Meedenken Jaarbeursplein

In Nieuws door HB14 Reacties

Maquette Jaarbeursplein en omgeving (foto: RJ)

Maquette Jaarbeursplein en omgeving (foto: RJ)

 

Terwijl ingenieursbureaus aan het rekenen en tekenen zijn met de ondergrond van het plein, vraagt de gemeente om ideeën over de inrichting van het plein zelf. De ambities zijn hoog: het moet een plein met omvang en allure worden.
Je kunt online reageren.

Documenten hier:

Stedenbouwkundig plan Van Sijpesteijnkwartier_(maart 2013)

Toelichting Voorlopig ontwerp Jaarbeursplein (maart 2013)

Verder leuk dan wel relevant om te weten:

AanzichtEindhalteTram

Toekomstbeeld van de tram die vanaf halte Jaarbeurs doorrijdt.

– Van donderdagavond 18 tot maandagochtend 22 april wordt op het Jaarbeursplein gewerkt aan de aanleg van de trambaan, de eindhalte en de bijbehorende infrastructuur. Door deze werkzaamheden rijdt de tram tijdens deze werkzaamheden niet. De Graadt van Roggenweg, het Westplein en de Croeselaan zijn dan bijna geheel afgesloten. De trambaan moet worden afgetakt naar de nieuwe tijdelijke eindhalte. Vanaf 22 april zal het spoor vanaf Westplein tot Stationsplein buiten gebruik zijn.

– De knip in de Croeselaan zal nog dit jaar (september) effectief worden, ter hoogte van Rabobank/Knoopkazerne. Dat houdt in dat er dan geen doorgaand verkeer meer mogelijk is tussen Westplein en Croeselaan. Als het plein klaar is (over een aantal jaren) zal de knip  ter hoogte van het plein komen. Dat betekent dat de Croeselaan wordt teruggebracht tot een toegangsweg van parkeergarages.

– Opmerkelijk: de maquette (zie foto) toont nog steeds het oorspronkelijke bouwvolume van het Holland Casino. Inmiddels is duidelijk dat, als het er al komt, het een veel bescheidener gebouw zal worden.

Schets van het WTC, Meyer & Van Schoten, oktober 2012

Schets van het WTC, Meyer & Van Schoten, oktober 2012

– Van de grote kantoren langs het plein droomt de gemeente al jaren. Het Leeuwensteyn-kantoor  wordt misschien omgetoverd tot WTC. Grote kans dat ING/CBRE ook aan tafel zit om tot een deal te komen voor het Jaarbeursplein-kantorenproject. Nog niets is zeker.

– Of de Jaarbeurspleingarage alleen wordt ontsloten aan de Croeselaan is nog allerminst zeker. Misschien komt er ook nog wel een in- of uitgang aan de Graadt van Roggenweg. Men studeert momenteel volop op de bereikbaarheid van het totale Jaarbeursgebied.

Reacties

  1. Jan-Kees Verschuure

    Knip per 1 september in Croeselaan; misschien straks ook in Westpleincircuit. De nieuwe flyover op het 24 Oktoberplein wordt de exclusieve toerit tot een eindbestemming (Centraal Station/Jaarbeurs). Ik zou de parkeeropbrengst graag aan een goed doel willen schenken. Een ideetje: bekostiging afronding stationsgebied volgens uitslag referendum 2002.

    1. Jeroen

      Dat lijkt me geen goed plan. Nu de fly-over richting stad in werking is gebeurt daar precies wat ik al verwacht had. Het jaarbeursverkeer stroomt gemakkelijk over het 24 oktoberplein maar staat vervolgens 300 meter verder vast voor de stoplichten. Al met al geen verbetering voor de luchtkwaliteit rond de jaarbeurs.

  2. Oscar

    Ik kan me vergissen maar volgens mij is cbre niet de eigenaar maar beheerder namens eigenaar.

    1. Auteur
      HB

      Op de eigendomskaart Stationsgebied wordt het omschreven als “erfpacht/recht van opstal ING Kantoren Bewaarmaatschappij”.

      Ik zal het aanpassen.

  3. Raymond

    Enig idee hoe het met GVU-lijn 1 gaat na de ingebruikname van de “knip” in de Croeselaan? Volgens de maquette (geen graadmeter, maar toch) is te zien dat er wel een “weg” loopt van het Westplein naar de Croeselaan. GVU-lijn 1 gebruikt nu de Croeselaan om vanaf het station naar/van Dichterswijk (en verder) te rijden.

    Groet,
    Raymond (is 18 april aanwezig langs de tramlijn om de laatste tram aan “stadszijde” te kunnen uitzwaaien. Ik zag ooit de 1e tram aankomen….)

  4. Carlo

    Cranenborch wordt gesloopt voor bus- en tramlijn, Leeuwensteyn wordt waarschijnlijk omgetoverd tot WTC maar wat gebeurd er precies met Sypensteyn?

  5. Auteur
    HB

    Van gebouw Leeuwensteyn (met een n dus, tenzij er al veertig jaar een verkeerde naam op het gebouw staat) is door CBRE Dutch Office Fund november 2012 nog een filmpje online gezet waarin het gebouw wordt aangeprezen in de staat waarin het nu verkeert. Geen woord over de toekomst als WTC. We concluderen dat het WTC-plan nog niet zo manifest is als wordt voorgespiegeld.

    Filmpje
    http://www.youtube.com/watch?v=-zoHh6sT92M

    Pagina:
    http://www.dutchofficefund.nl/bekijk.php?id=47

  6. Jan-Kees Verschuure

    Raymond, wat betreft die weg zou ik eens kijken in het IPVE Jaarbeursplein, te vinden op de gemeentesite. Ik meen me te herinneren dat het een weg is voor hulpdiensten,

  7. ill-b

    Onderbreken ze nu bewust die zichtlijn van Westplein richting eind Croeselaan. Als je het Jaarbeurspleingebouw een stapje terug het plein opzet behoud je het overzicht wat beter naar mijn idee.

    1. Auteur
      HB

      Omdat het plein zich gaat uitstrekken tot aan het gebouw waar Postkantoren BV (en nog wat meer) zit, moet het ook worden begrensd als een plein, en niet aan één zijde weglopen. Dat zal de reden zijn om dat kantoor als een echte pleinwand te laten fungeren. Daarnaast geloof ik dat de verkeers-as Croeselaan uiteindelijk aan belang inboet ten gunste van de Centrumboulevard-as, en dat laatstgenoemde daarom waar mogelijk zal worden geaccentueerd.

  8. ramon

    Altijd leuk al die mitsen en maaren bij de eerste impressie . Laten we de defintieve plannen/ontwerpen afwachten.
    Wat ik overigens wel raar vind is dat op deze maquette gebouw sypestein blijft staan, en op de render van het sijpesteijnkwartier van vorige week is die wel weg en vervangen door hoogbouw …..wat wordt het nou?

  9. Ramon

    oeps zie het al, keek verkeerd, gebouw wordt alleen verbouwd en verlengt richting de kade…

Laat een reactie achter op Jan-Kees Verschuure Reactie annuleren