Aanbesteding Jaarbeurspleingarage

In Nieuws door HB3 Reacties

De HC-garage aan het Jaarbeursplein in 2009

De HC-garage aan het Jaarbeursplein in 2009

De gemeente is gestart met de aanbestedingsprocedure voor het vinden van een aannemer die de Jaarbeurspleingarage wil ontwerpen en bouwen. Deze garage komt in de plaats van de gesloopte bovengrondse garage (ooit onderdeel van HC) en zal ongeveer 800 plaatsen omvatten.
Ontsluiting van deze garage is via de Croeselaan gepland, gebaseerd op het oude verkeersmodel van het Structuurplan Stationsgebied. Deze keuze lijkt – gek genoeg – nog steeds niet ter discussie te staan, ondanks het verzet tegen verbreding van de Van Zijstweg en onwaarschijnlijkheid van de Westplein-tunnel. Aansluiting van deze garage direct op de Graadt van Roggenweg zou de nodige autokilometers en een handvol verkeerslichten schelen, de luchtkwaliteit bevorderen en de Van Zijstweg ontlasten.
De gemeente onderstreept het belang van deze garage voor de huidige en toekomstige vraag: Jaarbeurspleingebouwen, kop van de Jaarbeurs, bestaande CBRE-kantoren en NH Hotel, maar ook voor Noord- en Zuidgebouw, aan de andere zijde van het station. Men hanteert bij kantoren een parkeernorm van 1:250, ofwel 1 parkeerplaats voor 250 vierkante meter kantoor.

Link naar de aanbesteding hier. In de selectieleidraad vinden we deze fasering:
PlanningAanbestedingJBPLeinGarage

De gemeenteraad moet zich nog over het bestemmingsplan uitspreken. In de commissie S&R is het Jaarbeurspleingebouw al aan de orde geweest in het kader van een zogenaamde voorhangprocedure, waarbij de raad kanttekeningen heeft geplaatst.

Vorige week heeft het restaurant van het Beatrixgebouw een vergunning aangevraagd om een kiosk aan de pleinzijde (noorden) te bouwen. Hiermee kan een nieuw te openen, tijdelijk terras (maximaal drie jaar) worden bediend. De Jaarbeurs ziet al de potentie van het plein, ook in de huidige vorm.

Reacties

  1. TP

    Volgens mij past het aansluiten van de parkeergarage Jaarbeursplein op de route Croeslaan/Van Zijstweg in de visie om de Graadt van Roggeweg thv Lombok zover te onlasten (knijpen) dat een tunnel niet meer nodig is. De Graadt van Roggeweg wordt dan ter hoogte van Lombok een enkelbaans maar drukke invalsweg.

  2. rcp030

    Leuk van de Jaarbeurs , een kiosk. Eerst storten ze Dinner66 in een faillissement. En nu zien ze zelf mogelijkheden. Ik hoop dat ze de kiosk verpachten aan de oude eigenaar van de dinner.

  3. Auteur
    HB

    Vorige week heeft Van Oosten namens twee stichtingen laten weten de vergunning voor de parkeergarage te zullen aanvechten bij de Raad van State. Hij was er als inspreker bij de RIA.

Reageer