BAM bereidt zich voor om de vloer van parkeerlaag -5 te storten in de nieuwe parkeergarage Vredenburg, 17 meter onder het maaiveld. Aanstaande maandag rijdt er een lange stoet betonwagens die 1600 kuub beton aanvoert. Plaatselijk wordt deze maar liefst twee meter dik. Allemaal om de druk van het grondwater te weerstaan. Na maandag zijn er nog vijf van dergelijke stortsessies gepland. Pas dan ligt de vloer er volledig in. BU is benieuwd hoe groot de bezettingsgraad van dit niveau zal zijn als volgend jaar deze garage met 1200 plaatsen in gebruik wordt gesteld. Je kan er misschien nog een lasergamecentrum van maken, of nachtclub…
Terug naar het beton. De bouwwijze van deze garage is innovatief, dat staat buiten kijf. En tot nu toe lijkt het zonder problemen te verlopen. Geen verzakkingen, geen scheuren in de omgeving. Het winkelbedrijf gaat gewoon door. De Utrechter wurmt zich er zo goed en zo kwaad als het kan langs. Hieronder de integrale nieuwsbrieftekst van BAM:
Vijflaagse parkeergarage Hoog Catharijne is op het diepste punt
In het centrum van Utrecht bouwt BAM het nieuwe deel van Hoog Catharijne.
Dit project is opgedeeld in de onderbouw: de parkeergarage met een noordelijke en een zuidelijke inrit – en de bovenbouw: winkels en woningen. De bovenbouw wordt verdeeld door de Catharijnesingel die dwars over de parkeergarage heen zal lopen met aan de ene zijde het Poortgebouw, er boven de Stadskamer en aan de andere zijde het Entreegebouw.Ten behoeve van een hoge bouwsnelheid, wordt de vijflaagse parkeergarage gebouwd volgens de zogenaamde “top down methode”. De bouwput is ontgraven tot de 2e parkeerlaag en vanaf dat moment is tegelijkertijd naar boven én naar onder gebouwd. Dit is nooit eerder uitgevoerd en vereist een enorme inspanning op het gebied van ontwerp, uitvoering en samenwerking. De keuze voor de hoge bouwsnelheid is gemaakt om de bouwtijd te bekorten en daarmee bovendien de periode van overlast/geluidhinder te beperken.
In januari 2015 zijn we begonnen met de realisatie van de top-down methode. En met succes!
Inmiddels zijn we bezig met de voorbereidingen voor het storten van de gewapende constructieve vloer op de onderste vloer (-5). Dit is een vloer van 80×120 meter. Deze vloer ligt 17 meter onder het maaiveld en heeft te kampen met een opwaartse (grond)waterdruk van 15.000kg/m².
Het is daarom van het grootste belang dat deze vloer immens sterk wordt en vooral waterdicht blijft.
Om dit te bereiken wordt over de hele vloer gewapend beton van minstens 1 meter dik (!) gestort en op sommige plaatsen zelfs 2 meter dik (!!) gewapend beton.De vloer is vanwege de grote omvang verdeeld in zes “stortvakken”. Op deze manier is het beter uitvoerbaar, beter beheersbaar en de overlast wordt beperkt tot zes keer één dag. Het storten van het beton voor de vloer is zodoende ook verdeeld in zes fases. De eerste stort heeft een omvang van 1.600m³ beton en is gepland op maandag 26 oktober.
In aantallen/cijfers is per stort het volgende nodig:
Aantal betonpompen: 2
Stortsnelheid per pomp: 50m³ per uur
Totale stortsnelheid: 100 m³ per uur
Capaciteit betonwagen: 13m³
Aantal betonwagens: minimaal 124
Tijd aan- en afvoer betonwagen: 16 minuten
Totale duur stort: minimaal 16 uur
Aantal medewerkers: 4 stortploegen van 8 man en 2 vlinderploegen van 4 man
Hulpmiddelen/materieel: 6 trilnaalden en 4 vlindermachines.Ten behoeve van de waterdichtheid van de vloer is het van belang dat een stort niet onderbroken wordt. Wanneer men dus eenmaal is begonnen met storten, moet het volledige stortveld diezelfde dag afgerond worden. Zouden we dat niet doen dan is er een risico van scheurvorming in het beton, met alle gevolgen van dien.
De pompleidingen (de slangen vanaf de twee betonpompen) moeten een afstand overbruggen van vijf verdiepingen. Het door een leiding pompen van het beton over zo’n grote afstand, vraagt een enorm grote kracht. In deze situatie kan een pomp dan ook niet meer dan 50m³ beton per uur storten.
Omdat ons werkterrein maximaal is benut, is de ruimte beperkt voor de betonpompen en de aan- en afrijdende betonwagens. Hierdoor is het niet mogelijk om een derde betonpomp te plaatsen teneinde een hogere stortsnelheid te behalen.
Er is een reële mogelijkheid dat om 23:00 uur de werkzaamheden nog niet volledig zijn afgerond.
Als er ook maar enige vertraging is in bijvoorbeeld de aanvoer van het beton of in de verwerking van het beton op -5, zal 23:00 uur als eindtijd niet meer haalbaar zijn.
Bovendien moet na het storten van het beton, de vloer gevlinderd* worden. Hiervan verwachten wij echter geen overlast aangezien dit op het diepste punt van de parkeergarage gebeurt.Vlinderen
Een betonvloer kan je vlinderen op het moment dat het beton hard genoeg is om er op te lopen.
Met een vlindermachine wordt bovenste laag van het beton eerst open geschuurd. Wanneer de vloer los is geschuurd wordt de slijtlaag ingestrooid waarna met de vlindermachine de slijtlaag weer wordt ingedraaid. Als de betonvloer droog genoeg is kan men starten met het polijsten (ook weer met de vlindermachine). De betonvloer wordt zo vaak en zo lang gevlinderd totdat de toplaag glad en gesloten is. Op deze manier krijgt de betonvloer een harde, slijtvaste toplaag.De eerste stort staat gepland op maandag 26 oktober.
We beginnen ’s morgens om 07:00 uur met storten en gaan dan door tot in ieder geval 23:00 uur.
Deze situatie zal zich de komende twee maanden nog vijf keer voordoen om de in totaal zes vloerdelen te storten.
Reacties
Een lagere bezettingsgraad van de parkeergarage correleert met lagere verkeersdruk op gevoelige plaatsen als Westplein en Amsterdamsestraatweg. Dat laatste zouden wij allemaal heel fijn vinden.
Maar stel nu eens dat deze wensdromen uitkomen, dan denk ik dat er eerst nog een paar andere parkeergarages zijn waarvoor prima een andere bestemming te vinden is. De Rijnkade-garage zou kunnen wijken voor een Clarenburg doorbraak. Durf eens te dromen wat een fantastische herontwikkeling van het Godebaldkwartier mogelijk zou zijn als ook het maaiveld beschikbaar komt voor publieksfuncties omdat de binnenhoven niet meer voor geparkeerde auto’s gereserveerd hoeven te worden. Hoe zou het zijn micro-appartementen te bouwen op de plek van de Springweg-garage? En dan heb ik het over de Paardenveld-garage nog niet eens gehad.
Om eerlijk te zijn ontgaat mij het pessisisme als het aankomt op de bezettingsgraad van de HC garage.
Waarom denken mensen op dit forum dat deze garage grotendeels leeg komt te staan? Ik ben erg benieuwd. Zijn de uurtarieven voor parkeren daar soms al bekend? Dit gaat ongetwijfeld de bepalende factor worden.
Het was Klépierre die bij de introductie van de plannen voor stationsgebied fase 2 waarschuwde voor dit effect, gezien de wens van het college om het verkeer naar het centrum verder terug te brengen. Het idee achter de visie van fase 2 is om zoveel mogelijk autoverkeer voor de binnenstad af te vangen ter hoogte van de Overste den Oudenlaan. Of dat lukt is nog maar de vraag.