Faalknip

In Nieuws door HB12 Reacties

Als BU probeer je de balans te houden in argumenten voor en tegen verkeersmaatregelen. Laten we het zo uitdrukken: als het er voor de hele stad beter op wordt, zijn we voor. Over bijvoorbeeld de Monicaknip hebben we eigenlijk geen mening. Over de knip Croeselaan mutatis mutandis ook niet. Maar al die horrorverhalen op de social media over “knipfraudeurs” bij de Rabobank hebben ons wel nieuwsgierig gemaakt. Want als veel automobilisten er hun bips mee afvegen, wat voor zin heeft het dan?
In september 2013 is de maatregel ingegaan. Er hebben daar een tijdlang verkeersregelaars rondgelopen. Momenteel is er op de Croeselaan geen enkele te vinden. De wegstructuur lijkt nu voor de komende tijd stabiel te zijn.
Een kwartier posten in de avondspits levert toch al gauw ettelijke tientallen handige jongens en meisjes op, die keren op de inrit van de Rabobank. Een heel gemier soms, want Rabobank halteert er zelf ook met grote bussen voor personenvervoer. Over een aantal jaren zal de Croeselaan helemaal geblokkeerd worden, als de ondergrondse garage komt. Áls deze komt.
Voor de Monicaknip ligt het anders. Daar is de verkeersmaatregel die eind 2014 ingaat de énige maatregel. Als daar dezelfde handige jongens en meisjes langsrijden, maken ze een u-bocht op de St. Jacobsstraat. Er is niets dat hun daarvan weerhoudt. Ze hebben op de Croeselaan goed kunnen oefenen.
Tenzij er serieus wordt gehandhaafd geldt ook hier weer dat de brutalen de halve wereld hebben. Willen we meer of minder brutalen? Willen we meer of minder knips? Kies maar.

Reacties

  1. Robb

    Die hele knip op de croeselaan is totaal overbodig en begint gebaarlijke vormen aan te nemen.

  2. Jan

    Misschien moet de gemeente gewoon eens stoppen met dit soort betuttelend gedrag, het effect van deze maatregelen is nooit bewezen.

    Hoeveel geld is er al verspild in ambtenaren salarissen om de knip monicabrug te onderzoeken en realiseren?

  3. E

    Opheffen van de knip Croeselaan betekent de terugkeer van doorgaand verkeer (zonder bestemming aan Croeselaan-noord), waardoor de Croeselaan ter hoogte van het Westplein keihard gaat vastlopen. Het verschil met ‘vroeger’ is dat het busverkeer ter plaatse inmiddels enorm geïntensiveerd is, a.g.v. het busstation West. Ga maar eens kijken in de avondspits hoeveel bussen er voor de verkeerslichten Westplein staan te wachten; als automobilist voel je je daartussen niet fijn.

    Ik ben het er wel volledig mee eens dat het geen gezicht is zoals de situatie nu functioneert.

  4. Marco Knol

    Ik heb eerlijk gezegd liever helemaal geen knips, hetleidt alleen maar tot het uitsmeren van meer uitstoot over een groter gebied zodat de piekwaarden op bepaalde plekken dalen. Het wordt er in de stad als geheel niet schoner van.
    Dat gezegd hebbende wordt ik als fietser en wonend in Transwijk-Noord ook niet blij van de huidige situatie. Ik mag nu eerst lekker lang wachten om de kruising admiraal Helfrichlaan-Overste den Oudenlaan over te steken en vervolgens sta ik nog steeds tot sint-juttemis te wachten op de kop van het jaarbeursplein om verder te fietsen richting centrum (of zolang het nog kan; Daalsetunnel).
    Wat mij betreft dus gewoon een bussluis neerleggen en zo nodig een flitspaal ophangen.

    Overigens is dit gedrag natuurlijk niet nieuw. Op de Graadt van Roggenweg gebeurt dit al jaren bij de parkeerplaats van de Jaarbeurs en SVB.

  5. Jan

    Ik denk dat er niet echt gekeerd gaat worden op de Jacobsstraat. Ik denk eerder dat men over de paardeveldbrug en de nieuwe kade of de waterstraat rijdt, en daar de Jacobsstraat in. De andere kant op gebruikt men dan de herenweg, de singeldwarsstraat en de singelstraat. Dan hoeft men niet te keren.

    1. Auteur
      HB

      Dan negeren ze dus het inrijdverbod op de Paardenveldbrug. (Naast het politiebureau…) De Herenweg is geblokkeerd.

  6. Bahco

    Ik kwam toevallig zaterdag langs die knip in de Croeselaan en ik snap niet dat Nederland nog een begrotingstekort heeft. Zet beide kanten op een camera neer die bekeuringen genereert voor de doorrijders en de euro’s zullen binnenstromen!

  7. Roelf Dijkhuis

    Het is mij ook overkomen, ik wilde over de Croeselaan rijden en werd door de borden het RABO-zijstraatje ingestuurd. Niet iedereen leest deze site of andere media, als je wilt dat mensen met de auto een andere route kiezen zul je dat toch langs de weg moeten aangeven, minstens aan de beide uiteinden van de Croeselaan, lijkt me.

  8. Laurens

    Oh, dat heb ik ook wel eens gedaan. Ik snapte er ook helemaal niks van, ik dacht dat ik iets gemist had of dat er werkzaamheden waren ofzo. Het was echt helemaal niet duidelijk.

    Ik lees nu pas dat het blijkbaar helemaal niet de bedoeling was dat ik daar reed? Maar ja, hoe ik dan anders moet rijden weet ik ook niet precies. En op dat punt ben je ook al zo ver de Croeselaan ingereden, het eindpunt ligt in zicht…

    1. Laurens

      Kwam idd ook door de bewegwijzering in de Rabo-zijstraat terecht… Want ja, omkeren dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus dacht dat de weg misschien achter het Rabo-kantoor werd omgeleid. Maar ja, daar kon je niet echt doorrijden dus dan maar omkeren… en hey nu kan je wel gewoon rechtsaf slaan!

Laat een reactie achter op Jan Reactie annuleren