Busbaan in paasweekend verlegd

In Nieuws door HB4 Reacties

Met Pasen gaat het eindelijk gebeuren: het omgooien van de busbaan zodat het Stationsplein Oost kan worden afgebouwd. 29 maart rijden de bussen over het finale HOV-tracé. In de doorlees de integrale nieuwsbrief van BAM met kaartjes en uitleg. Wil je hem origineel lezen, dat kan hier.

[begin quote nieuwsbrief:]

 

De bouw van fase 1, het eerste deel van de fietsenstalling en het Stationsplein, is gestart op maandag 21 juli 2014. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door BAM SPO, een samenwerking tussen BAM Infra regio Civiel en BAM Bouw en Techniek.

Werkzaamheden week 11-12-13 2016

Het harde werken wordt steeds meer zichtbaar nu het betonwerk van het eerste deel van de fietsenstalling, de constructieve plaat en de HOV-baan is gerealiseerd. In het nieuwe jaar werkt BAM verder aan de afbouw van de fietsenstalling en de bouw van de expeditietunnel. Het stuk betonwerk van de fietsenstalling waar nu de bus overheen rijdt zal pas worden afgemaakt nadat de bus vanaf 29 maart 2016 over de nieuwe HOV-baan zal gaan rijden.

De HOV-baan is bijna gereed. In de komende 2 weken wordt de HOV-baan gereed gemaakt zodat vanaf 29 maart 2016 de bussen gebruik kunnen maken van het HOV-viaduct.

Foto 1: Voorbeeld vlindermachines welke zijn gebruikt op het naastgelegen project Nieuw Hoog Catharijne, Bron: BAM NHC

Week 11 (14 – 18 maart 2016)

Fietsenstalling

Er wordt verder gewerkt aan de afbouw van de fietsenstalling. Diverse stalen profielen en zetwerk worden aangebracht. Ook worden de installaties voor in de afwerkvloer aangebracht. Deze afwerkvloer bestaat uit ca. 7cm beton waar diverse kabels en leidingen in worden weggewerkt. Deze afwerkvloer wordt na het storten gevlinderd om een egale onderlaag te creëren voor de uiteindelijke vloerafwerking. De eerste stort staat gepland voor vrijdag 18 maart. In de middag wordt er gestart met het afwerken van de vloer. Dit kan helaas doorgaan tot de volgende ochtend. Dat is niet zonder reden.

Het vlinderen van de vloer is een proces dat niet onderbroken mag worden. Nadat de beton gestort is zal het een paar uur duren voordat de beton aantrekt. Dit aantrekken is het eerste verhardingsproces. De vloer is dan hard genoeg om erover te kunnen lopen. Zodra de betonvloer droog genoeg is wordt gestart met het “polijsten” van de vloer (ook wel vlinderen genoemd). Dit proces van vlinderen gaat net zolang door totdat de toplaag glad en gesloten is. Het vlinderen zorgt er dus voor dat de vloer een hard en slijtvaste toplaag krijgt in tegenstelling tot bijvoorbeeld de ruwe vloeren die alleen constructief van aard zijn.

Tijdens het vlinderen kan er enige geluidshinder ontstaan vanwege het monotone geluid van de vlindermachines. De werkzaamheden zullen zich in de fietsenstalling bevinden en niet in de buitensituatie.

HOV-baan

Er wordt verder gewerkt aan de afbouw van dekken van de HOV-baan. Vanaf 29 maart 2016 zal de busbaan over het nieuwe trace van de HOV-baan gaan rijden. Onder de OVT buigt de busbaan terug naar de huidige toeritten tot het busstation.

Expeditietunnel

Er wordt verder gewerkt aan diverse rioleringswerkzaamheden onder de OVT. Nadat het riool verlegd is kan er pas worden begonnen met het aanbrengen van een nieuwe tijdelijke expeditie. Deze expeditie vervangt de huidig in gebruik zijnde opstelplaatsen onder de traverse.

Op zaterdag 19 maart 2016 worden er diverse werkzaamheden uitgevoerd langs het busperron van buslijn 12. Er worden zaagsnedes in het asfalt aangebracht en mantelbuizen gelegd. Deze mantelbuizen worden een week later gebruikt bij het verplaatsen van de openbare verlichting.

SchemaSPOBusPasen1

Foto 2: Trace busbaan vanaf 29 maart 2016 (in rood)

Week 12 (21 – 25 maart 2016) + Paasweekend

HOV-baan

Na het paasweekend zal de busbaan vanaf dinsdag 29 maart 2016 over het nieuwe trace van de HOV-baan gaan rijden. Tevens worden de voorbereidingen getroffen voor de daaropvolgende omklap van de busbaan in april. De loopstroom onder de OVT wordt verplaatst om ruimte te creëren voor de busbaan.

Fietsenstalling

Er wordt verder gewerkt aan de afbouw van de fietsenstalling. Er wordt verder gewerkt aan de installaties voor in de afwerkvloer van de fietsenstalling. Vrijdag 25 maart wordt het tweede deel van de afwerkvloer gestort en gevlinderd.

Expeditietunnel

Er wordt verder gewerkt aan diverse rioleringswerkzaamheden onder de OVT.

In het paasweekend zal er op vrijdagavond 25 maart van 19:00 tot maximaal 23:00 worden gewerkt op het busstation. De verlichting zal dan worden verplaatst.

Op zaterdag 26 en zondag 27 maart zal er ook worden gewerkt op het busstation tussen 07:00 en 18:00. Op zaterdag wordt begonnen met het afzetten van het bouwterrein en wordt de verharding verwijderd. Zondag worden de laatste banden gesteld en wordt de nieuwe tegelverharding aangebracht. Vanaf dinsdagmorgen 29 maart zullen de bussen van lijn 12 gebruik maken van het nieuwe perron.

Week 13 (28 maart – 1 april 2016)

Fietsenstalling

Er wordt verder gewerkt aan de afbouw van de fietsenstalling.

Expeditietunnel

In week 13 zijn wij bezig met het verleggen van de expeditie onder de OVT.

HOVBaanSPOPasen2
Foto 3: Overzichtskaart werkzaamheden busperron lijn 12, schematisch is aangegeven hoe het busperron iets opschuift richting de gevel van Hoog Catharijne

 

 

Reacties

  1. Utrechter

    Leuke info! Maar over een paar maanden is het zover: de verhuizing van de bussen naar de Jaarbeurszijde: voor het eerst sinds er bussen en paardentrams zijn, geen voor- en natransport meer aan de centrumzijde voor het station van Utrecht (tot 2018 natuurlijk).

    1. Utrechter

      Bedankt voor de informatie. Dus als ik het goed begrijp blijven er ook tijdens verbouwing van het stationsplein Oost (Zuidzijde) bussen rijden aldaar? Ik kan me inderdaad voorstellen dat het te krap is om alle bussen naar de Jaarbeurszijde te verhuizen.

  2. Anne Niem

    Het zal wel enige tijd krapjes worden op het busstation Centrumzijde. Nu het perron van buslijn 12 opschuift lijkt het niet meer mogelijk om parallel aan deze halte bussen te parkeren die hun tijd moeten afwachten.

    Over een niet al te lange tijd verhuist een aantal buslijnen naar de Jaarbeurszijde. Toch blijft een aantal buslijnen aan de Centrumzijde rijden, waaronder buslijn 2 en 28. Ben nog benieuwd hoe het nieuwe tijdelijke, en waarschijnlijk kleinere busstation aldaar er uit komt te zien.

Reageer