Masterplan Jaarbeurs

In Dossier, Nieuws door HB16 Reacties

PlattegrondOudBirdview

Bestaande situatie.

[update 3-2, beelden uit Masterplan plus enige info toegevoegd, promotiebeelden Jaarbeurs toegevoegd.] Stukje bij beetje komt de informatie los over de grote metamorfose die de Jaarbeurs in de komende tien jaar zal ondergaan. De gemeenteraad is door de directie bijgepraat. Wij,  burgers, doen het met de infokruimels, bijvoorbeeld van de timeline van Sander van Waveren (CDA). Op deze beelden, afkomstig uit een boek getiteld Masterplan Jaarbeurs, is goed te zien dat echt alles onder handen wordt genomen. De ambitie lijkt groot. Het is in ieder geval ambitieuzer dan enkele jaren geleden, toen de vorige directeur, Van Brienen, nog stedenbouwkundige studies met veel groen als luchtfietserij diskwalificeerde. BU gaat op zoek naar de pdf. Voor nu doen we het met dit.

RuimteTussenHallen

Binnenruimte Hallen Zuid.

CentrumboulevardWestMerwede

Centrumboulevard eindigt bij nieuwe parkeergarage.

JaarbeursPlattegrondVoorEnNa

Voor en na.

JaarbeursNieuwTotaalNoordwesttview

Vogelvluchtperspectief uit noordwesten.

JaarbeursNieuwTotaalZuidwestview

Hallen Zuid, vogelvluchtperspectief uit zuidwesten.

JaarbeursNieuwTotaalZuidview

Totaal, vogelvluchtperspectief uit zuidwesten.

JaarbeursNoordhallenNieuw

Een beoogd landmark: twee woonwerktorens op Hallen Noord. Tussen de torens een grote beschutte daktuin.

PlattegrondNieuwCentrumboulevardParkeergaragesMerwede

(Hier kun je bovendien goed zien wat ProRail en Benthem Crouwel met het dak van de OV-Terminal hadden kunnen doen – en wat BU betreft hadden moeten doen.)

Hieronder de digitale beelden die Jaarbeurs officieel heeft vrijgegeven.

 

Reacties

      1. Auteur
        HB

        Betreft koppeling van forum. Het forum zelf is een open ruimte met hier en daar een forse bak groen.

  1. Auteur
    HB

    Ja. Dirk-Jan Postel heeft een eerste ontwerp gepresenteerd, oa bij de Welstandscommissie. BU heeft daarvan lores-beelden uit het Masterplan gehaald en er volgt snel een artikel. Het komt neer op een totale “verglazing” van de doos, met inlevering van de markante betonnen rand. Bovendien wordt een grote centrale oost-west looproute toegevoegd, dwars door het gebouw. Eigenlijk wordt daarmee een soort concurrent van de centrumboulevard gecreëerd. Maar zoals gezegd, artikel daarover volgt.

  2. Hr. R. Knol

    Alles leuk en aardig, en dat meen ik serieus, maar heeft men ook nagedacht over de toegangswegen naar De Jaarbeurs? Zo’n smalle Europalaan zorgt voor veels te veel fille. Kijk ns naar Ahoy’ en de Rai. Geen last voor verkeer van en naar binnensteden.

    1. Martijn Carlier

      Het parkeren wordt geconcentreerd aan de westzijde van het Merwedekanaal waar naast de bestaande parkeergarage een nieuwe garage moet verrijzen. Deze parkeerplaatsen bereik je via A2 / fly-over / Graadt van Roggenweg. De parkeerplaatsen aan de oostzijde, dus tussen Croeselaan en Jaarbeurshallen, zullen op termijn verdwijnen.

  3. TP

    Mooi plan. Geeft een inkijkje in de ontwikkeling voor het komende decennium. Er zitten wel wat slimme dingen in. Het afzomen van de parkeergebouwen, de groene/zonne daken, de droogloop naar het Jaarbeursplein.
    Ik ben zelf wel benieuwd naar de “woon-werk”torens. Dat is volgens mij een nieuw element. Kwaliteit van wonen hier en of dat de Gemeente de ontwikkeling van kantoren hier gaat toestaan.

  4. Remco

    Ik mis in de plannen alleen de kabelbaan of de rollende tapijten waarvan het stadsbestuur droomt om binnenstadbezoekers van en naar de parkeerplaatsen bij de Jaarbeurs te krijgen…

    1. Auteur
      HB

      Ik zal het boekwerk er nog eens goed op nalezen, maar ik kon het zo snel ook niet vinden. Er wordt gesproken over Overzijde Merwedekanaal als hub voor de binnenstad, met goede aansluitingen zoals taxi’s en HOV – veel verder komt het Masterplan niet. De ontwerpen van de centrumboulevard reserveren geen ruimte voor een nieuwe modaliteit.

  5. Bert

    Mooi te zien dat er in de plannen veel ruimte is om de Van Zijstweg zo aan te leggen dat de woning van Mien (de laatst overgebleven hovenierswoning) bewaard kan blijven!

  6. Remco

    @HB ik zie wel dat wordt ingezet op een aanlegplaats voor boten, krijgen we dan toch watertaxi’s en een nieuwe aparte roeibaan?

    1. Auteur
      HB

      Afhankelijk van de max vaarsnelheid van een taxi, zou het een redelijk verbinding kunnen zijn. Ik ben echter bang dat op het smalle water de taxi’s weinig sneller kunnen gaan dan een elektrobootje op de Oudegracht.

  7. Marco Knol

    @Remco
    Volgens mij zijn dat gewoon de woonboten die er nu ook al liggen. Een bootje is trouwens niks sneller in de binnenstad dan lopen denk ik.

  8. Remco

    Op pagina 94 wordt toch echt gesproken over een watertaxi en nieuwe aanlegplaats oa voor rondvaartboten. Snel zullen ze vast niet zijn. Wel leuker dan OV-fietsen.

  9. Berend

    De vraag die n.a.v. deze plaatjes onweerstaanbaar in me opkomt: Hoe gaat de aansluiting op Kanaleneiland er uit zien?

    Het hele verhaalt draait om de pretentieuze Centrumboulevard: prachtig! En dan in het verlengde van de boulevard aan de westzijde staat het pand ingetekend van de lokale Opel dealer, omringd door… leegte.
    Ook de tekst zegt: “Centrumboulevard eindigt bij nieuwe parkeergarage”. Alles wat zich ten westen van de Overste den Oudenlaan bevindt is kennelijk buiten de scope.

  10. Paul

    PLAN NOG NIET COMPLEET..
    Een mooi centrum boulevard die uitnodigt tot nog een aantal kansen.
    Bouw op de plek van de ” tijdelijke ” casino een hoge Expo Toren. Die het symbool & orientatie punt kan worden van de nieuwe jaarbeurs voor bedrijven die veel willen exposeren/ vergaderen.
    De casino zou verplaats moeten worden, eindelijk naast de Mega bioscoop zodat een ” entertainment ” as ook ontstaat zoals voorheen bedoelt .
    Pak de parkeer garage in met appartementen ( alle gevels), ik heb in Amerika mooie voorbeelden van gezien.
    De kade zou een EXPO kade moet zijn, waar de oude schepen verplaats zijn naar de historische haven nabij, of Munt sluizen dichtbij. Zodat hier enerzijds Expo boten, Hotel boten, als wel bezoekers lijn boten aan kunnen leggen. Zo kunnen exposanten ook een ” grachten tocht ” , happy hour/ dinner e.d na beurs einde aanbieden. ( zoals Koln/Dusseldorf)
    De Oranje hal slopen zou natuurlijk een totale kapitaal vernietiging zijn.Deze kan de nieuwe Ziggo/ pop dome zijn, top locatie ! Dit verstevigt tevens de ” entertainment as.” Een andere optie is een overdekte ” Kids World” met indoor kermis attracties..

Reageer