Singel in wording – toen en nu

In Nieuws, Reportage door HB15 Reacties

We wensen je een heel voorspoedig 2016 en hebben het voornemen je dit jaar weer goed te bedienen met stationsgebiednieuws en -achtergronden. Daar waar de reguliere media zich beperken tot de hypes en de persmomenten, zijn we ook van de partij als het geen sexy nieuws betreft. Ook de  prozaïsche zaken (vergunningen, voorlopige ontwerpen, milieurapporten, noem maar op) van deze ingrijpende stedenbouwkundige omwenteling verdienen aandacht. Voor nu en voor het archief. En we bieden jou gelegenheid mee te denken en je visie te laten horen.

Om het jaar goed te beginnen hebben we een beeldoverzicht van de transformatie voor je gemaakt. We gaan helemaal terug naar 2009, naar de Catharijnebaan met de iepen, de viaducten met de Engelse fietsoversteek en de Mediamarkt-passage. Van ongeveer tien rijbanen naar twee. En toen een hele tijd georganiseerde verkeerschaos en dan opeens binnen enkele weken het water. De metamorfose is spectaculair.

Maar het is nog niet klaar. Het water is weliswaar gecreëerd, open voor vaartuigen is het nog niet. Volgens de projectorganisatie moet voor dit deel van de singel nog bebording komen. Er zijn obstakels zoals fonteinen en op sommige delen is het water smaller. Dat moet voor boten goed worden aangegeven zodat ze er rekening mee kunnen houden. Wanneer het water bevaarbaar zal zijn, kon men nog niet aangeven.

[update:] Vanaf de Monicabrug lijkt er geen fysieke belemmering te zijn om met een bootje het water op te gaan. Of het voor grote motorvaartuigen is toegestaan is niet duidelijk.

[update:] We hebben onder de foto’s een Youtube van Bicycledutch toegevoegd, waar de maker duidelijk uitlegt wat de historische rol van dit water was en hoe het herstel tot stand is gekomen.

 

Hier een filmpje van het onvolprezen Youtube-account Bicycledutch, dat het exportproduct “Nederlandse fietscultuur” effectief over de wereld verspreidt. Als je naar het account gaat, bekijk dan ook de Smakkelaarsveld-filmpjes (“rush hour”). Dit filmpje legt uit wat de rol van de singel was en hoe het herstel plaatsvond. Alles met heldere videobeelden. Hulde!

Eigen filmpje:

En ons eigen timelapseje:

Reacties

  1. RvdHoven

    Op “Rondvlucht110814_-241.jpg” is te zien dat de bussen een slinger maken om de singel over te steken. Toen was de busbaan onder het spoor nog niet klaar. Nu wel. Waarom is dan niet in december het Smakkelaarsveld aangepakt om die rare slinger uit de busroutes te halen? Staat die fietsenstalling-loods soms in de weg?

    1. Apostle

      Dat kost een heleboel fietsparkeerplekken die je pas ergens anders kwijt kan zodra het eerste deel van Stationsplein Oost is opgeleverd. Zodra dat gebeurt is zal er weer verder geschoven worden op het Smakkelaarsveld.

      1. Auteur
        HB

        Oplevering SPO fase 1 zal waarschijnlijk gefaseerd plaatsvinden, de nieuwe voetgangersoversteek over het plein moet rond Q1 2017 in gebruik gaan. Ik denk dat ze de fietsparkeervoorzieningen onder SPO zo snel mogelijk in bedrijf willen hebben om het Smakkelaarsveld vrij te spelen. Maar die locatie blijft nog heel lang een bouwplaats want aan de zijde van Gildenkwartier en aan de zijde van het spoor (Noordgebouw) moet nog worden gebouwd. (En waarschijnlijk dus ook woningen op Smakkelaarsveld-west.) Het is een wonderlijke schuifpuzzel.

  2. JK

    Blijft jammer van de verdwenen fietsdoorsteek Straatweg – politiebureau. Misschien kan die gefinancierd worden met de stijgende vastgoedwaarde van de panden langs de prachtige nieuwe singel,

    1. Auteur
      HB

      Een brug zal, gezien de eisen die daaraan worden gesteld, een forse inbreuk op het singelontwerp en de ruimtelijke kwaliteit betekenen. Los van de kosten. Ik stel daarom voor de haalbaarheid van een trekpontje te onderzoeken. Low-tech retro. Gebruik op eigen risico. Zet er een paar afstudeerders op design en techniek. De Kade en ondernemers ASW willen vast sponsoren. Dat gaat vast iets moois opleveren. Een veel gefotografeerde plek in 030.

      1. Mick

        Ik vind het idee van de trekpont erg leuk. Vraag me af hoe dit uitpakt met de doorvaarbaarheid in verband met de kabels die hiermee gemoeid zijn.

        Hoe zie jij dit? 🙂

      2. Auteur
        HB

        De kabel hangt op de officiële “doorvaarbare” hoogte. De pont is aan voor- en achterzijde met een glijdende kabel aan de overspanning verbonden.
        Kan dit niet, dan een ketting die op de bodem ligt, met een mechanisme die in de ketting grijpt. Ik denk dat de kettingvoortbrenging wel veel trager is dan de hangende kabel.

        Voor de voortbeweging zijn meerder opties mogelijk. Die moet een creatieve geest maar uitwerken.

        Functionele eisen:
        – De pont moet altijd op een van de oevers klaarliggen, dus niet in het midden drijven.
        – Hij moet gemakkelijk over te halen, zijn, dus niet te zwaar.
        – Hij moet over te halen zijn vanaf de pont zelf of vanaf de oever.
        – Foolproof ontwerp, dwz intrinsiek veilig in gebruik, qua belasting en bediening.
        – Keuze uit handbediening of elektrische bediening.
        – Pont heeft voorrang op gemotoriseerd verkeer.

        Mogelijke uitwerking:
        – Pv-cel met accu en motor aan de kabel koppelen. Denk aan constructie zoals bij kabelbaan.
        – Op de pont heb je dan 2 knoppen: voor- en achteruit.
        – Op de oever heb je 1 knop: pont roepen.

        Andere uitwerking:
        – schipper aanstellen.

        Ik denk dat het in voorjaar en zomer een leuke job kan zijn. Extra inkomsten met verkoop van snuisterij of aandenken of iets eet-/drinkbaars.

        Als lezers van BU willen meedenken, dan maken we er een apart artikel over. Wie weet waar het nog eens toe leidt…

  3. P. van Mourik

    Als out-Utrechter ben ik erg blij met deze webstek. Ik wens de samenstellers/onderhouders ervan veel genoegen en succes in 2016. Ga zo door!

  4. Remco

    Prachtig overzicht weer! Ook al van de jaarbeursdeal. Complimenten en nog een goed en gezond 2016.

  5. Mick

    Wat een mooi overzicht zeg! Onwaarachtige metamorfose!

    Hoewel vooruitstrevend in die tijd, wat moeten mensen zich toch ook gelijk achter de oren hebben gekrabd van het opgeven van het gedeelte van de oude singel.

    Er gebeuren leuke dingen in Nederland, oa:
    Utrecht, singel herstel
    Breda, singel herstel
    Delft, sloop spoorviaduct.

    Leuk om deze stukken stedenbouwkundige geschiedschrijving mee te maken! 🙂

  6. Jan-Kees Verschuure

    Wijk C zou een soort SOHO (Londen) van Utrecht kunnen worden, uiteraard met een fietsbrug naar de Straatweg. Nu kapsel je het centrum toch weer in zoals bij gevangenis Wolvenplein. Ook daar zou een fietsverbinding kunnen komen , richting Plomp en Drift. Utrecht is een fietsstad en een pontje is prima, maar het gebruik is daarvoor te intensief,

Laat een reactie achter op P. van Mourik Reactie annuleren