Lopen dus

In Nieuws door HB5 Reacties

LopenLoont
Als je in de VS op straat loopt ben je een loser (of Jack Reacher). Soms lijkt het erop dat we in Nederland ook die kant op gaan. Lopen is wat overblijft als alle andere opties zijn uitgeput. Het is iets wat je in winkelstraten of op festivals doet, om de hond uit te laten of in looppas in een duur drielagensysteem.

Het lijkt geen wezenlijk onderdeel meer uit te maken in onze drukke dagschema’s: lopen. Voor Utrechts jonge populatie staat de fiets steeds paraat, ook al voldoet deze niet aan basale eisen van veiligheid en gemak, is deze regelmatig kapot, lek danwel gestolen. Waarom zien we lopen niet als een alternatief om je te verplaatsen over afstanden groter dan een paar honderd meter? Lopen is een volwaardige vervoersmodaliteit en niet iets wat koste wat koste geminimaliseerd moet worden. Redenen genoeg om lopen te promoten.

Als je de psychologie van het loopmijden in actie wilt zien, kijk naar een roltrap. Mensen gaan zelfs over de volle breedte van de trap staan, daarmee de ruimte voor de paar lopers blokkerend. (Wat natuurlijk ook Hollandse lompheid kan zijn.) Stedenbouwkundigen en verkeersspecialisten zullen de ruimte – tenzij het een park is – altijd zo inrichten dat verplaatsingen snel en efficiënt gebeuren, bij voorkeur gemotoriseerd of mechanisch. In de discussies over parkeren aan de overzijde van de Jaarbeurs komt de oplossing van de people mover zoals op Schiphol meteen om de hoek kijken. Herinner je de tapis roulant voor de Rabobrug. Recent nog weer in de raadscommissie Stad & Ruimte, die maar bleef doorzeuren over een extra lift naar het forum naast de eindhalte van de tram. Het is een zeer kostbare voorziening waardoor een beperkte groep 100 a 200 meter minder ver hoeft te lopen (rijden). Alles onder het motto van toegankelijkheid.

Bij CROW, kennisplatform voor infra, ruimte en mobiliteit, zijn ze wakker geworden. Daar is zojuist een boek gepubliceerd over de voetganger in beleid, ontwerp en beheer. Koop dat ajb snel, beste Utrechtse ambtenaren, en sla de verkeerswethouder, de gezondheidzorgswethouder en de cultuurwethouder ermee om de oren. Want een voetganger is geen gemankeerde fietser. Check het hier: poster over voordelen van lopen.

Reacties

  1. Marco Knol

    Ik loop regelmatig de stad in. In twintig minuten sta ik op het Jaarbeursplein en als de doorgang langs CS open is in minder dan een half uur van Transwijk-Noord naar Vredenburg. Geen gezeik met een plek zoeken voor m’n fiets, idiote fietsparkoersen en vervelende fietsers die zich vrijwel onzichtbaar met 3 man breed traag voortbewegen. Kortom, relaxed.

    1. lezer

      Jij kijkt waarschijnlijk dan ook uit op het moment dat de Rabobrug af is zodat ook het Mariaplaatsgebied dichterbij is gekomen.

  2. A. Vlaming

    Beste Herbert, ik kan mij aansluiten bij je oproep om lopen meer te stimuleren. Vooral in het centrum, bij de voetgangerszone zou ik gebruik van fiets ook liefst beperken (Oudegracht, Mariaplaats). Het zou veel meer relaxte openbare ruimte in de smalle straten opleveren, waar je niet steeds hoeft uit te kijken, dat je iemand in de weg staat. Dat de voetgangerszone (met fietsers toegestaan) vaak ook misbruikt wordt door razende scooters is dubbel vervelend.
    Ook meer stimulans van voetganger door winkelstraten buiten centrum zoals ASW of Kanaalstraat zou bevorderlijk zijn voor winkelklimaat in de straten. Dat zou b.v. kunnen met opheffen van PP langs de straten en deze te clusteren. Dat mensen zouden niet voor de deur van de winkel kunnen parkeren( met uitzondering mindervalide en bevoorrading) en worden genoodzaakt paar honderd meters te lopen langs alle andere winkels. De gewonnen ruimte kan men gebruiken voor etaleren, groen, terrasjes etc.
    Waar ik mij niet kan aansluiten is jouw opinie over de liften in stationsgebied. Een beetje meer empathie a.u.b. Voor jouw is 200 meter omlopen geen punt en voor heleboel andere gezonde mensen ook niet. Maar er bestaan ook (oudere/zieke) mensen, voor die dit echt een grote moeite kan voorstellen. En heb je welles gewandeld met een kinderwagen en een nog een kind van 3 erbij? Of een kind van 6 en een van 2,5 erbij? Ik kan je die van mij lenen. 200 meter kan een hele opgave zijn, zeker in drukke, onoverzichtelijke stationsgebied, waar je constant moet letten, dat er geen van de twee onder bus komt. Ik heb vaker de tram gepakt naar den Hommel om te zwemmen. Sinds die verhuisd is naar CS West is het gewoon niet te doen, met 2 kids door de station te lopen.
    En over de kosten van de liften: de extra 20-30 duizend Euro kan men makkelijk vinden, als men een beetje ondernemend kan denken (lastig voor ambtenaren, niet bekend met particuliere markt). We willen graag Highline op Forum met heel veel groen. Moeilijk te financieren? Vind ik niet. NL is grootste producent van planten en bloemen van de wereld. De U-terminal is de grootste station met de meeste reizigers. Hier kunnen bedrijven(tuincentra/kwekers) de grootste gratis showroom met miljoenen van reizigers inrichten. Zo zij de tuinen van Apeltern of Keukenhof ook ontstaan. Het vraagt om out “of the box” denken bij ontwikkelen van dit soort projecten.

    1. Auteur
      HB

      De afweging is niet zo eenduidig. Die lift kost een factor 10 meer dan wat jij noemt, afgaande op de collegebrief. En de lift zou vooral voor kantoorbezoekers (NS Hoge Dame) afstand schelen, voor stationreizigers en stadskantoorbezoekers maakt het niets uit.
      De woningen bij de Van Sijpesteijnkade krijgen sowieso liften. NS kan het zo regelen dat de liftstop naar forumniveau openbaar is. Kwestie van goede afspraken maken. Gratis zal dat niet zijn, maar wel veel betaalbaarder. Daarmee is een goede toegankelijkheid van het forum voor een groot deel afgedekt.

      Los hiervan: zoals de plannen nu worden voorbereid, verwacht ik dat de noordelijke uitloper van het forum nauwelijks levendigheid zal kennen. En dan hebben we het over een jaar of tien. Wat er tussen nu en tien jaar ter plaatse gebeurt is weinig concreet. NS wil de woningen in twee fasen bouwen om niet afhankelijk te zijn van de stagnerende kantoren. De raadscommissie heeft geen oog voor het effect van een langdurige ontwikkelingstijd. Die filosofeert het liefst, samen met het college, over het eindbeeld.

      Het woongedeelte (eventueel binnentuin) wordt privaat en zal ’s avonds met een flink hek afgesloten zijn. Als het kantoor van NS er ooit komt, zal dat ’s avonds vermoedelijk ook geen bedrijvigheid kennen (ligt aan huurder natuurlijk). Als gemeente en NS niet zorgen voor een redelijke inspanning tot ‘place making’ voor die locatie wordt het een gure bedoening. De gedroomde lift zal dan weinig gebruikers kennen.

      1. A. Vlaming

        Ik ben het met je eens, verder vind ik dat er veel meer cruciale problemen zijn met forum, waarmee zich de raad bezig zou moeten houden.
        Prijs lift afhankelijk van hoeveel tussenpartijen bij de levering betrokken zijn. Bij gemeente projecten blijkbaar te veel.

Laat een reactie achter op Marco Knol Reactie annuleren