Blind spot

In Nieuws door HB2 Reacties

Op reis met beer
In de adviezen en pleidooien om de Rabobrug van trappen naar de perrons te voorzien, wordt meestal de aanzuigende werking op fietsen genegeerd. Zo ook in het advies van de Wijkraad Binnenstad, van begin mei.

Wijkraad Binnenstad ziet grote voordelen voor bewoners van binnenstad-zuid, Hoogh Bouland en Dichterswijk om direct vanaf de brug naar de perrons te gaan. Het zijn afstanden waarbij men al snel de fiets pakt. Velen zijn er nogal aan verknocht en voor lopen is geen tijd in hun drukke, volle levens.

Aan de westkant is een stalling gepland, ter hoogte van de Knoopkazerne. Maar het is maar zeer de vraag hoe groot de winst is qua lopen, als je eenmaal daar de fiets hebt gestald en vervolgens op een noordelijk perron moet zijn. Dan pak je toch de roltrap naar boven bij de OV-terminal.

Bij de aanlanding van de brug aan de oostkant is geen fietsenstalling gepland. De stalling Hoog Catharijne ligt weliswaar in de buurt, maar niet lekker op de route en is mogelijk ook betaald. Kien om het maximale uit de kortere route te halen zal menige binnenstadbewoner de fiets bij deze aanlanding zetten. De gevolgen laten zich raden.

Uiteraard geldt deze redenering niet voor reizigers die in Utrecht arriveren en te voet hun weg vervolgen. Het voordeel van trappen naar de perrons is groot voor een kleine groep reizigers. Maar als de gemeente handhaaft en men de fiets in de nieuwe stalling onder plein-oost of in de Knoopstalling moet zetten, is de tijdwinst voor fietsers al een stuk geslonken.

Misschien moesten we maar wat meer gaan lopen met z’n allen.

Hier staan alle 33000 toekomstige stallingsplaatsen, zoals nu bekend, ingetekend.

 

Reacties

  1. Rutger

    Als een flinke verbetering een klein nadeel heeft dan kun je:

    a ) de verbetering schrappen
    b ) het nadeel proberen op te heffen

    Dit is nu echt zo’n situatie die je positief moet omdenken. Komen er meer fietsers op de brug af? Maak dan ruimte voor nog een fietsenstalling. Voetgangers blij, fietsers blij. Tijdwinst, en Utrecht-binnenstad is beter bereikbaar. Goed voor de ondernemer, ook.

    Perrontrappen zijn echt een goed idee, zeker gezien de alsmaar toenemende reizigersaantallen die zich massaal door de nauwe trappen en roltrappen moeten wringen.

    Kijk eens naar station Amersfoort, daar is het heel goed gelukt.

    1. Auteur
      HB

      Het is maar zeer de vraag of de gemeente naast de giga stalling onder het plein nog een extra kleintje wil bouwen bij de oprit van de brug. In de stukken ontbreekt deze kwestie gewoon. Vandaar ook de titel “blind spot”. Misschien denkt men: zolang de trappen niet zeker zijn negeren we het gewoon.

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren