Update Vredenburg en Stationsplein

In Nieuws door HB3 Reacties

DSC04126

TV oogt steeds uitnodigender.

Genoeg in de rotzooi gezeten. Bewoners, winkeliers en binnenstadbezoekers kunnen niet wachten totdat Vredenburg weer een normale straat is. Gisteren legde de projectorganisatie tijdens de schouw uit welke fasering ze aanhoudt in de reconstructie. 

Op dit moment werkt een aannemer aan het opruimen van kabels aan de zuidzijde van de straat. Daar wordt in de komende maanden gewerkt aan de aanleg van een tweerichtingen fietspad. Deze komt op de plaats van wat nu nog bouwplaats TivoliVredenburg is. Dit fietspad gaat een schuine kruising krijgen bij het Vinke-gebouw (POS) en loopt vervolgens achter de expeditie inrit om vervolgens aan te sluiten op de bestaande oversteek ter hoogte van FGH Bank. (Pas als de fietsoversteek richting Lange Koestraat is verwijderd kan de expeditietunnel inclusief toeleidende weg worden afgebouwd.)

Zodra het fietspad er ligt kan de boel worden omgeleid. Eindelijk zijn we dan af van de route door de Lange Koestraat. Dan zijn we inmiddels in februari beland. De noordzijde van Vredenburg gaat dan op de schop om stoep en fietspad aan te leggen. In maart is dat klaar en ligt het werk stil tot de zomer. Met de zomerdienstregeling van de OV halveert het busverkeer (tot 50 per uur) en kan de busbaan met de haltes gefaseerd worden aangelegd. In september wordt de straat, inclusief negentien bomen, opgeleverd. Ter hoogte van C&A komt er bovendien een schuine kruising voor fietsers.

Als TivoliVredenburg in september volop gaat draaien zal de bereikbaarheid nog wel een uitdaging gaan vormen. Fietsers moeten officieel stallen onder de Vredenburg, maar daarmee zal vermoedelijk flink de hand worden gelicht. Dat betekent dat de gevel in no time met een enorme fietsenrommel dichtgezet zal gaan worden. Voor automobilisten is de handigste keuze om te parkeren op Paardenveld. Alternatieven zijn Viestraat of de HC-garages. Bij de laatste kun je alleen bovenlangs, via HC en plein Vredenburg bij TV komen. Busreizigers stappen voorlopig het beste uit op de St. Jacobsstraat of de Potterstraat. Treinreizigers kunnen er alleen comfortabel komen via een route door HC en over het Vredenburgplein. Neem je de uitgang Noordertunnel, dan loop je deels over een bouwplaats. Hoe (on)comfortabel die route wordt, is niet duidelijk.

Dit brengt ons meteen op het onderwerp bouw Stationsplein Oost. Daar gaat nu veel veranderen. De bussen worden met ingang van komend weekend langs de plint van Hoog Catharijne geleid. Er zal dan geen looproute meer zijn tussen Smakkelaarsveld en busstation Oost. Je kunt dan kiezen voor de Noordertunnel of door HC te gaan. Bij de laatstgenoemde heb je in ieder geval het voordeel van een roltrap omhoog.

Ben je niet zo mobiel en heb je zware bagage, pech dan. Dat wordt puzzelen. Een optie is de lift in HC bij de bioscoop Catharijne, bereikbaar vanaf de Catharijnesingel. Met een auto stoppen kan daar niet. Dan word je geacht naar de K&R te gaan of met een taxi te komen. Vanaf daar kun je over het busstation naar een tijdelijke lift van de OV-terminal lopen.

Het taxiplatform, dat nu geheel ontruimd is, wordt in de komende twee maanden gesloopt. Men werkt van buiten naar binnen. Eerst de buitenranden (vleugels), dan het midden. Dan blijft de constructie symmetrisch en in balans. Uiterlijk begin januari is dat werk klaar. Dan wordt begonnen met de bouw van twee grote tijdelijke fietsenstallingen. Een ter hoogte van kruising Smakkelaarsveld, de andere ter hoogte van de Stationstraverse.

Reacties

  1. Guido

    Het zal een hele opluchting zijn als het Vredenburg inderdaad in de zomer klaar is. Hopelijk is de krappe fietsoversteek dan ook verleden tijd.
    Maar dat de looproutes rondom het busstation, Noordertunnel en TivoliVredenburg zo rommelig blijven is wel een behoorlijke blunder. Ik heb in dat gebied nu al erg te doen met iedereen die slecht ter been is of er met rolstoel/kinderwagen doorheen moet.

  2. Coen

    ‘Pas als de fietsoversteek richting Lange Koestraat is verwijderd kan de expeditietunnel inclusief toeleidende weg worden afgebouwd’ Maar hoe kun je dan oversteken bij de FGH bank?

    1. Auteur
      HB

      De fietsroute maakt een lus. Komende van FGH rijd je tot voorbij de bouwkuip van BAM, net voor de expeditietunnel ga je rechts, richting zuiden, dan buig je links waar de bruggenknoop zal komen, kruis je de bussen, rijd je langs TV naar de binnenstad. [ @CU2030/Tjerk: zetten jullie de powerpoint online? ]

Laat een reactie achter op Guido Reactie annuleren