Berap Stationsgebied

In Nieuws door HB15 Reacties

Must read voor alle stationsgebied-volgers: net uit, de bestuursrapportage die ieder jaar gelijk met de Voorjaarsnota uitkomt. Het is een van de twee jaarlijkse puntmetingen in het reilen en zeilen van het Utrechtse stationsgebied.

Hier de link. Zie je iets opmerkelijks, reageer.

Reacties

  1. Stan

    Opmerkelijk dat de megabiascoop nog steeds gepland staat voor oplevering vóór NFF 2015! Met geplande start bouw in Q3 2014 is dat dus krap een jaar.

    1. Auteur
      HB

      Wie weet… Is geen ingewikkeld bouwproject. Zal afhangen van bestuursrechtelijke procedures.

      1. Marko

        Met Kees van Oosten in de procedure kun je rekenen op vertraging. Hij heeft al aangekondigd door te gaan tot de Hoge Raad als dat kan…

  2. Auteur
    HB

    @Marko: dit zal dan wel in de volgende rapportage in hoofdstuk 1.6 verschijnen. Op dit moment zijn er genoeg andere RvS-zaken waar men qua planning rekening mee moet houden.

  3. Richard

    Staan heel veel nieuwe zaken in. Er is een gebruiker voor het jaarbeurspleingebouw, bouw na de tour. Zuidgebouw word niet meer ontwikkeld door de NS. Crowdfunding voor de singel,..,teveel om hier even neer te zetten. Ziet er positief uit.

  4. Anoniem

    “Wel hebben zich twee partijen concreet gemeld voor de ontwikkeling van een woongebouw (50 tot 75 woningen) voor de Rijnkade parkeergarage.”

    Zo breed is die garage niet (ik tel 16 parkeerplaatsen breed op Google Earth, dus rond de 40 meter). Als het echt bij “voor de garage” blijft (en niet ook “voor de V&D” en/of “boven de garage”) wordt dat dus de hoogte in, bij 5 meter breedte per woning al minstens 10 verdiepingen voor 75 woningen.

    Dat zal dringen worden binnen het bestemmingsplan.

  5. TP

    Nog een bijzonder punt. Er zou een zichtlijn moeten komen vanaf de OV terminal naar de moskee volgens ontwikkelgroep Lombok.
    Dit blokkeert alleen de mogelijheid om het (lelijke) leeuwensteijn gebouw te herontwikkelen tot WTC. Heeft de gemeente daar zitten slapen?

  6. ill-b

    Dat er twee geïnteresseerde partijen zijn m.b.t. het voorzetgebouw voor de Rijnkadegarage. Mooie toevoeging van dat stukje singel, en gelijk de garage weggewerkt.

  7. Marko

    Hou er wel rekening mee dat dit rapport is vastgesteld voordat het nieuwe coalitieakkoord er lag. Zo staat de knip Monicabrug er nog in, terwijl die toch echt niet doorgaat. Het is mij onduidelijk welke andere zaken nog op de schop gaan.

    1. E

      Daar ga je veel te kort door de bocht, in het collegeakkoord staat alleen dat “we kiezen voor knijpen in plaats van knippen in het autoverkeer” in de uitwerkingsagenda van Utrecht Aantrekkelijk en Bereikbaar.

    2. Auteur
      HB

      http://www.utrecht.nl/verkeer-en-vervoer/knip-bij-de-monicabrug/
      Er wordt op deze (officiële) knip-pagina ook met geen woord gerept over een heroverweging. Bovendien zou een niet uitgevoerde Monica-knip direct van invloed zijn op de onderliggende berekeningen voor de verkeersreconstructie kop ASW. Dat proces is inmiddels afgerond en dat kruispunt zal moeten worden gebouwd omdat anders ook het singelherstel in de verdrukking komt. In alle commotie wordt door tegenstanders gemakkelijk vergeten hoe groot het voordeel voor de bewoners van Daalsebuurt, Oudenoord en Pijlsweerd-zuid zal zijn van minder verkeer ter plaatse.

  8. A. Vlaming

    @HB: 1.Idd, het ambtelijk apparaat gaat gewoon met de plannen door tot zij van verkeerswethouder een ander opdracht krijgen, zoals ze zelf in ADUN op 9 mei hebben gezegd. Dat betekend nog niet, dat de knip doorgaat. Zoals gezegd, staat het in coalitieakkoord, en als het toch uitgevoerd wordt, kan het twee dingen beteken : of de coalitie partijen (VVD-SP)gaan zich als heel onbetrouwbaar/draaierig profileren, of de coalitie valt heel snel uit elkaar.
    2. In alle commotie wordt door de voorstanders gemakkelijk vergeten hoe groot het nadeel voor de bewoners van de ASW, Daalsebuurt en Ondiep zal zijn van meer verkeer ter plaatse. Bewoners van Pijlsweerd (van onder andere Herenweg-Kerkweg-Bethlemweg-Kruisweg-Harpstraat-Zilvergeldstraat)zitten ook niet blij te wachten, dat het hele wijk doorgeknipt wordt.
    http://www.duic.nl/nieuws/67494/verkeerskundige-knip-monicabrug-stuit-op-nog-meer-verzet/?utm_source=DUIC&utm_campaign=5bbd553095-DUIC+Nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_term=0_ea6618a461-5bbd553095-335266829
    De verkeerssituatie moet niet zo opgelost worden, dat het voordeel van een tot een nadeel voor andere wordt. Er moet gewoon MINDER (vuil)verkeer naar centrum kunnen komen!

    1. Auteur
      HB

      Doorgeknipt klinkt nogal dramatisch, maar laten we wel wezen: het gaat enkel en alleen om het autogebruik. Het is niet zo dat buurten desintegreren. Misschien is plaatselijk wel het omgekeerde het geval! Lang niet iedereen heeft of gebruikt de auto. We moeten uiteindelijk toe naar minder en flexibeler autobezit, naar deelconstructies, liefst van emissievrije auto’s, noem maar op. Als we willen dat er minder vuil verkeer naar en door het centrum gaat, zullen we als autobezittende Utrechters ook bereid moeten zijn daarvoor offers te brengen. Persoonlijk ga ik ook in mijn mobiliteit ingeperkt worden, dus ik ga zelf ook andere afwegingen maken. In sommige gevallen kies ik dan sneller voor de fiets om maar iets te noemen.
      Het alternatief: knijpen zie ik eerlijk gezegd niet voor me.
      Als dit college er eind van het jaar niet voor zorgt dat de verkeerssituatie op de Weerdsingel, Oudenoord, kop ASW beduidend beter wordt, dan hebben we een fors geval van onbetrouwbaar/draaierig stadsbestuur.

      1. A. Vlaming

        Mee eens op veel punten: b.v. De Vogelenbuurt is door inrichting als woonerf veel aantrekkelijker geworden. Het zou op veel straten in Pijlsweerd een verbetering kunnen zijn, op andere kant op straten, die aangewezen worden als enige in en uitritten voor hele wijkverkeer zoals Blokkstraat of Herenweg ligt de situatie anders. Ook mee eens over inperken van autobezittende Utrechter: mensen kiezen nog vaak om van A naar B met auto te komen, maar eerlijk gezegd vind ik OV geen alternatief, zeker niet met de nieuwe dienstregeling. Ik doe zelf ook alles op de fiets.
        En over de verkeerssituatie op de Weerdsingel, Oudenoord, kop ASW: dit zijn niet de enige plekken in Utrecht waar iets moet gebeuren voor eind 2014. Wat dacht je van M.L. Kinglaan, Bleekstraat, Catharijnesingel, Cartesiusweg, Albert Schweizerdreef, en de Amsterdamsestraaweg?

Laat een reactie achter op A. Vlaming Reactie annuleren