Vredenburg met bussen en bomen

In Nieuws door HB5 Reacties

Nu de knoop is doorgehakt over de bushaltes, willen we ook wel graag weten wat dan het straatontwerp van Vredenburg-noord gaat worden. Van POS kregen we deze schets.

SchetsVburgNoordInrichtingMaart2013

Wegontwerp en inrichting openbare ruimte Vredenburg-noord. Bron: POS

Dit schrijft BRU over de keuze. (Beetje katten…)

BRU stemt in met nieuw ontwerp Vredenburg
10 april
Er kunnen bushaltes terugkomen op het Vredenburg in Utrecht. In eerdere ontwerpen van de gemeente Utrecht was naar mening van BRU het risico te groot dat de haltes gebruikt zouden worden voor het laden/lossen van vrachtwagens, zou de doorstroming van de bussen ernstig belemmerd worden en was de veiligheid voor met name voetgangers niet goed geborgd.
Dat is niet meer het geval in de nieuwe ontwerpen, die in overleg met Bestuur Regio Utrecht (BRU) zijn gemaakt. BRU is verantwoordelijk voor goed en veilig openbaar vervoer, maar het is de gemeente die de openbare ruimte inricht. Het college van Utrecht stelt nu aan de gemeenteraad voor om zowel bushaltes voor stadsbussen aan te leggen op het Vredenburg als in de Sint Jacobsstraat.
Als bushaltes wegens bouwwerkzaamheden worden opgeheven, heeft BRU als uitgangspunt dat ze later weer terugkomen. Dat geldt ook voor het Vredenburg. De gemeente Utrecht moest daarvoor de ontwerpen maken. De ontwerpen voor het nieuwe Vredenburg voldeden echter niet aan de normen. Dat is nu opgelost. De haltes die nu op het Vredenburg worden voorgesteld, zijn bedoeld voor stadsbussen in en uit oostelijke richting, de haltes op de Sint Jacobsstraat voor bussen in noordelijke richting. Het gaat om zes buslijnen die dan op het Vredenburg stoppen en vijf in de Sint Jacobsstraat.

Het klinkt als een polderoplossing in de beste traditie.

Reacties

  1. GD

    Fijn ook dat er zo veel bomen terugkomen.

    Is er ook al zo’n schets gemaakt voor de herinrichting van de Sint Jacobstraat?

  2. Marco Knol

    “In eerdere ontwerpen van de gemeente Utrecht was naar mening van BRU het risico te groot dat de haltes gebruikt zouden worden voor het laden/lossen van vrachtwagens,”

    Tuurlijk joh, gewoon ff op één van de drukste plekken in de stad je vrachtwagen parkeren op een bushalte om de ZARA te bevoorraden. As if ….

  3. Hans Berends

    Ik zie veel liever een 2richtingen fietspad langs de noordzijde van het Vrendenburg, dus langs de echte winkels, ipv langs die dode achterwand van Zara en Sting. Snap niet waarom dat nu gedaan wordt.

Laat een reactie achter op HB Reactie annuleren