Sloop van het laatste restje spuikoker aan de Rijnkade ter hoogte van het voormalige P&C. Op deze locatie bevinden zich nog fundamenten van een van de poorten van kasteel Vredenburg. Corio heeft toestemming deze tijdens de bouw te verplaatsen om ze naderhand weer een plek te geven in de garage.
Op deze foto is goed te zien waar de bruggen komen te liggen: de damwanden staan op hun plek en de put is uitgegraven en staat vol water. In september wordt onderwaterbeton aangebracht. Bij aanlanding oost, over de expeditietunnel, zijn vlechters druk met wapening. Ook dat beton zal spoedig worden gestort.
Onder de westelijke aanlandingen bouwt BAM een inrit voor de parkeergarage. De bruggenknoop moet klaar zijn rond de officiële opening van TivoliVredenburg, in juni. TivoliVredenburg wordt eind van dit jaar bouwkundig opgeleverd.
Iets zuidelijk van de huidige komt de tijdelijke patatstraat – pardon Stationstraverse – dat het nieuwe stuk van de hal van het centraal station met HC verbindt. De balklaag is zojuist aangebracht. De oude traverse en het taxiplatform zullen in de komende maanden worden gesloopt om ruimte te bieden voor conditionering en bouw van Stationsplein Oost en de fietsenstalling. Dat zal over vele jaren gefaseerd plaatsvinden. Op 2 september gaat Busstation Noord dicht, haltes wordt verplaatst naar Station Zuid.
Drukken/trillen van de damwanden van de zuidelijk uitrit van de nieuwe parkeergarage. Beide inritten komen op grote diepte, omdat ze zullen aansluiten op de garage op een niveau onder de herstelde singel (-3). De garage krijgt vijf lagen ondergronds en wordt met diepwandtechniek gebouwd.
Een enorme metamorfose bij de Buurtsporen. Of mogen we ze nu niet meer zo noemen? Een stuk van Stationsplein Oost is al zichtbaar boven het nieuwe spoor 1. Oostelijk van dat spoor komt straks het tramstation.
Stationsplein West en de fietsenstalling in aanbouw. Dit ontwerp moest in een late fase worden aangepast om de steilheid van de trappen te verminderen. Sommige gebruikers van de al gebouwde trappen klaagden over de hoogte en waren bang te vallen. Of dit probleem straks opgelost zal zijn is maar de vraag. Maar de opdrachtgever kan dan in ieder geval zeggen er alles aan te hebben gedaan, tegen tonnen aan meerkosten. En er zijn altijd nog twee liften. (Als ze het doen.)
Sloop Cranenborgh in volle gang. Containers en een scherm zorgen ervoor dat er geen puin op straat terecht komt.
Om mee te besluiten, de nieuwe kruising Overste den Oudenlaan met Weg der Verenigde Naties, waar momenteel nog volop aan de trambaanafscheiding wordt gewerkt. Volgende week in bedrijf, samen met de knip op de Croeselaan. (Laatste drie foto’s: RJ.)
Reacties
Mooie Foto’s!
leuk de resten van kasteel Vredenburg ergens terugkomend
als 12-jarige in 1976 tijdens de opgravingen daar op het terrein rondgestruind(mocht niet uiteindelijk)
geweldig als jochie natuurlijk, heb de plakboeken met krantenknipsels nog,
dit onder de noemer zinloze info 😉
groet CArel
Klein detail, het is Weg der Verenigde Naties..
Namen, namen…
Hersteld.
Dank.
Hallo,
Ik heb een vraag over de nieuwe parkeergarage.
De Vredenburg-garage wordt uitgebreid van 350 naar 1300 plaatsen.
De nieuwe garage krijgt 5 ondergrondse lagen en wordt gebouwd op de plek waar voorheen P&C stond.
Pal onder het Vredenburgplein (tot aan de kiosk) bevindt zich nog de oude garage met 2(?) lagen. Klopt het dat dit gedeelte van de oude garage onaangeroerd blijft en na afloop terug wordt aangesloten op de nieuwe garage ? Als dat klopt dan betekent dat dus dat de twee bovenste lagen van de nieuwe (vijflaagse) parkeergarage uiteindelijk een groter oppervlak krijgen dan de onderste drie lagen. Of zie ik dat verkeerd ?
Je hebt gelijk voor wat betreft de aansluiting van het oude deel van twee lagen onder het plein aan het nieuwe deel onder het Entreegebouw. Wat de oppervlakken betreft is het ingewikkelder. De niveaus -3, -4 en -5 zullen namelijk ook onder het water doorlopen, tot aan het Poortgebouw. Niveau -3 is het niveau waarop de auto’s binnen komen.
Dank voor de reaktie en de info. Complimenten ook voor deze interessante website.