Bestemmingsplan Zuidgebouw in te zien

In Nieuws door HB7 Reacties

Het bestemmingsplan voor het zogenaamde Zuidgebouw is voor iedereen hier in te zien. Helaas is er nog geen plaatje of impressie van het gebouw te vinden, de gemeente en ABC Vastgoed houden de kaarten tot november voor de borst. We doen het met wat schetsen uit de procedure-documenten. Hier de link naar de bijlagen bij het plan, in totaal 110 MB.

We citeren uit paragraaf 3.2

ZuidgebouwStationsalleeHet Zuidgebouw wordt een multifunctioneel gebouw en bestaat uit wonen, kantoor, horeca en leisure. Het Zuidgebouw vormt een samenhangend geheel, is alzijdig en heeft levendige plinten grenzend aan het verhoogd maaiveld. De entrees zijn helder vormgegeven en sluiten direct aan op het verhoogde maaiveld van Stationsplein Oost. Via een secundaire ontsluiting wordt het gebouw ontsloten in de Stationsallee.

Bij nadere uitwerking van het Zuidgebouw zullen de randvoorwaarden vanuit het stedenbouwkundig plan in acht worden genomen. Het Zuidgebouw wordt hierdoor een gebouw met wisselende hoogten waarbij de maximale bouwhoogte 45 meter boven maaiveld is. Het gebouw vormt hierdoor een herkenbare geleiding vanuit het centrum via het tram- en busstation naar het station. Door een basishoogte van 25 meter ten opzichte van maaiveld te hanteren maakt het gebouw zich ondergeschikt aan de bebouwing van de OV terminal en sluit het meer aan bij de bouwhoogten van (Nieuw) Hoog Catharijne. De rooilijn van het Zuidgebouw wordt aan de zijde van de langzaamverkeersbrug zoveel mogelijk in de rooilijn van de bebouwing van Nieuw Hoog Catharijne gebouwd. Hierdoor krijgt de langzaamverkeersbrug een zelfstandig karakter en komt zo prominent in het straatbeeld naar voren.

Het Zuidgebouw wordt gebouwd op een tafelconstructie boven het (toekomstige) tram- en busstation, waarbij de onderkant van deze tafelconstructie tevens het plafond van het tram- en busstation is.

Voor lezers met belangstelling voor het stationsgebied van voor de Grote Kaalslag, lees het Vooronderzoek Nieuwe Stationsstraat van Tauw over de ondergrond, in relatie tot vervuiling en archeologie. Je vindt er lijsten, foto’s en tekeningen van de industriële activiteiten die in deze buurt vanaf ongeveer 1850 hebben plaatsgevonden, en dat is nogal wat.

ZuidgebouwBouwcontour

Reacties

  1. Berend

    Ik heb grote twijfels bij dit gebouw:
    1) Het is slecht en onlogisch aangesloten op het stationsplein: een lange looproute langs de blinde gevel van de terminal en verstopt achter een toekomstige hellingbaan. Niet de richting waar je als voetganger heen wilt.
    2) Het is een dead end. Geen doorgaande voetgangersroute. De enige reden dat je hier naar toe loopt is als je van tevoren al wist dat je in dit gebouw moest zijn.
    3) Hoe komt de afscheiding tussen plein en tramstation er uit te zien? Een blinde wand? een zwart gat?

    Dat het gebouw niet op plus één niveau op de Moreelsebrug aansluit is wat mij betreft een gemiste kans. Ik bedoel: je wilt toch alles in het werk stellen om er voor te zorgen dat de argeloze reiziger, die straks via de perrontrappen aan de Moreelsebrug het station verlaat, langs een zo aantrekkelijk en comfortabel mogelijke route alsnog de commerciële omhelzing van Klépierre wordt binnengezogen?

  2. Henk

    Er staat nogthans dat het op poten staat boven het busstation met horeca en leisure. En dat er nog geen uitwerking van het gebouw bekend is gemaakt. De conclusie is wellicht voorbarig?

  3. Dirk

    @Berend
    Ja eens. Mijn grote vrees is dat dit weer zo’n pand wordt waarin hoofdzakelijk zaaltjes verhuurd worden aan bedrijven voor bijeenkomsten (zoals er op het station al heel veel ruimte is daarvoor). Het betekent dat het een donkere, ongure plek blijft.

    En ik wil niet al te negatief zijn: ik hoop dat ik ongelijk heb (er is natuurlijk erg weinig info beschikbaar) en dat ze het redelijk weten in te passen.

    1. Auteur
      HB

      Het programma van het gebouw gaat voornamelijk uit van woningen. De investeerders zien geen brood in kantoren of short-stay. Wat je krijgt is een woongebouw met variërende hoogten, dat voornamelijk op het tramstation staat en aan de K&R-zijde ingangen en plintfuncties krijgt. Een beetje zoals Hoog Catharijne aan de overzijde dus. Omdat het gebouw nogal dicht op de sporen staat wordt goed gekeken naar de geluidbelasting op de gevel en worden ook de normen wat opgerekt om realisatie mogelijk te maken. Dat dit geen sinecure is blijkt uit de klachten van bewoners van Gilde- en Radboudveste, naar aanleiding van in gebruikstelling van de nieuwe omroepinstallatie.

  4. Eric

    Waarom wordt nou toch elk laatste open plekje dichtgeplempt met beton? Wat een claustrofobisch gedoe. Heeft de gemeente agorafobia, wellicht?

    1. Berend

      Dat zou eigenlijk ook mijn voorkeur hebben: geef het tramstation een perronoverkapping zoals de andere perrons die ook hebben, zo een met glas en zonnepanelen. Dan geef je reizigers die met de tram aankomen tenminste enig gevoel van oriëntatie en uitzicht op de omgeving. Reizigers die staan te wachten maken kans om af en toe een zonnestraaltje mee te kunnen pikken. Het zou bovendien veel meer de eenheid van de vervoersterminal benadrukken waardoor je als reiziger makkelijker kunt begrijpen hoe die (razend ingewikkelde) terminal in elkaar zit.

      1. Auteur
        HB

        Bedenk dat alle modaliteiten vanuit één centrale hal worden bediend. Dat zal voor het oriënteren en het plannen van je reis een slok op een borrel schelen.

Laat een reactie achter op Eric Reactie annuleren