Immens. Dat was de overheersende indruk van Rob, na de sneak preview voor de pers, donderdagmiddag. 12.000 Vierkante meter, schoon aan de haak, interwijkverbinding nog niet eens meegerekend. Wat een expeditie-gebouw, alles getuned voor het doorpompen van studenten en forensen, slechts onderbroken voor korte bezoekjes aan de “reiziger-gerelateerde retail’. Utrecht krijgt er een niemandsland van epische proporties bij. You either love or hate it.
De hal gaat 31 juli open. Iets eerder gaan de nieuwe sporen 20 en 21 in gebruik: a.s. maandag 13 juli. Merk op dat deze kappen geen PV-cellen hebben. Hier geldt kennelijk het principe: geen subsidie, dan ook geen cellen. (We kunnen ons voorstellen dat het rendement van cellen op glas geplakt lang zo goed niet is als gewone panelen.)
Zodra het laatste stukje oude hal met het blauwe licht (we hebben er al wat sfeerfilmpjes geschoten, want weg is weg) open gaat, kan de laatste fase van de vernieuwing worden opgepakt. Oplevering van het geheel is volgend jaar.
Meer plaatjes hierna.











































































Reacties
“nieuwe sporen 21 en 21”??
Gefixt. Meteen maar een fotogalerij toegevoegd als alternatief voor de carrousel.
Eerder werd bericht dat de perronkappen, die het dichtst bij het stadskantoor staan, niet van zonnecellen werden voorzien omdat er teveel schaduw was. Hierdoor zou de opbrengst dan zover teruglopen, dat het niet meer de moeite waard was. Hier is ook wel wat voor te zeggen.
Grote vraag is daarmee: komen er ook zonnecellen in de kappen aan de zuidoostzijde van het station? Hier zitten stukken bij die heel goed in de zon staan gedurende de dag.
Ik moet zeggen dat de lichtinval me alleszins lijkt mee te vallen. Die dakramen leken me wat weinig licht te geven, maar nu de wanden ook goed staan valt dat dus mee.
Ik zou het trouwens wel leuk vinden als ze een boog van het oude station in de zijgevel kunnen laten staan. Als vergelijkingsmateriaal. Ik kan me nog herinneren onder de indruk te zijn van de enorme uitbreiding van het station destijds. 😉
Wat een grauwe, grijze kille zielloosheid. Waar is de kleur?? Je zou van de weeromstuit de oude hal nog mooi gaan vinden.
En nu het plafond nog afwerken..! Die golfplaten ogen toch wat goedkoop bij de entree/het visitekaartje van de stad, dus wegwerken, en blijkbaar heeft de architect ergens een keer gemeld dat er nog wat aan zou worden gedaan..! Iemand meer info..?
Het is natuurlijk maar tijdelijk (tot deel 6 ook af is), maar is er in het midden wel een fatsoenlijke, doorgaande route in de hele lengte? Het ziet er heel smal uit nu en als je nagaat hoeveel mensen daar langs komen elke dag. De huidige oude hal (deel 6 zeg maar) lijkt me een stuk breder, of is dat gezichtsbedrog?
nieuwe hal is volgens mij even breed, er is een doorgaande route: zie http://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=125448651&postcount=3980
Dank! Toch vraag ik me af of ze de bouwfase 6 hier niet te klein hebben ingetekend waardoor de looproute tijdens de bouw niet smaller is dan hier is ingetekend. We gaan het meemaken; ben heel benieuwd naar de 31e!
Ik begrijp het gegeven dat mensen de nieuwe hal erg kil vinden.
Het is nuttig te realiseren dat Utrecht CS jaarlijks meer mensen verwerkt dan Schiphol. Die wil je netjes
ontvangen maar ook met gepaste dwang weer verder laten bewegen :-). Een comfortabele verblijfsruimte voor ná de reis moet het dus ook heel bewust niet zijn!
Ja, doorstroming is belangrijk, maar uiteraard moet de hal juist wel een comfortabele verblijfsruimte voor en ná de reis zijn. Niet voor niets komt er een balkon met Grand Café en restaurant voor langer verblijf en ontmoeting.
NS is ook niet voor niets eigenaar van een groot aantal horecaformules op het station. Commercieel gezien is het dus ook niet handig om iedereen voor of na een treinreis direct van en naar de perrons te dirigeren.
PS: het plafond van de oude hal heeft eenzelfde golfplaat look…
Het is vooral ook jammer van het dak. Dat had een stadstuin moeten worden. Burgers mogen geen oude auto rijden in de stad maar de gemeente heeft zelf geen verplichtingen
Dat is idd een gemiste kans Henk!
Oersaai. Ik zie alleen maar grijs, de “kleur” die je tegenwoordig bij veel grote nieuwbouwprojecten tegenkomt. Grijs is het nieuwe grindbeton.
Gisterenavond toen het schemerde toevallig nog even via het Jaarbeursplein naar het station en dat maakte toch wel indruk: de trap, het stadskantoor en de gevel/het dak van de stationshal (nu bijna af). Het zag er indrukwekkend en prachtig verlicht uit vanaf die kant. Met die paar bomen die er nog staan had het echt wel allure. In de hal zelf vind ik dat grijs nu toch niet tegenvallen; het is vooral heel ruim. Wat wel opvalt, is dat ook in delen die al afzijn nog veel niet echt af is (idem perron 21/22). De afwerking moet nog of laat te wensen over. Tegels die ontbreken, gaten, nog veel bouwstellingen/houten afzettingen, perronkappen die niet doorlopen. Het gaat weliswaar open, maar af(gewerkt) is het nog lang niet.