Vredenburg-garage graven: binnenstedelijke mijnbouw

In Nieuws door HBReageer op dit artikel

Eind deze maand begint de ontgraving van de niveau’s -3 tot en met -5 van de nieuwe parkeergarage Vredenburg, zo liet BAM ons weten. De bouw van de bovenste en de onderste lagen vindt vervolgens gelijktijdig plaats.
Het ontgraven, vlechten en vervolgens storten van de onderste vloeren vindt plaats bij een beperkte werkruimte van zo’n drie meter hoog – het lijkt wel wat op mijnbouw. Zo wordt eerst laag -3 gegraven en gestort en pas als deze klaar is kan men met -4  verder. Vervolgens dan naar -5, het diepste niveau: 18 meter onder begane grond. De kolommen in de onderste drie lagen zijn al prefab afgehangen in de grote boorgaten.
Het niveau -3 bevindt zich onder het toekomstige water en is de laag waarop de aansluiting van de inritten wordt gemaakt. De bestaande oude tweelaagse garage in het plein wordt er aan toegevoegd. De garage wordt in 2016 geopend, dat is ruim twee jaar voordat de volledige bouw van Hoog Catharijne zal zijn afgerond.
Het project is gigantisch en de funderingstechnologie complex. In afwachting van de BAM-nieuwsbrief met wat meer uitleg, hier een vaktijdschrift-artikel waarin het onderste gedeelte van het werk uit de doeken wordt gedaan. Het is technisch, maar dat kan de lezer van BU wel aan.

Download artikel (pdf)

Reageer