Reizen in een filmdecor

In Analyse, Nieuws door HB25 Reacties

StockholmMetro2

Rådhuset (raadhuis) station, op de blauwe lijn (foto’s: The Guardian)

Beetje jaloers geworden na het bekijken van de magnifieke plaatjes van metrostations in Stockholm. Reizen in een filmdecor. Of droom, zo je wilt. Dan is forensen, zelfs naar de Belastingdienst, toch een genot? Wie o wie sleept NS en ProRail om de tafel om de nieuwe Utrechtse tennishal, excuseer OV-terminal, ook een spectaculaire makeover te geven? Hoeft niet meteen, Stockholm heeft er ook decennia over gedaan. Maar het gaat om het idee, nietwaar. Dat je samen naar een doel gaat waar de verbeelding weer heerst. Verbeelding dus. Er geldt maar één regel: zwart, wit en alle mengsels van die twee zijn verboden. Sorry, nog een regel: Benthem Crouwel mag niet meedoen, die is af. Kom maar op met de rollers en de verf!

RondjeStationsgebiedApril2016 75

Au!

Reacties

  1. Maarten

    Als er maar genoeg incompetente mensen zich met het hele proces bemoeien krijg je vanzelf dit compromis.

  2. Manduca

    Ik zou je tekst nog even goed nalezen op taalfouten. “Het gaan om het idee” onder andere.
    Deze post mag je verder weer verwijderen 🙂

  3. Bert Jansen

    Fijn dat er meer mensen zich storen aan de grijse keet.
    Als je het de eerste keer ziet krijg je nog een beetje een wowgevoel bij het formaat van dit station.
    Maar al snel overvalt je de enorme grijsheid van dit pand.
    Alles is grijs, grijs en nog meer grijs!
    Misschien als je een houten dak tegenaan timmert, kan het nog wat allure krijgen

    1. Ludo

      Volgens mij was een houten dak een onderdeel wat is wegbezuinigd maar ook een onderdeel waarvan men zich bewust is dat het altijd nog later aan te brengen is als het geld er wel is. Hoop doet leven.

    2. Maarten

      Hout zou inderdaad mooi staan, maar dan wordt het wel een slechte kopie van station Bijlmer. Plotseling heeft ieder station weer een schrootjes plafond… Ik denk dat er wel een creatievere afwerking kan komen. Denk bijvoorbeeld aan het plafond van de markthal in R’dam of zoals de stations in Stockholm. Iets unieks is (bijna) altijd goed, zelfs als het niet direct bij iedereen in de smaak valt.

    3. joey

      Eens. In rotterdam hebben ze gekozen voor houten plafond en bovenal een soort terra natuursteen tegel. Staat een stuk warmer en toch strak en modern. Utrecht is kil, beton, glas en staal. Eigenlijk jaren 70 versie 2.0. Utrecht blijft een mooi stad met helaas een kil en onpersoonlijk entree.

  4. ThaFizzy

    Het zal vanwege ruimte voor de reiziger, brandveiligheid e.d. allemaal wel niet mogen, maar ik zou veel meer verplaatsbaar groen in de hal neerzetten. Dan is de neiging om naar boven te kijken ook minder groot. Bovendien zijn het mooie CO2 omzetters (milieuvriendelijk!) en kun je (want verplaatsbaar) ook wat spelen met de opstellingen. Daardoor kun je bijvoorbeeld bij te verwachten extreme drukte al die dingen langs een kant zetten zodat het wat minder de loopstromen ‘breekt’, of kun je het voor een lange glazen wand zetten als extra schaduwmiddel tijdens een tropische dag.

    Die verplaatsbare bakken kosten je niets: je geeft de Intratuin, Eurofleur, Overvecht gewoon de ruimte om ook wat reclame te mogen maken op die bak. Heb je ook nog eens kans dat je dan gratis seizoensgebonden bakken krijgt.

    Welke ondernemer heeft er het lef om met dit plan naar ProRail te stappen? Moet er toch wel eentje tussen zitten lijkt me!

  5. marcel

    Helaas mag bovenstaande niet i.v.m. de toegelaten belastingen op de vloer
    Daarom staan er nu nep olijfbomen, die hoef je geen water te geven.

  6. Herman

    Helaas mist deze hal de uitstraling en het niveau van bijvoorbeeld Rotterdam CS. Daar wordt wel groot gedacht.

    Dit is het zoveelste Utrecht CS dat over x jaar weer wordt vervangen door versie 10. Lijjkt wel of Utrecht CS niet mooi mag worden

  7. Auteur
    HB

    Iemand een idee over het verbeteren van de uitstraling van de perrons, met name onder de hal? Utrecht CS is zowaar een HSL-station. Helaas krijgen de internationale passanten in de ICE nou niet bepaald een mooi visitekaartje van onze stad voorgeschoteld…

    1. Michiel

      Daar heeft BU afgelopen maart zelf nog over geschreven 🙂 Zie: http://www.bouwpututrecht.nl/2016/03/06/geen-budget-vernieuwing-perrons-onder-hal/

      Tijdens een schouw in januari 2015 had ProRail voor het eerst informeel bevestigd dat men de ruimte onder de hal wilde opknappen. Intern waren al renders beschikbaar, maar die zijn nooit naar buiten gebracht. Het bleef stil tot afgelopen maart, toen BU dus berichtte dat het plan wegens gebrek aan budget voorlopig niet doorgaat.

      Aangezien tegenwoordig alles om geld en budgetten lijkt te draaien – zowel vanuit de overheid als vanuit de publieke opinie – heb ik niet de illusie deze opknapbeurt binnen afzienbare termijn toch nog wordt gerealiseerd.

      “Het volk” wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik heb de afgelopen jaren talloze nieuwsberichten voorbij zien komen m.b.t. budgetoverschrijdingen betreffende Utrecht Centraal/DSSU. Telkens leek de publieke opinie duidelijk: “wat een schande” / “geen extra geld” / etc. Maar na afloop wel allemaal jammeren dat het wat uitbundiger had gemogen. Zoals reeds is opgemerkt: essentiële afwerkingselementen zijn wegbezuinigd.

      Ter info: Rotterdam Centraal had een budget van € 600 miljoen, dat volledig is gebruikt. Utrecht Centra moest het met iets meer dan de helft doen: zo’n € 350 miljoen. Dat is inclusief budgetoverschrijding. Uiteraard heeft Utrecht ook nog DSSU erbij, maar dat is een separaat project.

      1. Utrechter

        Soms is ‘het volk’ tegenstrijdig maar ‘het volk’ ervaart het ook als tegenstrijdig dat er steeds minder geld is voor zieken en bejaarden (en voor het personeel dat hun moet verzorgen waarbij we praten over 30% loonkorting) maar anderzijds wel geld is voor allerlei fancy stations.

        Meer to the point: volgens mij gaat dit van het Prorail budget en is er bewust voor gekozen om heel veel stations tegelijk op te verbouwen omdat de vernieuwing van de stations niet snel genoeg gaat nationaal gezien. Met de doorstroomprojecten die Prorail uitvoert op Utrecht en op termijn in Amsterdam, en met de andere ‘issues’ die de afgelopen tijd naar voren zijn gekomen, is het niet raar dat de grenzen van de budgetten genaderd worden.

      2. Auteur
        HB

        In antwoord op 1e zin: het is belangrijk hierop te blijven attenderen. Je merkt dat de partijen zich warmlopen voor een blij pr-feestje in december. Wie wil dan nog de partypooper spelen en zeuren over de groezelige onderwereld?

    1. Auteur
      HB

      Zeker, we komen van ver, heel ver. Overigens heb ik niet de illusie dat er na oplevering in december nog om puur esthetische redenen geld vrijgemaakt zal worden. Het is nu of nooit. Misschien kunnen ad-hoc kunstprojecten wat verlichting brengen.

  8. Henk

    Nederland krijgt de lelijkheid die het verdient. Niemand wil een extra miljard uitgeven die het station wereldwijd monumentaal zou maken. Dan moet je achteraf niet gaan hopen dat t toch nog wat wordt.

    Buiten is het stationsgebied ook wit grijs. Trap jaarbeurs Jaarbeursplein gemeentegebouw, forum etc etc. Fantasieloos en veilig. Nederlands. Niet je nek boven het maaiveld uitsteken.

    Nu blijft het behelpen. Zelfde bij Amsterdam CS binnen. De aanbouw is nu al aan n opknapbeurt toe. Ikea spiegels op t plafond. Lelijke hallen. Het enige monumentale wordt keer op keer uitgesteld.

    Rotterdam is de enige stad die de middelmaat ontstijgt.

    1. Utrechter2

      Wat vind je van mijn opmerking dat het te maken heeft met de ‘opgave’ om veel stations tegelijk op te knappen? België heeft sommige stations ook schitterend opgeknapt (twee op wereldniveau) maar neemt daar de tijd voor (en dan hebben ze nog de wafelijzerpolitiek ook).

      1. Michiel

        Dat kan zeker meespelen.

        Wat we echter niet moeten vergeten is dat bij een aantal stations – Utrecht Centraal in het bijzonder – de nood hoog lag. Al wilde je nog zoveel tijd nemen om het goed te doen, men kon eigenlijk niet meer wachten. Het station puilde uit, en de groei zet de komende jaren alleen maar door. Het was voor alle partijen evident dat er meer ruimte nodig was.

        Het betrof dan ook niet zomaar een ‘opknapbeurt’, maar een broodnodige uitbreiding. Natuurlijk moet je de aangelegenheid aangrijpen om gelijk een imposant gebouw neer te zetten, maar dan gaat jouw argument wel spelen. Wellicht waren het er teveel tegelijk.

  9. Henk

    Je stelling klopt als n bus. Zo is het nu eenmaal.

    De vergelijking met n tennishal is zo pijnlijk raak. 🙂

  10. Auteur
    HB

    Ik heb begrepen dat dit gebouw tot hooguit 2040 meegaat, dat is een kleine 25 jaar. Het doet de fantasie prikkelen. Wat zou er hierna komen? Groot, groter, grootst of komt er een shift in mobiliteit die een totaal ander concept afdwingt?

  11. Naam

    Als ik er nu in de spits doorheen loop (ook door het stuk waar niet meer gebouwd wordt) vraag ik me af of het in die oude hal nu echt zoveel krapper was. Ja, de nieuwe hal is veel breder, maar de winkels en de trapgaten midden in de hal maken de hal effectief een stuk minder breed.

    De flessenhals zit hem echter denk ik niet in de hal, maar in de toegang tot de perrons. Daar is aan gewerkt; de trappen zijn breder geworden en er zijn er ook meer.

    Als er tegen 2040 meer capaciteit nodig is moeten er dus eerder trappen bij dan dat de hal groter moet. Meer trappen van hal naar de perrons lijkt me weinig zinnig, want dat kunnen de perrons niet aan; ze zijn vrij smal, zeker ter hoogte van de trappen.

    Nieuwe trappen zouden dus het beste ver van de andere trappen moeten komen, bijvoorbeeld ter hoogte van de Moreelsebrug 🙂

    1. Michiel

      Ja, de oude hal was volgens mij echt veel krapper 🙂 Uiteraard kun je niet alleen afgaan op het pure oppervlak dat we erbij hebben gekregen, maar qua meters blijft de toename fors.

      Je hebt deels gelijk dat de trapgaten en winkels wellicht (excessief) veel ruimte innemen. Echter:

      – Voor een groot gedeelte zijn de winkels gecombineerd met de trappen naar de perrons. In de oude situatie was dit niet het geval. Wel vielen de trappen aan de zuidzijde ‘buiten’ het station, maar dat is de nieuwe situatie ook het geval.

      – Ook in de oude hal had je aan weerszijde winkelunits die ruimte innamen. Tevens stonden er op willekeurige plekken in de hal ook weer commerciële units, iets wat niet echt bevordelijk was voor de loopstromen.

      – De passage langs het station (de ‘Interwijkverbinding’) zorgt ervoor dat oost-west verkeer niet langer door de stationshal hoeft.

      Tenslotte: in de jaren tijdens de bouw is het aantal reizigers / passeerders in het gebied reeds met vele tienduizenden toegenomen. Dit blijkt o.a. uit reizigersaantallen van ProRail, maar ook de opening van het Stadskantoor en Busstation West hebben voor een forse toename geleid. Onderschat niet welk effect deze toename op de oude situatie had gehad.

  12. Zonnewende

    Beste Bert Jansen,

    Dat was precies wat ik dacht toen ik er dinsdagavond weer eens doorheen liep. Hout er tegenaan en het is ineens een warme hal.

    Iets experimentelers mag ook, maar kan weer mis gaan. Met hout sla je nooit mis 🙂

    1. Auteur
      HB

      Een plafondafwerking was oorspronkelijk mee-ontworpen. Het is gesneuveld vanwege kosten. Hoe (en of) de architect dat heeft gevisualiseerd moet ik je schuldig blijven. Het zou zeker interessant zijn te zien hoe men daar in de fase van VO over dacht.

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren