Drukste fietspunt NL in Stationsgebied

In Nieuws door HB8 Reacties

De nationale fietstelling, die afgelopen september voor het eerst plaatsvond, heeft opgeleverd dat Smakkelaarsveld het drukste fietspad van Nederland heeft, zo meldt onder andere Verkeersnet.nl. Met een app, telkoorden en handtellingen werd vastgesteld dat ook Vredenburg en Voorstraat in de landelijke top-vijf staan. Begin 2016 komt de fietsdata beschikbaar via www.fietstelweek.nl en ook als open data via een online platform van het Fietsberaad.
Met dit in het achterhoofd krijg je waardering voor de wijze waarop nu al een jaar of zes een grootscheepse verbouwing wordt georganiseerd, ‘met de winkel open’. Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn die vinden dat het beter, veiliger kan. De situatie heeft in ieder geval fietsers niet merkbaar aangezet om betere routes te kiezen dan wel om deze drukte te mijden. Jonge Utrechtse fietsers en voetgangers zijn opmerkelijk ervaren in het ‘ondergaan’ van de bouwput. Gemiddeld voor de Nederlandse bevolking is dit natuurlijk niet. Voor ouderen, mensen die niet erg ambulant zijn, of mensen die gewoon bang zijn voor het onverschrokken Smakkelaarsveldverkeer, is het een plek om te mijden. Zelf rijdt BU ook liever een blokje om in plaats van een grote kans op schaafwonden ter hoogte van de hoek met FGH Bank.

Nieuwe bruggen Vredenburg

Reacties

  1. Apostle

    Er valt weinig te mijden aan het Smakkelaarsveld, de enige fatsoenlijke Oost-West route loopt er dwars overheen. Het is dus puur het gebrek aan alternatieven, de eerstevolgende spoor-oversteek naar het zuiden toe is de Bleekstraat, 1700 meter verderop. De Daalsetunnel is voor veel bestemmingen ook al geen alternatief sinds de fietstunnel op het Westplein verdwenen is.

  2. henk

    Heb ik het goed op het netvlies dat eind december de busbanen klaar zijn en de bussen dus volgens hun definitieve route gaan rijden, en daarmee ook de naamloze bruggen volledig in de eindsituatie in gebruik gaan (misschien iets later, 1e kwartaal 2016?)

    1. Auteur
      HB

      De Leidseveertunnel gaat in december weer in gebruik voor bussen tussen oost en west, incl de twee flyovers die dan ook klaar moeten zijn. Op dit moment wordt op dat tracé verwoed beton gestort. Wanneer de busbaan langs het Leidseveer definitief wordt, durf ik niet te zeggen.
      Volgens mij staat dit verder los van de vijfde brug voor fietsers, die momenteel nog niet wordt gebruikt. In de eindsituatie (2018/2019) rijden de fietsers onder Hoog Catharijne richting noorden op het oostelijke fietspad/brug.

  3. Atilla Vigh

    Ik gok dat de route vanaf het nieuwe busstation aan de westzijde voorlopig alleen voor bussen aan de westzijde zal blijven. Als daar nu kijkt, zijn ze een perron aan het aanleggen. Maar als je goed kijkt, komen er daar uiteindelijk 2 perrons. Die gehele blauwe stalen constructie zal dan wegmoeten. Als dat perron klaar is, is er voldoende ruimte om alle bussen van de oostzijde te verhuizen naar de westzijde. Dat gaat volgens planning medio 2016 (zeg maar zomervakantie).
    Voorlopig zal het perron aan de westzijde in december opengaan, maar de meeste bussen hoeven de Leidscheveertunnel niet in, omdat ze aan de westzijde van de stad blijven (behalve bus 28). Zodra de bussen verhuizen in zomer 2016 naar de westzijde zal volgens mij ook de busbaan op het Smakkelaarsveld langs de FGH bank aangelegd moeten worden. Anders wordt er weer een tijdelijke slinger gemaakt vlak voorbij de Mediamarkt. Maar die busbaan langs de FGH bank zal pas kunnen als de (een deel) fietsenstalling op stationsplein west open gaat. Er moeten immers fietsplekken weg en die fietsloods. Puzzelen puzzelen….

    1. Auteur
      HB

      Je bedoelt (een deel van) de fietsenstalling onder Stationsplein Oost, neem ik aan.

      SPO fase 1 zou Q1 2017 klaar moeten zijn. Mogelijk is een deel van de stalling eerder gebruiksklaar. Het pleindeel, de oversteek van OV-t naar HC, schijnt een kritisch traject te zijn, qua planning. Daar zit druk achter, omdat Klépierre z.s.m de noordelijke passage in gebruik wil stellen om werkruimte te krijgen voor de afbouw van het complex.

      1. Atilla Vigh

        Yep, ik bedoelde dus de fietsenstalling onder stationsplein oost.
        Ik heb dat vernomen tijdens een rondleiding van CU2030. We zullen het zien, want qua planning en mogelijkheden is het allemaal erg krap.

  4. Dennis

    Ik ben wel benieuwd hoe de fietspaden over het smakkelaarsveld de busbaan na opening december 2015 zullen kruisen. Eindsituatie waarin ze onder het bus-en tramtracé doorlopen is volgens mij nog jaren wachten. Tot die tijd gelijkvloerse kruisingen met stoplichten, files en door rood rijdende fietser-chaos?

    1. Apostle

      Correct. Zo is dat gisteren op de schouw uitgelegd. Ze hadden het zelfs over mogelijk 2018 tot de fietsers onder het viaduct op het Smakkelaarsveld door kunnen fietsen…

Reageer