Geld verdienen met fietsparkeren

In Nieuws door HB16 Reacties

ProRail en gemeente willen betaald fietsparkeren invoeren en op Stationsplein West een pilot gaan uitvoeren. In de studie van Berenschot is geen enkele variant kostendekkend. Geen nood. In plaats van te betalen om je fiets een dag droog en diefstalvrij te kunnen plaatsen, kun je ook aan heel andere verdienmodellen denken. We laten ons door internet inspireren en komen op de volgende.

 

Ads
1. Als je betaalt mag je snel doorlopen, via de premium customer ingang van de fietsenstalling. Wil je niets betalen, dan moet je via een tweede ingang, een lange bochtige gang lopen die boordevol hangt met opdringerige reclames, muziek en actieposters.
1a. Bij de premium customer ingang heb je een meeneem-ontbijt service.
2. Stel je je fiets beschikbaar aan een adverteerder, die een reclamebord in het frame monteert, mag je gratis staan.

Space saver
1. Als je met een klein fietsje komt dat in een klein rekje past, mag je dicht bij de perrons staan.
2. Kom je met een children mover of zo’n vreselijke bloemenmand alias truttige veilingkist, dan mag je linea recta naar de kelder, en dan helemaal achterin.

Longstay
Blijf je een maand of wat weg, dan zijn er wagonstallingen. Niet duur, je fiets gaat met heel veel vriendjes in een paar wagons die op een rangeerterrein in Lage Weide worden neergezet. Twee keer per dag pendelen de wagons op en neer, 7:00 en 19:00 uur. Dan heb je een kwartier om je fiets te plaatsen of te halen, op spoor 20.

Valet
Je wilt misschien niet betalen voor het stallen, maar wellicht wel voor valet parking. Je installeert de Valet app op je smartphone en meld je aan. Iemand neemt jouw fiets aan, je wisselt een code uit. Vlak voor het ophalen stuur je een melding via de app. En hup, je fiets staat klaar bij een afhaalpunt. Je hebt meteen via je app afgerekend.

Disposable bike
Kom je met een oud lijk, dan heb je de keuze om hem meteen in de shredderstraat (ingaan 3) te sturen. Je oud ijzer brengt dan EUR 2,50 op.

Jouw idee hier
Benieuwd of dit lezers inspireert tot nog meer buiten-de-doos oplossingen. Kom maar op!

 

Reacties

  1. Danny

    Dus mensen met kinderen zijn verworden tot helemaal achterin de kelder, ja heel vriendelijk… ik zie het gewoon als de vervuiler betaald, dus gewoon een klein bedrag laten betalen voor t stallen. Als ik mijn auto ergens parkeer betaal ik toch ook…En ok auto’s zijn natuurlijk de echte vervuilers, maar al die duizenden fietsen op CS kan echt niet meer. Keihard handhaven!

    1. Auteur
      HB

      Bedoeld wordt slechts het ontmoedigen van het stallen van fietsen die niet in rekken passen. De 22.000 zal al krap worden. Als er prijsdifferentiatie mogelijk is, dan kan dat ook een stuurparameter zijn.
      Voor één bakfiets kun je vier gewone fietsen kwijt in een dubbel rek.

  2. Theo Paijmans

    Disposable bike
    Kom je met een oud lijk, dan heb je de keuze om hem meteen in de shredderstraat (ingaan 3) te sturen. Je oud ijzer brengt dan EUR 2,50 op.

    Deze optie zal de junk en andere mensen in geldnood wel aantrekkelijk vinden.

  3. Stan

    Mooi verhaal! Ik kan momenteel helaas niks grappigs verzinnen, maar ik heb wel een serieuze reactie. Voor een vaste plek/rek zal ik met plezier betalen, zeker als ik in de loop richting perron nog ergens een koffietje kan scoren ….

    1. Auteur
      HB

      Op Smakkelaarsveld staat ’s ochtends iemand met een bakfiets waar je koffie met een broodje kan scoren. Vandaar het idee. (NS wil natuurlijk dat je dat op het perron doet, maar lang leve de concurrentie zullen we maar zeggen)

      1. Stan

        En op het jaarbeursplein sinds kort ook! Vers bakkie voor 1,50, inderdaad hulde voor de concurrentie! Ik vroeg me al af of NS daar iets aan ging/kan doen

  4. Berend

    Geef forenzen die in Utrecht wonen de mogelijkheid ’s nachts en in het weekend goedkoop een OV-fiets mee naar huis te nemen. Zij rijden er ’s ochtends mee naar het station en ’s avonds weer naar huis. Overdag kan de fiets worden verhuurd aan forenzen die in Utrecht werken. Zo wordt dezelfde fiets twee keer zo veel gebruikt en hoeft hij maar kort op het station te staan.

    1. MichielK

      Die mogelijkheid is er in Utrecht al en die heet OV-fiets at Home. Voor ik meen €15 per maand mag je iedere avond een fiets ophalen en in het weekend thuishouden.

      1. Marco Knol

        Dat verklaart dus die grote hoeveelheid OV-fietsen die ik tegenwoordig in de spits zie rondfietsen. Het zullen er vast nog wel meer worden.

  5. jos huibers

    Prima plan, heb ik al eens eerder gesuggereerd maar toen viel iedereen er overheen. Nu zijn we er rijp voor na alle fietsmeuk in de de hele stad. Veel succes met het plan.

  6. Erik

    Je geeft de sleutel af en de beheerder probeert je fiets te verhuren tot een afgesproken eindtijd en mag de opbrengst houden.

    1. Auteur
      HB

      Fietsdelen, net als autodelen via http://www.snappcar.nl, waarom niet! Van bezit- naar een deeleconomie.

      Ik heb ook wel eens nagedacht over een disposable bike. Een goedkope fiets van geperst materiaal dat weliswaar niet lang meegaat maar simpel is terug te winnen. Als iedereen zo’n goedkope fiets rijdt (die op vele punten verkrijgbaar zijn en ingenomen worden), bestaat diefstal niet meer. Je gebruikt elkaars fiets, als in het oude witte fietsenplan. Fietsen worden over de hele linie intensief gebruikt. Sloten en kettingen verdwijnen. De verlichting clip je op je jas, ook niet meer nodig op de fiets. Alleen het aandrijfdeel is modulair en van stevig kunststof, dat wordt volledig intact hergebruikt en opnieuw ingebouwd in zo’n disposable bike.
      Ach, zomaar een brain fart. Maar misschien zou het wel kunnen werken.

Laat een reactie achter op jos huibers Reactie annuleren