Verkeer enzo

In Nieuws, Reportage door HB5 Reacties


Faits divers
 over verkeer, om de week die in het teken stond van de oplevering van het Stadskantoor – een majeure logistieke operatie – mee af te sluiten.
Wie verkeer zegt, zegt fiets. Utrecht pioniert: in Wilderiaanse proefballonnetjes, in hipstergedrag, in publieksvriendelijk wereldverbeteren, in discussies over de relevantie van rood en groen. Ben je een rood-stopper: klagen kan hier.

We krijgen een kloeke brug over het AR-kanaal erbij, geheel bestemd voor de knuffelmodaliteit fiets. Niet alleen de grootste stalling ter wereld, nog een record: de langste fietsstraat van NL. En niet te vergeten, de onstuitbare opmars van de snelle e-bike. De snelheidsvariatie op fietspaden gaat extreem worden.

Lachen: nog een Uithof-tramlijn bouwen omdat de eerste te vol zit, hoewel

Reuringvrij voltrekken zich de kleine verkeersaanpassingen. Je ziet ze terug in de verkeersbesluiten. Deze week de Knipstraat/Nieuwe Daalstraat bijvoorbeeld. Dat wordt vanaf nu een doodlopende weg. Geen verbinding meer tussen Leidseveertunnel en Daalsesingel voor auto’s. Dat is nodig om vrij baan te maken voor de HOV over het Smakkelaarsveld.

Nu denk je misschien: kan mij wat schelen. Zie het als een van de essentiële stappen in een grote omwenteling. Herinner je de luchtfoto’s van een Smakkelaarsveld als een rotonde in Parijs? Van privaat naar publiek gebruik. Bus- én tramverkeer van oost en west komen samen om een grote slinger over het Smakkelaarsveld te maken. Weinigen realiseren zich wat voor stedenbouwkundige barrière dit gaat worden. Hopelijk gaat de voetgangersbrug langs De Eendracht van het Land weer open.

Ondertussen wurmt het verkeer zich over het ‘Paardenslagveld’, waar de goede waarnemer heeft kunnen vaststellen dat er al een klein stukje definitief kruispunt is gerealiseerd achter de bouwhekken. Dit kruispunt zal een belangrijk element worden in de hele knijp-operatie. Dit kruispunt maakt het ook mogelijk dat het Daalsebuurtje een stukje stadsgroen erbij krijgt.

Nu we het er toch over hebben: dit diagram plofte deze week in de e-mail: de computers voorspellen onderstaande veranderingen in intensiteiten op Daalsetunnel, Weerdsingel, Oudenoord en Amsterdamsestraatweg. Het lijkt hoopvol, ware het niet dat er slechts een losse relatie is tussen aantallen auto’s en uitstoot. Remmen, gasgeven, remmen, gasgeven, remmen, gasgeven – we gaan het zien. Ondertussen maken de luchtverkeersmaatregelen ook slachtoffers waar we dat beslist niet willen. En de Croeselaan-knip manifesteert zich ondanks draconische maatregelen steeds meer als een zo door het college gewenste knijp.

VerschilKnijpNu

Op het Westplein ook grote veranderingen. Een fietsdoorsteek tussen Damstraat en Sijpesteijnkade herstelt een min of meer rechte verbinding met de hoofdfietsroute Leidseweg. Buenos Aires is feestelijk geopend. De openbare ruimte, stoep en fietspad zijn bijna klaar – dat heeft wat tijd gekost. Nu het bijna af is, openbaart zich een stedenbouwkundige ergernis: Buenos Aires heeft een blinde plint voor expeditie en parkeren aan de zijde van de Vleutenseweg gesitueerd. De overdadig aangebrachte AH-bordjes kunnen het effect niet repareren. Moonen richting Verdomhoekje, zeg maar. Dat krijg je als je een groot gebouw (okay, iets bescheidener dan ooit bedacht) in een kleinschalige wijk dropt.

Om mee af te sluiten een verkeersproject waar het eigenlijk alleen maar crescendo gaat: de OV-terminal. Twee plaatjes van het dak, met een week speling:
KapOVTerminalOkt2014 KapOVTerminalSept2014

Voor de winter de boel dicht, lijkt het credo te zijn. Hoewel winter

 

Reacties

  1. Berend

    Utrecht concurreert met Amsterdam en Kopenhagen (zie: http://www.theguardian.com/cities/2014/jul/14/bike-lanes-bridge-copenhagen-new-cycle-snake-cykelslangen) om de nummer één fietsstad van de wereld te mogen zijn. De drang om mooie persberichtjes de wereld in te slingeren is dus wel te begrijpen.

    Helaas is er een heel simpele reden waarom Utrecht deze race niet gaat winnen: Kopenhagen heeft het lef de auto op de derde plaats te zetten, na fiets en OV. Utrecht durft in dit opzicht niet te kiezen en blijft, in de praktijk, toch altijd weer (parkeer-) ruimte voor de auto maken.

  2. rcp030

    Echt kiezen voor OV en fiets kan blijkbaar niet, want de uitbreiding van bijvoorbeeld de Bijenkorf werd deels afgeschoten omdat er te weinig parkeerplaatsen waren ingepland…. de vraag is kan je in een stad in NL nog bouwen zonder parkeerplaatsen?

  3. Marco Knol

    Volgens mij was dat afschieten van de Bijenkorf ook vooral omdat de gemeente een parkeerbeleid heeft en daar vervolgens voor de Bijenkorf (op een niet al te sterk onderbouwde manier) van afweek. Dus ja, bouwen zonder parkeerplaats kan best. Moet je alleen wel hier en daar wat beleid aanpassen. Maar zoals Berend al schrijft; in Utrecht durven ze die keuze toch niet te maken.

  4. Job

    Die lage brug is bijna een terugkeer van de Artilleriebrug, maar dan niet meer naar de Leidseveertunnel. De hoge brug is enigszins vergelijkbaar met de fly-over over het 24 Oktoberplein. Dat lijkt mij ook de op één na beste oplossing.

Laat een reactie achter op Berend Reactie annuleren