Vanaf 2008 zijn we begonnen me inventariseren welke naamsveranderingen in het Stationsgebied zullen gaan plaatsvinden. Het is weer tijd voor een update. Reacties en aanvullingen welkom. (Dit schreven we eerder.)
– Als eind 2014 de noordelijke rijbanen bij de Daalsetunnel weg zijn, kan het huidige groen worden geüpgradet tot Daalsepark.
– De fietsenstalling Jaarbeursplein met 4200 plaatsen is in mei 2014 geopend.
– De bruggen over de singel heetten in de plannen Knipstraatbrug, Paardenbrug, Moreelsebrug, Mariaplaatsbrug of Mariabrug. Definitieve namen zijn resp. Paardenveldburg en Marga Klompébrug.
– De naam Muziekpaleis heeft tien jaar gefunctioneerd maar is nu verdwenen. TivoliVredenburg is aardig ingeburgerd, hoewel we vermoeden dat het al snel zal worden afgekort tot Tivoli.
– Zalencentrum Hoog Brabant is verdwenen, evenals de naam.
– De Mineurslaan heeft in de plannen momenteel twee aanduidingen: Mineurslaan Noord en Mineurslaan Zuid. Inmiddels is de naam Forum opgedoken voor het voetgangersniveau boven de Mineurslaan.
– NS Stations hanteert voor de kantoorontwikkeling langs de Mineurslaan de naam De Hoge Dame.
– Op het Westplein is Paviljoen pOp verschenen.
– Zodra Oude Daalstraat 6/6bis is gesloopt, is de Korte Vosstraat, een laatste stukje Stationswijk, definitief verleden tijd.
– Oostelijk en zuidelijk van het Muziekpaleis verschenen nieuwe straten. In de plannen heetten ze nog de Verlengde Willemstraat en de Singelstraat. Definitief zijn resp.: Vlaamse toren en Hollandse toren, naar de bastions van het kasteel Vredenborg.
– De naam Vredenborch op het Secreatariaatsgebouw, boven de ingang van de Herman Brood-academie, is weg/vervallen.
– Waar nu Westplein ligt komt een kleiner stadsplein dat met Lombokplein wordt aangeduid. Of er nu een weg onder of boven de grond komt, deze zal ook een naam moeten gaan krijgen, evenals de fly-over voor HOV.
– Voor de ontsluiting van het busstation-west zijn nieuwe namen bedacht. Parallel aan de Asselijnstraat komt de Jan van Foreeststraat. De verlengde Van Zijstweg (onder de Rabobank door) gaat de Valeriusbaan heten. Het tijdelijke busstation krijgt de naam Dichtersplein.
– In de plannen rondom Stationsplein Oost lezen we over een nieuwe straat, de Smakkelaarskade. We denken dat daarmee de straat wordt bedoeld tussen Vredenburgviaduct en Nieuwe Stationsstraat.
– De straat Vredenburg wordt met Vredenburg Noord aangeduid.
– De bruggenknoop heet in de plannen Vredenburgknoop. Vroeger lag daar de Catharijnebrug. Mogelijk wordt deze in ere hersteld. Dan moeten er nog wel enkele nieuwe namen bij komen, want de knoop telt meerdere, niet met elkaar verbonden bruggen voor verschillende gebruikers.
– Willemsviaduct, Moreelse viaduct, Catharijneviaduct en Vredenburgviaduct zijn inmiddels geschiedenis, net als binnenkort de twee traverses van Hoog Catharijne.
– De naam Catharijnebaan is verdwenen.
– Het Stationsplateau (de taxistandplaats) is verdwenen.
– Op deze plek komt Stationsplein Oost.
– De Stationstraverse is verdwenen. De Patatstraat is zo goed als geschiedenis.
– De naam Jaarbeurstraverse is verdwenen. Wat de postale aanduiding is van de winkels in de OV-terminal weten we niet.
– Het Stadskantoor zal komen te liggen aan een stuk Stationsplein West dat officieel wordt aangeduid met Stadsplateau.
– De langzaamverkeersbrug Moreelsepark wordt aangeduid als de Rabobrug. Wat de definitieve naam wordt is nog onbekend.
– Het huidige Stationsplein zal straks Nieuwe Stationsstraat gaan heten.
– De naam Stationsplein komt wel terug, op een andere plek, in Stationsplein Oost en Stationsplein West, de twee verhoogde pleinen.
– Veel mensen spreken nog van de Buurtsporen. Maar die zijn inmiddels verbreed en opgegaan in de rest van de grote restyling zodat weinig meer herinnert aan de historie en de naam zal uitdoven.
– De namen die Corio hanteert voor de diverse gebouwen zijn De Vredenburg, City Room, Catharijne Room, Poortgebouw en Bruggebouw. Stadskamer is een veelgebruikte aanduiding voor de ruimte boven het water.
– Entreegebouw zal vermoedelijk wel een andere naam krijgen, dit is nogal prozaïsch. De vide in het Entreegebouw wordt aangeduid met Vredenburgroom.
– Tussen Entreegebouw en V&D-complex verschijnt een overdekte straat. Of deze een naam zal krijgen is niet duidelijk.
– De Leidseweg wordt ooit verlengd. Mogelijk gaat de Van Sijpesteijnkade dan verdwijnen.
– Catharijnehof en sporthal Catharijne zijn verdwenen.
Reacties
De winkels in het station hebben als adres Stationshal
Voor wat het waard is: volgens Openstreetmap gaat het om twee straten. Het NS-loket heeft daar adres Stationshal 1A–307 en postcode 3511 CE. De AH To Go heeft adres Stationstraverse 3 en postcode 3511 zonder letters.
AH.nl ziet twee AH To Go’s, beide in de Stationshal (huisnummers 1013B en 1015, beide postcode 3521 AX). Starbucks.nl heeft naar eigen zeggen een winkel met adres Stationshal 10, postcode 3511 CE. Burger King heeft, opnieuw naar eigen zeggen, ook een winkel met adres Stationshal 10, 3511 CE. Utrecht.
Ik concludeer dat Stationshal inderdaad de winnaar lijkt te zijn, maar ook dat hier nog een en ander in ontwikkeling is.
Grappig is ook dat station Utrecht CS als adres Stationshal 12 lijkt te hebben; het hele station ligt dus in de Stationshal.