Van POS kregen we de laatst bijgewerkte planning voor alle werkzaamheden tot en met Q1 2021. (Dank daarvoor.) Ieder kwartaal een nieuwe situatie. We hebben het in een filmpje gezet en op ons Youtube-kanaal gepost. Bekijk het daar in hi-res voor de details.
Een paar dingen die ons opvielen:
– Je ziet de fasering van de bouw van het HOV op het Smakkelaarsveld. Nog drie jaar bouwrommel. Geen onroerend goed tegen het spoor aan.
– Water bij Marga Klompébrug pas in 2020, zuidelijke singel geen water. (Aangezien singelherstel opdracht is, mag men dit niet op de lange baan schuiven. Dit moet in 2020 blauw zijn. De gemeenteraad moet druk blijven uitoefenen.)
– Water langs TiVre tot onder Stadskamer (Hoog Catharijne) al in 2017.
– Water in Leidsche Rijn ter hoogte van Smakkelaarsveld echter pas in 2020.
– Op de kop van de Jaarbeurs alleen bouwactiviteit op de locatie van wat ooit Holland Casino moest worden, niet op de locatie van het hotel. (NB Gebied is nog steeds in studie, onderhandelingen lopen.)
– Fasering bouw Westflank-noord zal vermoedelijk anders worden dan filmpje weergeeft. NS bouwt eerst een hoge woontoren tegen het spoor aan. Dit gebouw hangt over het rijksmomument aan de Van Sijpesteijnkade. De rest van de woningen kan pas worden gebouwd als ook voor De Hoge Dame huurders zijn gevonden. Dat kan nog wel even duren.
– Onroerend goed op Paardenveld (De Kade) zou eigenlijk ook op deze kaart moeten verschijnen, want het bestuursrechtelijke traject is ingezet.
– Westplein en Jaarbeurs lijken statisch, maar schijn bedriegt. Dat komt omdat ze onder fase 2 vallen, waarover nog besluiten genomen moeten worden. Zie onder andere dit topic. De grote transitie van Jaarbeurs zal echter buiten deze planninghorizon liggen. Aanpassing verkeerssituatie Van Zijstweg is wel eerder.
– Op de Kop van Lombok is blok Buenos Aires niet ingetekend.
Zie jij opmerkelijke zaken, reageer dan.
Reacties
“zuidelijke singel geen water”
Kun je dat checken? Ik mag hopen dat dat stuk niet ingetekend is omdat dat gebied niet onder het POS valt, maar door de gemeente aangelegd moet worden (of begint dat gebied pas waar nu al water is?)
Anders moet er daar maar een tijdelijk hertenkamp komen; dat heeft in Rotterdam ook jaren goed gewerkt naast het centraal station.
Ik zie geen oplossing voor het Westplein (tunnel of anderszins). Gelukkig wel een streepje water te zien in 2020.
Smakkelaarsveld blijft akelig leeg. Geen groen of bebouwing.
Verder in het plaatje vooral heel veel bouwvolume en weinig groen en water.
Megabioscoop klaar in Q1 2016 en dus niet voor NFF 2015 ….. goh, verrassend
Rabobrug:
Q1 t/m Q3 2015 Start bouw aan de zuidkant.
Q4 t/m Q2 2016 Brugdelen over het spoor plaatsen.
Q3 t/m Q4 2016 Bouw centrumzijde en afronden.
Ruwbouw 2017 gereed.
HOV-verbinding (bus/tram) tunnel + viaduct
Q1 t/m Q2 2015 Tunnelwerkzaamheden (indeling tunnel ombouwen).
Q1 t/m Q3 2015 Aanleg aansluiting (grondwerk) HOV centrumzijde.
Q1 t/m Q4 2016 Ruwbouw HOV.
Ruwbouw 2017 gereed; tramlijn naar universiteit na de zomer 2017 in gebruik.
Ombouwen busstation Zuid (definitieve inrichting)
Q1 2016 Start werkzaamheden.
Q3 2016 Werkzaamheden voltooid.
Ombouwen busstation Centrumzijde (definitieve inrichting)
Q2 2016 Aansluiten, gedeeltelijk herinrichten en voltooiing.
Q2 2016 Sloop tijdelijke uitgang oostkant voorheen ‘Patatstraat’
OV-terminal
Laatste stap (6) begint pas in Q4 2015 en eindigt in Q3 2016. Dit is ruim een half jaar vertraging. Eerder faseringsplaatjes zeiden dat dit Q4 2015 voltooid zou worden.
‘Paraplu’ tussen/boven OV-terminal en HC
Gereed in Q3 2018 terwijl het Stationsplein Oost Q1 2016 in gebruik wordt genomen en HC Q1 2017.
Parkeergarage HC
Q3 2016 Voltooid. Was in eerdere modellen Q1 2016 en bij start werkzaamheden werd gericht op Q2 2016.
Volgens deze planning is in 2017 de infrastructuur voltooid en volgen er alleen nog maar gebouwen en groeninrichting.
@iemand, zuidelijk stukje van de singel is naar fase 2 gezet (samen met het Westplein).
Volgens mij heeft dat al eens op deze site gestaan (volgens mij omdat financiering nog niet rond is en helaas is ook dat laatste stukje gracht best een kostenpost).