Dat een wethouder die een paal draait zoveel landelijke pers op de been kan brengen – BU keek gisteren zijn ogen uit bij de poppenkast die gemeente, BAM en ProRail hadden georganiseerd. De start van de bouw van de grootste fietsenstalling ter wereld werd gevierd.
En daar mogen we natuurlijk best trots op zijn, voor zolang het duurt. Stationsplein Oost, SPO voor insiders, wordt een opmerkelijke openbare ruimte met een reusachtig dak dat op bubbelplastic lijkt zodat het plein een droge open ruimte wordt. Met fopnatuur in de vorm van bomen in betonnen bakken. Met veel winkels en tentjes: in de plint van de OV-terminal, bij Hoog Catharijne en in de kiosken op het plein zelf. Het contrast met de Middeleeuwse binnenstad was al groot maar wordt nu spectaculair.
Van het oude station – van welke incarnatie dan ook – zal nauwelijks nog iets te zien zijn. Misschien wat zuilen in de middentunnel of een beeld in de hal. Van de oude buurtsporen is in ieder geval niets meer over. De nieuwe sporen 1 tot en met 3 geven een sensatie van transformatie: door welke loop hole ben ik gegaan? Is dit Utrecht? Bovenop deze sporen is de vervreemding zo mogelijk nog groter. Daar is een taxiplatform 2.0 gecreëerd. Maar dan niet voor taxi’s maar voor winkels die Corio straks mag exploiteren. Niet te verwarren met het zogenaamde Noordgebouw: dat komt boven de trambaan, pal naast de sporen. De bouw daarvan zal vermoedelijk deels parallel met SPO plaatsvinden. Merk op dat vandaag de busbaan – die nu nog dwars over de bouwplaats rijdt – wordt verlegd naar zijn definitieve tracé tegen het spoor. Je kunt dat goed op de foto’s zien.
Hesjes aan en helmpjes op: pers, voorlichters en bobo’s mochten gisteren een kijkje nemen. Door de felle ochtendzon was het lastig fotograferen. We hebben er het beste van gemaakt. In de reeks beelden ook wat faseringsschema’s die BAM met het publiek deelde op de laatste schouw. Veel plezier.
Reacties
Thanks, interessant! Wel vreemd dat de bieb++ nog in de plaatjes staat ….
Wat een zuur verhaal over iets positiefs.
Het is ook nooit goed. Welk land bouwt überhaupt fietsparkeergarages?
En dat oude station was ook heel efficient.
Alleen maar verlangen naar “grootmoeders soep” is wat mij betreft ook terug naar “de builenpest” en andere ziekten.
Ik denk dat het nieuwe station qua overzichtelijkheid een stuk meer duidelijkheid gaat geven over trein, bus en tram. Dat was in de oude/huidige situatie compleet onoverzichtelijk. Straks kun je in een hal zowel naar busssen, trams en treinen. En wat leuk dat je aan twee kanten je fiets kan parkeren in grote gratis overdekte en bewaakte stallingen. Nee die 22.000 fietsen op straat waren een mooi gezicht?
al heel lang (en met veel waardering) deze website gevolgd
reden van reactie:
opeens een heel andere emotie in tekst/benadering/kritiek
ligt dit aan mij??
Is het nu zo dat er een doorgang komt vanaf de kelder van de fietsenstalling (SPO) direct in de middentunnel van het station?
Ik had eerder op BU (http://www.bouwpututrecht.nl/2013/04/03/middentunnel) gelezen dat deze niet toegankelijk zou zijn vanaf het busstation. Jammer.
Zie nu een animatie op CU2030.nl uit 2013 dat de tunnel wel aansluit op de fietsenstalling: https://www.youtube.com/watch?list=UUyQ-7KJJuqnSO6MLO-l5yUA&v=ynIRAhoqoBc#t=212 (3:33). Klopt dit?
Zou namelijk wel ideaal zijn voor de dagelijkse (fiets)forens die geen behoefte heeft om te flaneren in de stationshal.
Ik denk dat je gelijk hebt. Die animatie zal wel kloppen. Op de maquette in het Infocentrum (binnenkort Stadskantoor) zou je het ook moeten kunnen zien.
Wanhoop niet, er komen ook weer artikelen met positieve toonzetting. De fietsenstalling is een uitstekend idee. Niks terug naar vroeger. Wel vind ik dat je serieus moet nadenken of (het middelgrote) Utrecht niet gaat bezwijken onder de getalsmatige superlatieven van mobiliteit en winkelmeters. Het is nog geenszins zeker dat in 2018 het fietsenstallingsprobleem afdoende is opgelost. En wat gebeurt er met de middenstand als alle nieuwe vierkante meters van HC in de markt gezet worden? Kijk maar hoe binnen HC de experimenten elkaar opvolgen, expo’s, een insectenrestaurant, een tuinfabriek, nu weer de Man Cave. Het levert wel een aantrekkelijker winkelcentrum op, het Meeting Place concept, maar het kan niet verdoezelen dat men zoekende is.
Winkels is überhaupt een achterhaald idee. Ik vraag dat steeds bij CU2030 en ze doen net alsof hun neus bloed. Probleem is dat online verkopen het complete winkellandschap aan het veranderen is. Het enige dat de gemeente daar tegen in brengt is dat het centrum van Utrecht zeer gewild is. Er zullen altijd wel partijen zijn die daar willen zitten, maar de vraag is hoeveel m2 je voor de hoofdprijs kan verkopen. Ik zie het ook een stukje verderop bij het in aanbouw zijnde Leidscherijn centrum. Dat kamt met dezelfde problemen en zal zeker kannibaliseren op HC en de rest van de binnenstad.