Bovenstaand kaartje hebben we snel vanaf een powerpoint gekiekt op de schouw van vorige week. Het laat de fasering van het singelherstel zien.
Dit najaar worden opgeleverd 1 en 2. Aanbesteding van het werk is begonnen. Aanvang in mei, als het werk aan de wegen en bruggen is voltooid. De afwerking van de Paardenveldbrug gaat gestaag door, idem voor het metselwerk aan de kade en de expeditieinrit. Waarschijnlijk eerst 1 open, na de zomer 2. Onderdeel van fase 2 is onderzoek aan de resten van het kasteel om vast te stellen hoe groot de creosoot-verontreiniging is en of dit toelaat om de resten in situ te reconstrueren.
Deel 4 in 2017, de parkeergarage gaat vermoedelijk volgend jaar in bedrijf.
En nu het teleurstellende deel: het water onder HC tot aan de Marga Klompébrug, fase 5, pas na 2019, dus ruimschoots nadat het nieuwe HC klaar is! Mogelijk zal dit gelijk zijn met fase 6, waarvoor nog een financiële reservering gemaakt moet worden. Fase 3, het water langs Smakkelaarsveld is hier ook na 2018 ingepland. Dit water is vooralsnog doodlopend, want voor het herstel van het deel van het water westelijk van het spoor is nog geen planning gemaakt.
Verzuchting: als BU bij start in 2007 had geweten dat het nog zolang zou duren, zouden we niet eens zijn begonnen.
Voor de liefhebbers van beton en staal, hier een 3D-doorsnede in hoogresolutie van de ondergrond, het water en de gebouwen van het nieuwe Hoog Catharijne, met dank aan BAM. Als het goed is zou je vanaf het uitzichtpunt Hoog Catharijne al de betonnen bodem van het water moeten kunnen zien.
Reacties
Ik kan niet wachten!
Zie ik trouwens goed dat op dit kaartje het fietspad vanaf de Amsterdamsestraatweg direct afbuigt richting de Daalsetunnel (en dus door het Daalsepark)? Dit was volgens mij een wens van de Fietsersbond, al staan die niet meer op hele goede voet met de gemeente sinds het akkefietje met de St Jacobsstraat.
Fietspad komt langs de rijbaan, niet door het Daalsepark. Helaas is het nog niet gelukt om ook de circa 40 parkeerplaatsen kwijt te raken, dat zou een volgende stap zijn om de groene ruimte helemaal verkeersvrij te krijgen.
Een pluspunt van de parkeerplaatsen is dat deze ook hinderlijk zijn voor de plannen met de bouwlocatie.
Het merkwaardige is dat er aan het zuidelijke eind van deel 5 (in het plaatje rechts), tussen het SHVgebouw en de apotheek en net naast de brug, al hard wordt gewerkt. Nog merkwaardiger zijn de twee kersverse betonnen drempels ter plaatse waarvan de bovenkant volgens mij samenvalt met het verwachte waterpeil.
Daar wordt een zinker gebouwd, een onderdoorsteek voor kabels. En langs V&D/SHV komt ook nog een bergbassin, om water op te vangen bij heftige regen. Die aanbesteding loopt nog. En misschien komen er ook nog wooneenheden voor V&D. Ze zijn er nog wel even druk.
Tivoli/Vredenburg weet duidelijk te profiteren van zijn ligging aan de singel, hetzelfde geldt straks wellicht voor bioscoop “De Kade”. Maar vergelijkbaar mooie plannen heb ik voor de kant van de V&D nog niet gezien. Nog weer een gebouw tegen de V&D aanplakken lijkt me eerlijk gezegd nogal dom…
Wellicht kunnen de huidige strubbelingen rondom de toekomst van V&D en de late realisering van dit stuk van de singel aanleiding zijn nog eens goed na te denken over de invulling alhier. Het zou toch mooi zijn als de kade langs V&D en SHV-pand straks ook een plek wordt waar het gezellig en goed toeven is!
Mee eens Berend, zeker een mooie aansluiting vanuit HC/Stadskamer naar Mariaplaats zou een mooie toevoeging zijn aan het stationsgebied. Er wordt nu veel gekeken naar de invulling ten noorden van de Stadskamer (Paardenveld/TiVr), maar ten zuiden ervan naar Mariaplaats lijkt een beetje ‘dood’.
SHV is een mooi gebouw, dus daar hoeft wat mij betreft niets aan te gebeuren. Ja, het is een kantoorgevel, dus niet bijzonder levendig, maar er valt wat mij betreft prima mee te leven.
Woningen/appartementen tegen de V&D aan lijkt me tamelijk kansloos met uitzicht op Hoog Catharijne en/of inkijk vanuit de stadskamer.
Als je echt wat wil doen qua levendigheid zou je die hele stadskamer moeten laten vervallen en iets totaal anders moeten bedenken. Ik zou het bijvoorbeeld wel mooi vinden als ze op hoogte twee of drie traverses zouden bouwen met woningen erboven/eronder. Dat je op 50 meter boven de singel loopt of woont met uitzicht op de lengte-as van de singel. Dan heb je het maaiveld beschikbaar voor zaken als levendigheid zonder dat het een donker hol wordt van 120 meter lang of een zicht belemmerend glaspaleis.
goed plan, dat gaan we dan over 30 jaar meemaken, als HC weer aan nodige verbouwing is. Als gemeente zich realiseert, dat de nieuwe situatie onder poortgebouw, in de grootste fietsenstalling, onder forum zoveel ellende aantrekt, dat het weer allemaal op schop moet.
De stadskamer is een gegeven… Het V&D pand is “versleten” en moet zeer binnenkort wellicht op zoek naar een andere huurder of een andere invulling. Er ligt dus een kans om na te denken over wat er met/rond het V&D pand zou kunnen gebeuren.
Mijn favoriete ingreep is nog altijd een doorbraak van Voor Clarenburg naar Rijnkade. Het V&D pand zou wat mij betreft gestript en van nieuwe gevels voorzien mogen worden (vergelijk dat eens met De Bijenkorf 😉 ). Maar het voornaamste is toch wel dat er een invulling op maaiveld komt die iets inspirerender is dan de huidige expeditie + personeelsingang.