Open Street Map bovenop de vernieuwing

In Reportage door HB5 Reacties

GoogleBlunder

Voor Google is het Stationsgebied kennelijk te complex geworden. Men doet maar wat.

Vergeet het blunderende Google Maps. Voor een werkelijk actuele verkeer- en bouwsituatie in het stationsgebied moet je bij Open Street Map zijn. Wat een nauwkeurigheid, een briljante site. Terwijl de asfaltmachines nog aan het afkoelen zijn, zetten de makers de boel al online. Bookmarken!

OSM4
OSM3
OSM2
OSM1

Zelfs de geprojecteerde trambaan en het HOV-viaduct zijn alvast met stippellijntjes ingebracht.

Reacties

  1. Martijn

    Mij was die rare bocht in de Noordertunnel (Google Maps) richting de uitgang naast de Mediamarkt al een paar keer opgevallen – het juiste antwoord van OSM is dat de tunnel wat schuin loopt. Slim. Maar zouden de mensen van Google nou nooit eens spieken bij Open StreetMap?

  2. Mick

    Vergeet niet dat de OSM community veel groter en actiever is dan bij Google. De mogelijkheden die osm biedt aan fanatiekelingen is ongekend krachtig! En osm keurt snel wijzigingen goed 🙂

  3. Berend

    OpenStreetMap is inderdaad een fantastische bron om dit soort projecten te volgen. Enige tijd geleden heb ik een iPhone/iPad app gebouwd om lekker soepel door het kaartmateriaal van OpenStreetMap te kunnen scrollen en zoomen (http://firstflamingo.nl/mapviewer/). Zelf bijdragen aan OpenStreetMap is ook leuk, waarbij het in dit soort gebieden de uitdaging is in hoeverre je kunt vooruitlopen op wat er in de planning zit dan wel je moet houden aan de situatie zoals je die buiten aantreft.
    Overigens ben ik niet zo negatief over Google Maps: ik vind de manier waarop zij in detail de Stationstraverse en Hoog Catharijne in beeld brengen (ook al zijn ze niet meer up to date en soms inconsistent) wel heel mooi.

  4. E

    Dit soort kaarten zijn tegenwoordig allemaal open-source. Oftewel, de mate van up-to-date-heid is afhankelijk van de gebruikers zelf. Google kun je ook aanpassen, maar geeft maar weinig mogelijkheden. Heb het zelf weleens gedaan, het is in principe vrij simpel als het gaat om een knip of rijverbod, het verleggen van infra etc is een heel ander verhaal. Blijkbaar werkt dat bij OSM dus veel beter.

Reageer