Mega fotorepo

In Nieuws, Reportage door HB11 Reacties

De koning is jarig en wij trakteren op een XXL fotoreportage die we tussen de buien door hebben gemaakt. We hebben wat goed te maken, na meer dan een week geen nieuws op deze site. Zie je op een van de foto’s iets bijzonders of heb je een aanvulling, laat het weten.
Opmerkelijk is de snelheid van bouwen van het nieuwe Hoog Catharijne. Check hier hoe BAM over de passage heen bouwt. De eerste zaakjes in die passage zijn al verdwenen om ruimte te maken voor sloop. Bij V&D branden alle lampen terwijl er geen sterveling te bekennen is. Heb je net als brave burger met veel pijn en moeite vijf procent van je stroomrekening afbezuinigd, blaast zo’n onroerendgoedboer de CO2 royaal de wijde wereld in.
Van Klépierre kregen we het laatste nieuws over de openstelling van de garage. Men verwacht deze te openen tussen medio en eind juni. Dan gaan beide inritten, noord en zuid, in bedrijf. Alle niveau’s behalve -1 gaan open, het gaat in totaal om 1350 plaatsen. De ingang voor bezoekers komt aan de pleinzijde, waar je voorheen naar de ingang van V&D op de begane grond liep. Deze garage gaat 24/7 in bedrijf en met je kaartje heb je toegang tot het centrale trappenhuis van de garage. Volgend jaar zal een bezoekersingang via de Stadskamer worden toegevoegd. Er komt geen ingang vanuit de kelder van De Vredenburg. Vroeger was er in die hoek een ingang, ingeklemd tussen de stalletjes van de visboeren.
Bijzonder: het hek voor de oude voetgangerspassage langs de Leidseveertunnel stond open. Meteen naar boven om de beeldengroep met OV-t en Stadskantoor erop te zetten. Voor je juicht: deze passage is niet open. Hij komt in niemandsland uit en halverwege staat alsnog een hek.
Waarneming van de dag: het WTC is noodzakelijk als windbuffer. Man man wat een adembenemend tochtgat is het Stadsplateau nu Leeuwensteyn verdwenen is. Overigens kwam het windklimaat laatst in de Welstandscommissie ook zijdelings aan de orde bij bespreking van de plannen voor het forum aan de noordzijde, richting Van Sijpesteijnkade. Adam Visser van GroupA gaf aan dat windtunnelproeven reden tot zorgen gaven en voor de ontwerpers een uitdaging betekenden. Daar kan BU zich van alles bij voorstellen.
Opdracht: spot op de foto’s de laatste stukjes van de oude dakconstructie, jeweetwel, met dat vreemde blauwe licht. De kenmerkende rode bogen (Markenhof-bogen) van deze dakconstructie dateren uit ongeveer 1989. Nog even en ook daarvan is helemaal niets meer over. Deze incarnatie van het Centraal Station is verreweg de meest compromisloze van alle veranderingen van de afgelopen decennia.

Reacties

  1. Henk

    Mooie update heren.

    Is er al iets bekend wanneer het fietspad door de seijptunnel rechtdoor gaat? Mij was ooit juli gezegd maar met het noordgebouw in aantocht geloof ik er niet zo in

    Ik zag vandaag ook dat die eesalon weg is. Een keer wat gekocht, en dat leer je dan ook heel snel af dat nog n keer te doen.

  2. Henk

    Is er ook iets meer bekend wanneer de rioolwerkzaamheden klaar zijn bij de nieuwe singel? Die zijn al n maand vertraagd.

  3. Utrechter

    Goed dat je een foto van het stadskantoor hebt gemaakt vanaf het Jaarbeursplein, jammer van die bulldozer want: de enige periode (tussen sloop Leeuwestein en bouw WTC) dat het kan.

  4. Monique

    Mooie foto’s. Dank daarvoor.
    Nu ken ik Utrecht goed en houd ik de werkzaamheden in de gaten, maar bij sommige foto’s heb ik… Huh? waar is dat?
    Misschien zegt dat iets over de snelheid waarin de veranderingen nu gaan.

  5. Berend

    Toch wel indrukwekkend om te zien hoe nieuwbouw gedaan kan worden, dwars door een bestaand gebouw heen. Dat geldt voor de stationshal waar de laatste restjes van de Markenhof-bogen pas verwijderd worden nu de nieuwe hal staat.
    Het geldt in nog veel sterkere mate voor de Radboudpassage waar, dwars door de bestaande publieksruimte heen, even een paar dragende kolommen voor het nieuwe Poortgebouw zijn geplaatst. Gewoon tussen de Ola-ijsjes en de kassa van de Jamin. Terwijl – BAFF!!! – de verkoop gewoon doorgaat.

  6. Herman

    Dank voor de vele mooie foto’s!

    Het “tochtprobleem” op het stadsplateau is een voorbode voor het hele CU2030 gebied.

    kan ook niet anders, als je overal betonnen kolossen neerplempt dan weet je dat er een tochtgat ontstaat.
    De menselijke maar is zoek en juist die menselijke maar zorgt voor een fijne leefomgeving, gebouwen, bomen, groenstroken en kwaliteit van de ruimte zorgen voor de menselijke maat.

  7. Utrechter

    De bouwfoto’s van het oude Hoog Catharijne uit de jaren ’70 vind ik ook bijzonder. De overgang van oud naar nieuw, verdwenen gebouwen nog kunnen ‘plaatsen’, d.w.z. in kunnen schatten waar deze gestaan hebben (zoals je op overgangsfoto’s ‘De Utrecht’ nog ziet staan terwijl Hoog Catharijne oprukt. Maar ook dat je op die foto’s kunt zien hoe het ‘vertrouwde Hoog Catharijne’ ooit is opgebouwd. Kortom een paar fotografen hadden toen de helderheid van geest om alles vast te leggen. Deze fotoserie zou over 20 jaar een vergelijkbare waarde kunnen hebben.

  8. RvdHoven

    Die steen met het NS-logo en “1996” erop (foto 9, net voor het overgebleven stuk kunstwerk) stond op de “Dag van de Bouw” in 2012 ook al op de grond. Ik fotografeerde die steen toen op vrijwel dezelfde plaats en was toen onderdeel van een informatiepunt van Heijmans. Ik zag hem ook tijdens de recente wandeling op zaterdag 2 april jl, georganiseerd door de Gemeente. Komt deze uit de wand van de voet/fietstunnel van/naar de Sijpesteinkade, aan de kant van het Smakkelaarsveld? Ik fotografeer de omgeving al langer vanwege al die verbouwingen, maar die ingang van de tunnel toen, natuurlijk weer net niet….

Laat een reactie achter op Monique Reactie annuleren