Rob heeft vrijelijk op de bouwplaats van BAM mogen rondstappen om te kijken hoe het werk vordert. We nemen een kijkje ín de Vredenburg-knoop. Je kunt trouwens van achter het bouwhek al zien waar de bruggen straks komen te liggen. De toeritten zien er spectaculair uit. Op foto 372 zie je bijvoorbeeld de onderkant van de bak van het water van de Leidse Rijn. Het betonwerk bij de Vredenburgknoop lijkt klaar te zijn, daar verschuift het werk naar de aansluiting met de garage en naar de inrit. Bij de zuidelijke inrit is men nog druk met het bovendek. Zodra die inritten klaar zijn kan het autoverkeer terug naar de westzijde. Dat is nodig om de aansluiting van de zuidelijke inrit met de kelder te kunnen maken.
Op foto 383 zie je dat men met het graven van de diepwanden zo’n beetje helemaal rond is. Jammer dat men bij het ontwerp niet een stapje verder is gegaan en ook de inritten van de bestaande HC-garages ondergronds heeft getrokken. Kijkend naar de huidige giga-operatie was dat helemaal niet ondenkbaar geweest. Vanaf de zuidelijke inrit had je dan op niveau -1 onder het poortgebouw afgetakt en de zwaai naar het westen gemaakt. In de stationsstraat vervolgens een ondergrondse t-splitsing. Dan had je – op expeditieverkeer na – een bijna exclusief voetgangers- en fietsgebied gekregen op straatniveau.
Beeldverslag na de klik.
Reacties
En die wapperende “gewaden” aan de achterkant van TivoliVredenburg hangen er niet vanwege een op hande zijnde opera voorstelling 😉
“Jammer dat … niet ook inritten bestaande HC-garages ondergronds …”
Tegen de tijd dat het allemaal klaar is zijn we weer een heel stuk verder met deelauto’s, Car2Go’s, zelfrijdende taxi’s en andere ontwikkelingen waardoor mensen wel mobiel kunnen zijn maar niet hun eigen voertuig hoeven te bezitten of te parkeren. De vraag naar parkeerruimte zal op langere termijn onvermijdelijk afnemen. Zodat het nog maar de vraag is of we al die bovengrondse parkeergarages dan nog nodig hebben.
En als ik dan gelijk een suggestie mag doen: begin eens met de Rijkade-garage tussen V&D en SHV te slopen, zodat het V&D gebouw ook aan de zuidzijde op maaiveld een gezicht krijgt. En zodat je vanuit Bakkerstraat en Voor Clarenburg gewoon rechtdoor de Catharijnesingel op kunt lopen.
Maar een klein deel van de garagecapaciteit hoort bij de appartementen. Intensief gebruik van deelauto’s zorgen voor minder parkeerdruk van eigenaren, maar het wil niet zeggen dat de wens tot automobilisme afneemt. Deelauto’s zijn een symptoom van grotere flexibiliteit in keuze tussen modaliteiten. Maar het zou inderdaad mooi zijn dat bestaande bovengrondse garages op termijn andere bestemmingen zouden kunnen krijgen.
Rob, mag ik foto 8011380 wm van je hebben. Toevallig een stuk van het gebouw waar ik wat energie in heb gestoken. Bij voorbaat dank, Folkert
Een vraagje, wordt er wel rekening met de genoemde mogelijkheid naar de andere hc parkeergarages en kan dit in een later stadium gerealiseerd worden. Of anders kunnen we het cu2030 hiervan het nut doen laten inzien?
Met de huidige constructie is later toevoegen onmogelijk. De toerit komt op niveau -3, onder het water, met een poortgebouw er bovenop. Verder ligt er een hoofdriool onder de weg. Ook al zou het technisch te doen zijn, financieel zal het een onhaalbare kaart zijn door de complexiteit.