De grond in

In Reportage door HB6 Reacties

_8011367_wm
Rob heeft vrijelijk op de bouwplaats van BAM mogen rondstappen om te kijken hoe het werk vordert. We nemen een kijkje ín de Vredenburg-knoop. Je kunt trouwens van achter het bouwhek al zien waar de bruggen straks komen te liggen. De toeritten zien er spectaculair uit. Op foto 372 zie je bijvoorbeeld de onderkant van de bak van het water van de Leidse Rijn. Het betonwerk bij de Vredenburgknoop lijkt klaar te zijn, daar verschuift het werk naar de aansluiting met de garage en naar de inrit. Bij de zuidelijke inrit is men nog druk met het bovendek. Zodra die inritten klaar zijn kan het autoverkeer terug naar de westzijde. Dat is nodig om de aansluiting van de zuidelijke inrit met de kelder te kunnen maken.
_8011383_wm
Op foto 383 zie je dat men met het graven van de diepwanden zo’n beetje helemaal rond is. Jammer dat men bij het ontwerp niet een stapje verder is gegaan en ook de inritten van de bestaande HC-garages ondergronds heeft getrokken. Kijkend naar de huidige giga-operatie was dat helemaal niet ondenkbaar geweest. Vanaf de zuidelijke inrit had je dan op niveau -1  onder het poortgebouw afgetakt en de zwaai naar het westen gemaakt. In de stationsstraat vervolgens een ondergrondse t-splitsing. Dan had je – op expeditieverkeer na – een bijna exclusief voetgangers- en fietsgebied gekregen op straatniveau.
Beeldverslag na de klik.

Loading Images
wpif2_loading
_8011365_wm
_8011367_wm
_8011369_wm
_8011372_wm
_8011374_wm
_8011377_wm
_8011379_wm
_8011380_wm
_8011381_wm
_8011382_wm
_8011383_wm
_8011384_wm
_8011385_wm
_8011386_wm
_8011389_wm
_8011390_wm
_8011391_wm
_8011393_wm
_8011395_wm
_8011396_wm
_8011399_wm
_8011402_wm
_8011403_wm
_8011404_wm
_8011405_wm
_8011406_wm
_8011407_wm
_8011408_wm
_8011376_wm
_8011378_wm
_8011387_wm
_8011392_wm
_8011394_wm
_8011397_wm

Reacties

  1. Rob

    En die wapperende “gewaden” aan de achterkant van TivoliVredenburg hangen er niet vanwege een op hande zijnde opera voorstelling 😉

  2. Berend

    “Jammer dat … niet ook inritten bestaande HC-garages ondergronds …”

    Tegen de tijd dat het allemaal klaar is zijn we weer een heel stuk verder met deelauto’s, Car2Go’s, zelfrijdende taxi’s en andere ontwikkelingen waardoor mensen wel mobiel kunnen zijn maar niet hun eigen voertuig hoeven te bezitten of te parkeren. De vraag naar parkeerruimte zal op langere termijn onvermijdelijk afnemen. Zodat het nog maar de vraag is of we al die bovengrondse parkeergarages dan nog nodig hebben.

    En als ik dan gelijk een suggestie mag doen: begin eens met de Rijkade-garage tussen V&D en SHV te slopen, zodat het V&D gebouw ook aan de zuidzijde op maaiveld een gezicht krijgt. En zodat je vanuit Bakkerstraat en Voor Clarenburg gewoon rechtdoor de Catharijnesingel op kunt lopen.

    1. Auteur
      HB

      Maar een klein deel van de garagecapaciteit hoort bij de appartementen. Intensief gebruik van deelauto’s zorgen voor minder parkeerdruk van eigenaren, maar het wil niet zeggen dat de wens tot automobilisme afneemt. Deelauto’s zijn een symptoom van grotere flexibiliteit in keuze tussen modaliteiten. Maar het zou inderdaad mooi zijn dat bestaande bovengrondse garages op termijn andere bestemmingen zouden kunnen krijgen.

  3. Folkert

    Rob, mag ik foto 8011380 wm van je hebben. Toevallig een stuk van het gebouw waar ik wat energie in heb gestoken. Bij voorbaat dank, Folkert

  4. Foort Jan

    Een vraagje, wordt er wel rekening met de genoemde mogelijkheid naar de andere hc parkeergarages en kan dit in een later stadium gerealiseerd worden. Of anders kunnen we het cu2030 hiervan het nut doen laten inzien?

  5. Auteur
    HB

    Met de huidige constructie is later toevoegen onmogelijk. De toerit komt op niveau -3, onder het water, met een poortgebouw er bovenop. Verder ligt er een hoofdriool onder de weg. Ook al zou het technisch te doen zijn, financieel zal het een onhaalbare kaart zijn door de complexiteit.

Laat een reactie achter op Foort Jan Reactie annuleren