Volgend voorjaar zullen de gerestaureerde delen van de gesloopte negentiende-eeuwse gietijzeren stationoverkapping terugkeren als markthal in het nieuw te bouwen Leidsche Rijn Centrum. Het worden vier lage delen naast elkaar, dat wil zeggen het lage deel van sporen 8 en 9 in vier stukken opgedeeld. De delen worden tegen elkaar aan gezet zodat een nagenoeg vierkante hal wordt verkregen van 30 bij 35 meter. De bouw begint deze maand.
Arjan den Boer volgt de lotgevallen van dit bijzondere oud ijzer en nam poolshoogte bij John Korssen, projectleider van Leidsche Rijn. De vergunning voor de inrichting van het Berlijnplein is inmiddels rond. Doel is om het plein — inclusief markthal — in april 2015 gereed te hebben. Begin deze maand wordt gestart met de fundering voor de perronkappen. De kapelementen zijn nu nog opgeslagen bij aannemer Van Wijk Nieuwegein, die ze ook heeft opgeknapt. Of de overkapping echt als markthal zal fungeren is nog niet helemaal zeker. In eerste instantie zal de hal worden gebruikt voor kleine evenementen. Als er vanaf 2017 voldoende bewoners zijn in Leidsche Rijn Centrum zal blijken of een markt haalbaar is.
Den Boer stelde vast dat de onderdelen die naar het stoomtreinmuseum Goes-Borssele zijn gegaan, vooralsnog doelloos in opslag liggen. Het materiaal verkeert in slechte staat en er ontbreken teveel onderdelen om ze te kunnen hergebruiken. Hij ontdekte bovendien dat in het Utrechts Spoorwegmuseum ook onderdelen liggen – iets wat de conservator niet kan bevestigen. De gelijkenis met de CS-zuilen is volgens Den Boer echter treffend. Ze zijn daar vermoedelijk in de jaren zeventig – tijdens de eerste sloopronde al terecht gekomen.
Lees zijn verhaal en bekijk de magnifieke foto’s van de bouw van het monumentale station in 1894 op zijn site. Als je wilt weten wat wij hierover in de afgelopen jaren hebben geschreven en gefotografeerd, tik dan “perronkappen” in de zoekbox.
Reacties
toch wel zonde dat dit verdwenen is…
… maar mooi dat ze in de vorm van een markthal weer terugkeren!
Markthallen zijn weer helemaal hip, las ik in de krant. Waarom komt die eigenlijk helemaal in Leidsche Rijn en niet op een wat prominentere plek in de stad?
@Marcel
Misschien dat je je het niet realiseert maar in de westkant van Utrecht (wat jij helemaal in Leidscherijn noemt) wonen 100.000 mensen. Het Leidscherijn Centrum – dat nu gebouwd wordt – is niet zoiets als WC Kanaleneiland of Overvecht, maar echt van een andere orde.
Jammer dat we zo snel met slopen zijn in dit land. Wel mooi dat dit gebouwd gaat worden