Moreelsebrug

In Nieuws door HB11 Reacties

Dat wordt de officiële naam van we tot nu toe Rabobrug noemden. Volgens POS was dit veruit de populairste suggestie. Beetje verwarrend is het wel. Het Moreelseviaduct ligt er deels nog. De helft daarvan is vernieuwd en heet Marga Klompébrug. De grote vraag is nu: hoe lang blijven we de brug nog Rabobrug noemen? Want het bekt wel lekker en we zijn er aardig aan gewend. Net zoals TivoliVredenburg bij velen gewoon Tivoli heet. Hier onze discussie over de naam met allerlei bespiegelingen van BU-lezers.

Terug naar de brug. Inmiddels is de bouw begonnen, plaatjes van de eerste paal op cu2030. Nog dit jaar worden de liggers aan de westkant geplaatst en de aanlanding gemaakt. Dan verhuist de aannemer naar de oostkant en wordt daar het werk voortgezet. De ijzerboom-bomen (of ijzerbomen, maar ze geven geen ijzer als vrucht, handiger is parrotia persica “Vanessa”) zijn bij de kwekerij inmiddels in bakken geconditioneerd zodat ze gewend zijn aan hun beperkte groeimogelijkheden. Een water- en voedingsysteem maakt onderdeel uit van het ontwerp. De bomen moet 8 BFT moeiteloos aankunnen. Waait het nog harder, dan zakken ze scheef. Door wortelbanden in de bak vallen ze niet over de rand. Overigens staat ook aantal van de 25 ijzerbomen in de volle grond, ter hoogte van Rabobank.

In de doorlees een bladerbare versie van het aangepaste definitieve ontwerp uit 2013, waarop te zien is hoe realisatie plaatsvindt.

Reacties

  1. Dennis

    Ik stoor me er aan dat de gemeente dit vol trots een fietsbrug blijft noemen en onderdeel van een hoofdfietsroute ziet. Afstappen om met je fiets op de brug te komen is niet waar ik aan denk bij een fietsbrug.
    Natuurlijk is dit een goede, welkome verbinding tussen Centrum en West, maar wel een sub-optimale.

    Ik zie de files onderaan de aanlandingen al voor me; ouders met kinderen in fietsstoeltjes, centrumbezoekers met met tassen volgehangen fietsen.. Daar zal menig zweetdruppeltje vloeien!

    Na opening van de brug is het wachten is op het besluit dat de aanlandingen aangepast gaan worden!

  2. Jan

    Waarom is er eigenlijk voor gekozen aan de westkant geen opfietsbare aanlanding te creeren? Daar is volgens mij voldoende ruimte om een goede hellingsbaan te realiseren.

    Voor de oostkant kan ik het nog enigzins snappen.

  3. Auteur
    HB

    Ik snap de keuze wel. Hellingbanen moeten erg lang zijn, ivm veiligheid en comfort. De ruimte onder zo’n hellingbaan is moeilijk nog voor iets anders te gebruiken. In een fietsenstalling is het ook niet bezwaarlijk om een stukje met de fiets aan de hand te lopen. Misschien hadden ze wel naar een betere integratie met fietsenstalling kunnen streven, vergelijk SPO: de hellingbaan dwars door de stalling.

      1. Apostle

        Ik betwijfel of daarvoor de benodigde ruimte beschikbaar is.

    1. Jan

      Op zich valide argument, maar een fietsenstalling is vaak wel het eindpunt van de fietsreis.

      Ik denk dat het gros van de fietsers het bezwaarlijk vindt om, als onderdeel van de fietsreis (van A naar B), twee keer een stuk te moeten lopen. Ik denk dat dit ook ten koste zal gaan van het aantal fietsers over de brug, waar mogelijk zullen fietsers de brug vermijden door via van Sijpestijn of Bleekstraat te fietsen.

      En dat is natuurlijk best zonde, want dan is er veel geïnvesteerd in een fietsbrug die niet ten volle zal worden gebruikt.

  4. R

    Zie ik daar midden op de foto een lift van een perron naar de Rabobrug? Stoer als ze gewoon een verbinding maken en maling hebben aan de inhalige belangen van Corio.

  5. Alan Hoekstra

    TivoliVredenburg/Tivoli had als werknaam Muziekpaleis. Niemand noemt het nu meer zo. Dus komt vast goed. Moreelsebrug vond ik verreweg het beste van het lijstje waaruit te kiezen viel: historische verwijzing naar de man die in 1664 het uitbreidingsplan van Utrecht maakte met aan de Westkant nieuwe grachten. Het is grotendeels niet uitgevoerd maar het heeft wel de kruisvaart opgeleverd en de structuur rond de Croeselaan. Mooi dat zijn naam nu wordt verbonden aan een verbinding richting dat stuk.

  6. JK

    Ach Moreelsebrug valt het beste, dus doen maar. Zelf heb ik Dichtersbrug ingediend – ivm met de achterliggende wijk; die zag ik niet in de percentages terug, was waarschijnlijk een brug te ver,

  7. Raymond v/d Hoven

    Het zal wel aan mijn PC liggen maar ik kan die publicatie niet lezen via hier. Bij pagina 7 crascht de player (meerdere dagen geprobeerd, player op mijn PC is de laatste versie. (nee, ook niet via de link onder het plaatje 🙁 ) Nog ergens anders te lezen?

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren