De eerste brug, toen nog Willemsbrug genaamd, dateert van 1845. Daarvoor maakte de reiziger gebruik van een overhaalschuitje. De noodzaak voor deze brug ontstond door de aanleg van de eerste spoorlijn naar Utrecht waardoor meer treinreizigers het overhaalschuitje gebruikten dan het aan kon. De eerste brug gaf qua naamgeving een probleem. Gouveneur Van de Poll wilde wel zijn naam aan de brug verbinden. Maar ook burgemeester Kien, die van bescheidenheid ook geen probleem maakte, zag dat wel zitten. Het publiek doopte de brug Polkientje. Later werd de brug vernoemd naar koning Willem III: Willemsbrug.
In 1870 werd de brug door toenemend gebruik verbreed tot een basculebrug met twee klappen. De belastinghuisjes verdwenen. De draagkracht van de brug werd getest door een wagen bespannen met twee paarden, beladen met een last van 3500 ponden. Op de foto uit 1870 zie je de paardentram over de brug rijden. In die tijd was er tussen de Willemsbrug en het station nog geen bebouwing en dus reed de tram door de weilanden naar het station.
De laatste foto´s tonen de sloop van het Moreelseviaduct en de bouw en verplaatsing van de nieuwe brug naar zijn plek in het verlengde van de Mariaplaats.
De Moreelsebrug is de zesde brug in 169 jaar tijd – een gemiddelde leeftijd van 28 jaar voor iedere brug. We willen dus de eerste 28 jaar niets meer horen over vervanging van deze brug.
* * *
Dit schrijft CU2030 over het vervolg:
Medio april/mei wordt de brug dan opgeleverd. Dan alleen nog niet in haar definitieve vorm en nog zonder het kunstwerk. Dit omdat er nog zoveel werk staat te gebeuren in de omgeving en kans op beschadiging aan metselwerk en klinkers te groot is. Om die reden is de brug in de eerste fase van beton en met asfalt.
Rond de zomer van 2014, na afronding van de rioolwerkzaamheden bij het Moreelsepark en de Parade, wordt de verbinding van Mariaplaats tot aan station langs het Moreelsepark aangepakt. De wens is deze verbinding vanaf dat moment al in te richten conform de nieuwe situatie. Zo kunnen alle gebruikers vroeg wennen aan de nieuwe route tussen centrum en toekomsitige langzaamverkeersbrug over het spoor (‘Rabobrug’). Waarschijnlijk nog niet in de definitieve materialen, daarvoor moet er in de directeomgeving nog teveel gebeuren.
Reacties
Een mooie opsomming, leuk om op de oude foto’s gebouwen te ontdekken die niet veranderd zijn 🙂
Mooi artikel, lang leve historie. 😀
Het lijkt wel of de randen van de bak nog intact zijn waar de brug is geplaatst. Moesten die niet eerst worden gesloopt, of blijft de structuur van de bak grondeels intact voor de gracht?
Ze hergebruiken de wanden van de bak daar. Scheelt behoorlijk in de kosten.
De vloer van de bak en de paalkoppen (1 a 2 meter) zullen wel worden verwijderd om voldoende doorvaarthoogte te krijgen.
Op een van de foto’s is ook mooi de molen op het Paardenveld te zien. Misschien een leuk ideetje voor de nieuwe bebouwing die daar gepland staat/stond?
Er stonden er zelfs twee: Rijn en Son en De Meiboom. Lees de geschiedenis maar eens op de Molendatabase: http://www.molendatabase.org/molendb.php?step=details&nummer=1228
(Ook toen was de gemeente al bezig met het slopen van historie.)
Ter vervanging van de molens op het Paardenveld is Rijn en Zon herrezen aan de Aaderlaarstraat.
Leuk historisch overzicht 🙂
De foto uit de jaren 50 is niet klikbaar ingevoegd, maar er zit wel een grotere plaat achter – http://www.bouwpututrecht.nl/wp-content/uploads/2014/03/Willemsbrug-1954.jpg