in P5 betekent dat P1 t/m P4 gemist kunnen worden. En daar schuilen geweldige kansen. Denk je eens in hoe een renovatie van het Godebaldkwartier er uit zou kunnen zien als ook het maaiveld in de nieuwe plannen betrokken kan worden. Misschien kan er dan wel een gebouw ontstaan dat qua allure in de buurt komt van de Rotterdamse Markthal.
      Of wat als de Rijnkade garage er straks gewoon niet meer is? Dat het V&D pand een aantrekkelijke zuidgevel krijgt die aansluit op een gemoedelijke binnentuin van het SHV kantoor. En dat je straks als voetganger een gezellige doorsteek kunt maken van het Clarenburg naar de Catharijnesingel 🙂

      1. WP

        De rijnkade garage zie ik niet zo snel gesloopt worden. Is immers net opgeknapt, maar je weet het maar nooit 🙂

        P1 t/m 4 zou mooi zijn als die weggaan. Die zitten (in tegenstelling tot overigens de Rijnkade) nooit vol. Van wie zijn die garages overigens? Van Klepiere of van de gemeente?

  6. Henk

    Eens met Berend. Enorme kans dit. V&D + diverse parkeergarages slopen, en er iets moois neerzetten. Niet stationshal mooi, maar echt mooi.

    Gebaseerd op wat ik uit mijn duim zuig, zo’n V&D pand is nu toch lastig aan de man te brengen nu HC al die extra meters heeft, de Bijenkorf XL wordt, en hopelijk de planeet ook aangepakt gaat worden voor de Canadezen. Zou fijn zijn als daar de happert op los mag

  7. Henk

    Maar wat heet autoluw. Stel, de parkeergarage is niet te duur, als je in Utrecht wilt winkelen, wat is sneller:

    A) 10 minuten extra vertraging met de stad inrijden en dezelde 10 minuten om eruit te komen. Doe wild, 15-20 minuten.

    B) Naar de P&R gaan, wachten op de tram, tram naar de stad, laatste stukje lopen. En hetzelfde weer terug met al je gekochte spullen (die je niet even makkelijk in de auto kan dumpen als je er nog n avondje van wilt maken.)

    C) loop / fiets naar de bushalte, wacht op de bus, pak de bus naar het treinstation, mis net de trein, pak de trein naar Utrecht en doe hetzelfde terug vol met armen vol met spullen.

    Zeker als je met 4 personen gaat is de auto stukken voordeliger als alle kosten met de trein.

    Ik weet wat ik zou kiezen. De beste reclame voor de auto blijft het OV als je niet net naast het station woont en je altijd precies bij n ander station moet zijn.

    Ik woon dicht bij CS en werk naast n station maar de auto is 20 minuten en de trein 50. Deur tot deur (ik fiets naar t werk overigens)

    1. WP

      A) het gaat niet om de tijdswinst, maar om het kostenverschil. Wat mij betreft moeten de kosten voor de P&R buiten de stad nagenoeg 0 zijn.

      B) de tram gaat straks door tot aan de oostzijde van het station, dus lopen hoeft nauwelijks meer. En met de uithoflijn straks heb je ook aan de oostzijde van de stad een beter P&R

      C) waarom moet je met de bus naar de trein? HC doorlopen en je stapt de trein in.

  8. Auteur
    HB

    Alle garages rond HC op de site van Interparking:
    http://www.interparking.nl/nl-NL/find-parking/search-results/?keyword=utrecht&page=0
    Het zijn er zes. De capaciteit van de vijf bestaande is 1914 verhuurbare plaatsen. Daar komen dus ongeveer 1200 verhuurbare plaatsen bij. Dat maakt een totaal van ruim 3100 plaatsen.
    Dan heb je ook nog de commerciële garages Paardenveld, La Vie, Springweg en Vleutenseweg op loopafstand.
    En over twee jaar circa 800 ondergrondse plaatsen Jaarbeursplein erbij.
    NS bouwt ook nog een eigen garage van circa 400 plaatsen langs de Van Sijpesteijnkade voor woningen en kantoren.
    Dan Amrath tenslotte, dat bouwt de komende jaren een hotel met woningen van 90 meter hoog met 300 eigen parkeerplaatsen.

    1. Rob

      3.100 verhuurbare plekken à €0,50 per 7 minuten = €4,28 per uur.
      Reken maar even uit 😉

  9. Henk

    @ WP.

    Ik was n verstokt OV gebruiker. Nadat ik een auto heb, peins ik niet meer over het OV. Zo zijn er velen.

    Parkeren kostte sowieso geld. Maar daar krijg je gemak coor terug.

    Over C) stop de trein ook altijd net naast je huis? Niet iedere stad heeft een station. Niet iedereen is op loop of fietsenstand van n station. Mensen moeten ook overstappen. De hele dag met je nieuwe spullen sjouwen.

    Tijdswinst is weldegelijk belangrijk. Als je met z’n 4en de stad in gaat betaald iedereen 5-7 euro voor parkeren en misschien 2 euro benzine. Zeg n 10tje. Als je 2x moet treinen ben je het tientje al kwijt. Zeker met tram en of bus erbij. En je bent n stuk trager. En je sjouwt de hele dag met alles. Ik zie daar weinig winst.

    Ik had ook de redernatie dat het tijdsverlies wel meevalt. Maar toen de auto kwam, won ik zo ongelofelijk veel tijd.

    Nogmaals mijn voorbeeld, ik woon vlak bij Utrecht centraal. Ik heb n rechtstreekse treinverbinding die 4x per uur gaat, en werk is naast t station.

    Als ik met de trein ga kost mij dat 1 uur per dag extra vs auto. Op n voltijd baan is dat n volle week per jaar extra van mijn leven dat ik forens. Pleite, verloren. Das een pak minder levenskwaliteit.

    1. Mick

      @Henk, wat een drama zeg; een pak minder levenskwaliteit. Overigens zie ik dat heel anders (heb overigens óók een auto). In de trein kan ik nog lezen of andere dingen doen. Een goed boek, kan ik je verzekeren, dát voegt pas iets toe aan het leven ;-)!

    2. Rob H.

      Henk, ik zit drie uur per dag in het OV. Met de auto zou het rond de twee uur zijn. Kortom, ik win per dag die twee uur aan levenskwaliteit, doordat niet niet naar het asfalt staar, maar mijn krantje lees, een boek lees, wat werk of gewoon een goed gesprek heb.

      1. Henk

        hahaha! Ik zou liever het uurtje extra per dag bij mijn kinderen zijn. Maar ik ben per dag nog iets langer onderweg, want ik fiets iedere dag.

  10. Marco Knol

    Als er daadwerkelijk een teveel aan parkeerplaatsen ontstaat lijkt het mij het beste om de parkeergarage aan de Springweg tot bewonersgarage te maken. Scheelt een hoop blik in de binnenstad.

    Wat betreft het V&D gebouw; ik vind dat nog wel wat hebben. Wat mij betreft een jaren 70 modernistisch icoon dat redelijk goed past bij het iets oudere SHV gebouw of de Neudeflat. Beter dan die lelijke gestapelde blokkendozen aan de overkant van de singel. Lekker laten staan dus. Al zal de binnenkant vast een opknapbeurt kunnen gebruiken.

  11. maaN

    Die tram gaat in de huidige planning ’s avonds niet na 22:00 uur en niet in de weekenden rijden. Argument is dat de bus de verwachte drukte op die tijdstippen aan kan. Dat zal ‘leuk’ worden voor mensen die op koopavond nog even ergens een hapje eten voordat ze terug willen naar hun auto.

Laat een reactie achter op WP Reactie annuleren