Forum

In Nieuws door HB12 Reacties

Forum ft. Zarathustra the Cat
Aan de westzijde van het station, tussen Van Sijpesteijnkade en Rabobank, wil Utrecht een voetgangersverbinding creëren op niveau +1, bijna 8 meter boven maaiveld. Het is een verdere uitwerking van het masterplan en creëert een grootstedelijke sfeer, een heus “office district”. Of je het mooi of lelijk vindt, we krijgen een déjà vu van de Hoog Catharijneplannen uit 1963. Een soort Hoog Jaarbeurs. We zijn hopelijk iets wijzer, toch? Het forum houdt waar mogelijk afstand met de omliggende gebouwen. Dat verbindt onder met boven. Alleen in het stuk dat NS Stations wil volbouwen ontstaat een monolitisch blok met parkeren eronder.
Expeditie ft. Zarathustra the Cat
Hoe vermijd je dat het een tweede HC-expeditietunnel wordt, met van die nare, grote hekken op straatniveau? Het hoeft niet, als de Mineurslaan aan daglicht, weer en wind blijft blootgesteld.
Verder stellen we vast dat er, zoals de plannen zo worden getoond, eigenlijk geen substantieel groen meer is. Een paar bakken schaamgroen in de verblijfsgebieden. Kom op, dat kan veel beter. Beton is er echt al meer dan genoeg. We wilden een High Line, immers?
HighLineNY
Wat vind jij? Reageer.

In de doorlees een filmpje met de diverse loopverbindingen. Hier de presentatie [pdf] die POS houdt op bijeenkomsten zoals de raadsinformatieavond. Daarin vind je de gehele context van de plannen.

 

Reacties

  1. ill-b

    Ja, absurd dat weinige groen. Verder zou die expeditiestraat echt naar -1 moeten worden verplaatst, zodat je op het 0 niveau een mooie plint kan maken/behouden. Dit is toch armoe troef, en Hoog Catharijne 2.0…!?!

  2. ill-b

    Tevens een paar weken geleden op de High Line gelopen, en dat was écht top. De gemeente heeft nu de kans om zo’n zelfde plan te realiseren, ga er dan ook voor!!!

  3. Berend

    “Maaiveld” is een relatief begrip, zoals we ook op het dak van de A2-tunnel in Leidsche Rijn kunnen meemaken. De stationshal ligt nu eenmaal op +1, daar zullen we mee moeten leven.
    Persoonlijk vind ik de niveau overgang zoals die met de Jaarbeurspleintrappen gerealiseerd is erg mooi. Om daar op voort te bouwen met een (“Forum”) verbinding tussen Sijpesteijnkade en Rabobrug lijkt me helemaal niet verkeerd, het kan een interessant voetgangersgebied worden.
    Aan de expeditiestraat Mineurslaan lijkt me geen enkele eer te behalen, volgens mij kun je die beter helemaal overkluizen en voor publiek afsluiten. Wel hoop ik dat het zuidelijk deel van het busstation open blijft, dat is een gebied waar veel publiek komt en interessant om over uit te kijken.
    Maar wat ik het meest mis in de plannen is een attractieve invulling van de oostgevel van het Beatrixgebouw. Zó dicht bij het grootste station van Nederland, zóó veel passerend publiek, daar moet toch meer mee te doen zijn?

  4. TP

    Heel veel beton, veel potentiele slaapplekken en maar weinig menselijke maat. Inderdaad HC 2.0!

  5. Eva

    Hoe druk is het nu eigenlijk op niveau o in de Mineurslaan?
    Vergeet niet dat straks van 6.00 tot 1.00 er bussen rijden, zal een heleboel uitmaken nmm.

  6. ill-b

    Niet mogelijk om wat van die oude perronkappen te integreren in/op dat Forum…?

    1. Maarten de Jong

      Helemaal met ill-b en TP eens; HC 2.0. En inderdaad,die oude gietijzeren perronkappen zijn schitterend waarom niet integreren.
      Aan de andere kant, we kijken nu met weemoed terug naar de patatstraat omdat we daar zo gelukkigzalige momenten beleefden. Over een jaar of twintig bestaat over deze betonbak eenzelfde sentiment.

    2. Kees N

      Ik zou zelfs een pleidooi willen houden over het front van het oude station van Van Ravesteijn. Mogelijk vinden we het niet echt mooi, maar het is wel een markant beeld van een periode in de stad (die ikzelf ook niet heb meegemaakt). Het zou me verbazen als dat niet is te reconstrueren en ergens op een goede manier te integreren in de mooie dingen die nog gepland staan.

  7. Richard

    Ziet er top uit. Hoop wel dat ze het plan van de high Line uitvoeren. Dat zou het gebied ecologisch enorm opwaarderen. Zie de pauwoog en de Atalanta al tussen de hoogbouw door fladderen.

  8. Johan

    Jammer van de betonmassa, zonder groen. En waarom niet? Is groen duur? Ik denk het niet… Ik krijg zo het idee dat er veel (mannelijke) techneuten zonder veel gevoel voor esthetiek bezig zijn met de stationsplanning. Waarom alles recht en kaal? Met meer bomen, groene gevels, dynamiek en details in de gevels en betegeling zou het zoveel mooier kunnen.

Reageer