Verkeerszaken

In Nieuws door HB13 Reacties

Oude en nieuwe situatie Monicabrug

Het gaat nu echt gebeuren: invoering Monica-knip en reconstructie van de kop van de Amsterdamsestraatweg, ASW voor ingewijden. (Althans als de plannen de bezwaren op de verkeersbesluiten die de komende maanden worden genomen, overleven.)


Voor wie wil weten hoe die knip in zijn werk gaat en welke aanvullende verkeersmaatregelen er nodig zijn, kan men kijken op een speciale site die net is live gegaan: Knip bij de Monicabrug.
De grote gedachte: meer verkeer over de buitenste (snelweg-)ring, geen verkeer dwars door de stad. De grote angst: een infarct op de ASW. Of deze: vreemde automobilisten met niet actuele routeplanners boos schoppend tegen elektronische paaltjes. De boodschap die Utrecht wil uitzenden is: kom hier niet met je auto!! (Tenzij je naar HC en Jaarbeurs wilt natuurlijk, dan ligt er een rode loper.)

Wat er op korte termijn gaat gebeuren lezen we op CU2030. Het betreft werk op de kop van de ASW en Paardenveld. We hebben het samengevat:

Deze week start verleggen van wegen en verkeersstromen bij de rotonde. Dit zal ongeveer 8 weken duren, tot week 20. Dan is er ruimte gemaakt voor om het diepriool te kunnen aanleggen, een spuikoker te slopen en een zinker te plaatsen waar straks het water terug in de Catharijnesingel wordt gebracht. Ook is dan het nodige voorbereid voor het bouwen van de Paardenveldbrug.

Het autoverkeer vanuit de Daalsetunnel, Catharijnesingel en Amsterdamsestraatweg kan via Paardenveld normaal doorrijden maar moet wel rekening houden met beperkingen van het aantal rijstroken en kleine omleidingen. Voor fietsers is er nauwelijks hinder te verwachten.

In week 19 tussen 20.00 en 05.00 uur zijn er asfalteerwerkzaamheden. In week 20 is een deel van de rotonde verdwenen (kruispunt Daalsetunnel/Catharijnesingel), zijn er nieuwe wegverbindingen aangelegd. Tussen maandag 12 mei en donderdag 15 mei worden de verkeerslichten opnieuw ingeregeld. Verkeersregelaars doen in de tussentijd het werk.

Tegelijkertijd worden in week 14 en 15 de fietsverbinding tussen Daalsetunnel en Smakkelaarsveld over de Daalsesingel verbeterd. Dit nieuwe fietspad komt naast het huidige fietspad te liggen en zal in twee richtingen gebruikt kunnen worden.

Vanaf week 20 wordt verder gewerkt aan het diepriool, de zinker en sloop van de spuikoker. Rond de zomervakantie start de aannemer met de bouw van de Paardenveldbrug.

Ter aanvulling:
De projectgroep vraagt reacties op de plannen te sturen aan: info-knip@utrecht.nl.

Inloopbijeenkomsten zijn er op:
– Woensdag 9 april van 15:00-20:00 bij POS
– Donderdag 24 april van 19:00-21:00 bij POS
– Maandag 28 april van 19:30-21:00 bij Het Huis Utrecht, Boorstraat 107.

Reacties

  1. A. Vlaming

    Invoering Monica-knip kan gebeuren pas nadat de besluiten worden genomen. Of deze genomen worden moet nog blijken. Standpunten grootste politieke partijen kan je nalezen op: http://www.stopknipmonicabrug.nl/brief-politiek/.
    De grote gedachte: Luchtkwaliteit verbeteren. Over hoe de verkeersstromen straks moeten gaan lopen lees je op: http://www.stopknipmonicabrug.nl/nieuws/.
    Alle alternatieve routes moeten lopen door wegen die ook al knelpunt locaties zijn.
    De grote angst: een infarct op de ASW hoeft helemaal niet het gevolg zijn. ASW staat in spits sowieso al vol, dus filevorming ontstaat in Daalsetunnel of zelfs daarvoor op de Westplein. Maar die is breed genoeg om de uitlaatgassen op te vangen:) Op andere kant van de ASW naar Daalsetunnel is er in het nieuwe plan een prachtige sluiproute via 1e Daalsedijk langs de nieuwe parkeerplekken naar de tunnel bedacht, dus de ASW kan ontlast worden.
    De boodschap die Utrecht wil uitzenden is: kom hier niet met je auto!! Als dat de boodschap is waarom wordt er een garage voor 6000 auto’s aangelegd? (Tenzij je naar HC en Jaarbeurs wilt natuurlijk, dan ligt er een rode loper.) Wat is de rode loper? ASW, Westplein en Caterijnesingel?

    1. TP

      Volgens D’66 wordt het westplein in de toekomst een enkelspoors (bovengronds) landweggetje (auto’s ontmoedigen). Dus waar die garage dan nog voor is?

    2. Auteur
      HB

      Grote gedachte… kwestie van semantiek. Verkeer eerst over de binnenring en in een latere fase verder naar de snelwegbuitenring. De woorden van de wethouder. Wat de luchtkwaliteit betreft gaat vooralsnog bij de knips om de uitstoot-knelpunten weghalen. Lees: uitstoot meer verdelen.
      Waar wordt een garage van 6000 auto’s aangelegd? Ben wel benieuwd…
      De rode loper ligt er voor autoklanten van HC en Jaarbeurs: A2 -> GvR-weg -> Overste den Oudenlaan / Westplein -> Cathsingel.
      Filevorming de stad in thv Daalsetunnel is vaak al een feit.
      Een “sluiproute over de parkeerplekken bedacht”? Mocht deze gebruikt gaan worden dan is deze simpel te blokkeren door de Oude Daalstraat niet te laten aansluiten op die parkeerplekken. (Op dit moment is die verbinding er ook niet.) Overigens is dit tijdelijk, er wordt gewerkt aan een bouwplan voor die locatie.

      1. A. Vlaming

        Eerst excuses voor de aantal:6000 zijn aantal van alle nieuwe geplande parkeerplekken rondom stationsgebied, de garage onder de catharijnesingel krijgt *maar* 1500 plekken. http://cu2030.nl/page/vredenburgplein.
        Over de semantiek, je raakt precies de punt. Het idee klopt wel alleen sluit die niet op de realiteit aan: verkeer eerst over de binnenring, dat krijgen wij in *centrum* te horen. Binnenring heeft plannen voor 21% reductie van verkeer ten opzichte van huidige situatie( stadsboulevard). De snelwegring – opwaardering NRU is 10 jaar uitgesteld, dus 2026 op ze vroegst. Tot die tijd moeten andere structurele maatregelen komen. Voorlopig niet meer parkeerplekken faciliteren is er een van. Want de uitstoot meer verdelen over alle andere routes is geen oplossing. Deze andere routes kunnen het namelijk ook niet hebben.

  2. Bahco

    De Weerdsingel WZ tussen de Oudenoord en de Daalse rotonde is nu ook een uitwijkroute voor de OV-bussen voor het geval de Jacobsstraat en/of de Vredenburg gestremd zijn wegens festiviteiten (Koningsdag/Vrijmarkt), ongevallen of werkzaamheden.

    Hoe gaat dat na het plaatsen van deze knip?

    1. Auteur
      HB

      Deze vraag werd ook gesteld tijdens een van de info-avonden. Het BRU heeft aangegeven dat die uitwijkroute niet meer zal worden gebruikt, zo meldde een van de verkeersspecialisten.

    1. Auteur
      HB

      Ja, fietsers/voetgangers kunnen over de Paardenveldbrug, de brug voor de expeditieinrit.

  3. Erik

    Ah, dat nodigt weer uit tot een Croeselaan-scenario: draaien op de St Jacobstraat en daarna gewoon keurig je weg vervolgen. Wat ik elke dag honderden keren bij de Rabobank zie.

  4. gerben

    @do : lees eerst de volledige documentatie, er komt alleen op het eerste deel een 2-richtingensituatie, tot aan de spoorbrug komt er geen enkele mogelijkheid naar de Oudenoord te komen (tenzij je tegen het verkeer inrijdt, maar daar kan niets tegen gedaan worden)
    Ook aan het keren op de St. Jacobsstraat kan weinig gedaan worden, is ook een mentaliteits probleem.

  5. R

    Tja, als automobilist heb je ook gewoon helemaal niets te zoeken in een stadscentrum. Ik heb nooit begrepen waarom iedereen per sé zijn koets aan strak de Oude Gracht wil parkeren. Hoe klein is die moeite nu om van een P+R gebruik te maken? Dat is echt puur een kwestie van willen, een kwestie van grote overschatting van het gebruik van een auto. Met gemak en kosten heeft het immers weinig te maken, daar een P+R niet duurder of ingewikkelder is dan kruipend met je benzineslurper naar je kantoor toe.

  6. Monique

    De boodschap die Utrecht wil uitzenden is: kom hier niet met je auto!! Als dat de boodschap is, waarom is er dan een “fly-over” gebouwd bij het 24 oktoberplein? Hier wordt de automobilist razendsnel de stad ingeleid??

Laat een reactie achter op Monique Reactie annuleren