Ter hoogte van de westelijke HOV-flyover, op wat is overgebleven van het Westplein en de Mineurslaan, is het afgelopen jaar een onbegrijpelijke (en bij vlagen gevaarlijke) hutseklus van verkeer ontstaan. Nog een Smakkelaarsveld erbij, zeg maar. Een transformatiegebied met onbekend eindbeeld. We vonden in de vergunningen een groot aantal verkeersbesluiten die betrekking hebben op het gebied en op de overzijde van het spoor. We kunnen er geen chocola van maken zonder kaart of plattegrond. Bij POS hebben we meer info opgevraagd waar deze verkeerbesluiten betrekking op hebben. Als mensen van Ontwikkelgroep Lombok Centraal of anderen willen reageren, graag.
Verkeersbesluiten dus. Daar gaan we.
Behandeling van de verkeersplannen in de commissie Stad & Ruimte is aanstaande:
Reacties
Veel verkeersbesluiten zijn niet echt zichtbaar of hebben betrekking al geplaatste verkeersborden oa ivm tijdelijke bouwsituatie en wijziging tpv HOV. Ik heb ook kaartbeeld opgevraagd maar het is simpelweg niet recentelijk bijgewerkt in een actuele ondergrond.
Het feit dat er een zeer groot aantal tegelijk werden gepubliceerd (nog niet eerder zo gezien) triggerde tot dit bericht. Er moet toch centraal een overzicht worden bijgehouden?
Het betreft inderdaad de verkeersbesluiten van deels de definitieve en deels de tussentijdse situatie. Feitelijk is het de formele onderbouwing die de gemeente .
De gemeente dient voor de plaatsing van de meeste RVV borden een verkeersbesluit te nemen. Om niet in 1 keer alle verkeersbesluiten op nieuw ter discussie te stellen is het niet ongewoon ze separaat te nemen. Bijvoorbeeld alle voorrangsborden van 1 kruispunt of alle bebordingen fietspad (en onderborden) per kruispunt.
Zeker in deze situatie is het niet onverstandig om die besluiten separaat te nemen. Immers zal in de komende periode bepaalde kruispunten in tijdelijke situaties (met bijbehorende bebording) ook aangepast worden.
Verder zijn het er zoveel omdat de hele HOV-baan een impact heeft op meerdere kruispunten en de ‘tijdelijke’ situatie (de vraag is natuurlijk wat tijdelijk is in dit gebied) rondom het jaarbeursplein best complex is (separate routes voor fiets, auto, voetganger en bus).